سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما مطرح شد

مناظره‌ها مردم را به سمت مشاركت سوق داد/مردم در يك فضاي معتدل و عقلاني براي انتخاب رئيس‌جمهور تفكر و تحقيق كنند

"مرتضي نبوي" عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و "مجتبي رحماندوست" نماينده مجلس شوراي اسلامي در گفتگوي خبري شبكه دو سيما به بررسي "راه‌هاي تحقق حماسه سياسي" پرداختند.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران؛‌ مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته (18 خرداد 1392) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سيما با موضوع راه‌های تحقق حماسه سیاسی، گفت: مردم و امام (ره) یک سری جدید از نظام سیاسی با نام نظام مردم سالاری دینی عرصه کردند که پایه مشروعیت آن هم به جنبه الهی آن برمی‌گردد و هم به رأی مردم مبتنی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عده‌اي قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تصورشان این بود که دوران دین و دیانت گذشته است و براساس دیانت انقلابی شکل نخواهد گرفت؛ در چنين شرايطي انقلاب اسلامي پيروز شد و اینها می‌خواهند کنکاش کنند و بفهمند که یک چنین نظامی که بر بنيان الهی و مردمی شکل گرفته است چگونه اداره خواهد شد و نقش مردم برآن چگونه است.

وی با بیان اینکه وقتی انقلاب اسلامی مطرح شد مشخص شد که تفاوت جدی با مدرنیته دارد گفت: دشمنان از اول به دشمنی برخواستند و همچنان هم از دشمنی خود دست برنداشتند؛ چون آنها به دنبال این بودند که دوران "دین" سپری شده است و به دنبال این بودند که نوع دموکراسی لیبرال را در سراسر کره زمین مسلط و تبدیل به یک هژمونی کند.

نبوی افزود: پدیده جدید مردم سالاری واقعا در ایران شکل گرفته و واقعا برای مردم ارزش قائل است و براساس آن بیش از سه دهه انقلاب انتخابات داشتیم و همه نهادها حتی مجلس خبرگان رهبری بر اساس رأی مردم  انتخاب شدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه انتخابات براي دشمنان خارجی بسیار مهم است گفت: ناظران جهانی که می‌گفتند اینها نمی‌توانند مسائل ساده کشورشان را اداره کنند می‌بینند نظام دارد یک الگوی قابل ارائه به جهان را از خود به نمایش می گذارد.

در ادامه این گفتگوی زنده تلویزیونی مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که لیبرال دموکراسی با مردم سالاری دینی چه تفاوتی دارد گفت: واقعیت این است که کسانی اعتقاد داشتند در دنياي جديد دین را باید در موزه‌ها پیدا کرد و در شرایطی که در داخل و خارج از کشور از دین بریده بودند یک پیر دنیا دیده پیدا شد و دنیا را تکان داد؛ یک دین زنده از دست یک مرجع تقلید یک حکومت راه انداخت و به شکرانه این نعمت امروز پیر و جوان باید سربه سجده شکر بگذاریم و یکی از این سجده‌های شکر در روز انتخابات با رأی دادن انجام خواهد شد.

مرتضی نبوی در پاسخ به این سوال که انتخابات پر‌شکوه ايران چه تأثیري می‌تواند در منطقه بگذارد گفت: این انقلاب اسلامی که یک پدیده جدید بود خیلی زود به یک الگوی الهام بخش در جهان تبدیل شد و علت آن هم این بود که مسلمان‌ها ایسم‌های زاییده شرق و غرب را تجربه کرده بودند اما راه به جایی نبرده و دیدند به نتیجه نمی‌رسد و در نهایت این بازگشت به اسلام با پیروزی انقلاب اسلامی قوت گرفت یعنی پیروزی آن‌چیزی که نجات بخش است یعنی همان هویت اصلی مسلمانان که اسلام ناب است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در نتیجه مسلمان ها بازگشت به هویت خودشان را داشتند؛ با پیروزی انقلاب اسلامی فشارهای زیادی وارد شد که این جمهوری اسلامی الگو نشود و نتواند به سایر کشورها صادر شود.

وی با بیان اینکه ما امروز شاهد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم گفت: انتخابات هم یکی از مظاهر انقلاب و نمایش حماسه سیاسی است و یکی از راه‌های خوبی است که مردم در سرنوشت خودشان مشارکت کنند و حیات خودشان را نشان دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تفاوت دموکراسی غربی با مردم سالاری دینی گفت: یکی از تفاوت‌ها این است که در دموکراسی غربی از هر نوعی ارزش‌های مادی است اما در اینجا ارزش‌ها معنوی است؛ در اینجا سیاست، سیاست اخلاقی است و کسانی باید سیاست مدار شوند که از وجهه تهذیب بالاتری برخوردار و از نظر اخلاق، دین‌داری، صداقت و امانت داری الگو باشند.

رحماندوست در پاسخ به این سوال که چه باید کرد ماهیت این انتخابات در طراز جمهوری اسلامی باشد عنوان کرد: همین که یک انتخابات سالم برگزار می‌شود و تاریخ 34 ساله انقلاب هم نشان می‌دهد تاکنون همه انتخابات‌ها سالم برقرار شده است، در جریان فتنه 88 هم اسم رمز انتخابات تقلب بود اما آخرش هم نگرفت اين براي كشور  قدرت آفرین است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همین که یک انتخابات سالم برگزار می‌شود و کسانی  در معرض انتخابات قرار می‌ گیرند که از یک فیلتر قانونی به نام شورای نگهبان گذشته اند و به چنین مرحله‌ای می‌رسند؛ اگر مردم از میان این کاندیداها که همه شان تقریبا قد و قواره ریاست‌جمهوری دارند انتخابات مي كنند، اين می‌تواند قدرت آفرین و مصون ساز باشد.

وی با بیان اینکه ما طراز سیاسی مردم سالاری خودمان را حفظ کردیم اظهار داشت: همین که 8 کاندیدا فرصت حضور در رقابت‌ها را پیدا کردند این یک وسیله حضور سیاسی است.

رحماندوست گفت: امروز مردم در حال ارزیابی‌کردن هستند حرف‌ها را گوش می‌کنند، این مناظره‌های دیروز که چیزی نماند الا اینکه همه چیز را مناظره کردند، این واقعا مردم را به مشارکت سوق می‌دهد و اولین بار است که مردم دارند این چنین تحقیق می‌کنند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: تلقی من این است که هم از نظر خارجی و هم از نظر داخلی در شرایط مصونیت‌ساز قرار گرفته‌ایم.

مرتضی نبوی در ادامه درباره جایگاه فوق العاده ریاست‌جمهوری در قانون اساسی گفت: رئيس‌جمهور بودجه‌ها، درآمدها و اختيارات بسياري دارد؛ یک رئیس‌جمهور باید چندین وزیر را که خودشان مدیران بالایی هستند هماهنگ کند، باید ارتباط خوب با مردم، رهبری و سایر قوا برقرار کنند، در بسیاری از صحنه‌های بین‌المللی حیثیت نظام را حفظ کنند و نماینده گفتمان انقلاب اسلامی باشند. در چنین شرایطی انتخاب این فرد با این جایگاه مهم بعهده مردم واگذار شده است. بنابراین برای انتخاب باید فکر و تحقیق کنیم، خیلی باید مراقب باشیم، بخصوص رسانه‌ها فضا را احساسی نکنند بلکه یک فضای معتدل و عقلانی که در آن سوابق تجربیات و شایستگی‌ها دیده می‌شود شکل بگیرد مردم باید ببینند این فرد مسئولیت پذیر است؟ آیا صاحب دست‌های پاک است؟آیا باند‌بازی در قاموس او راه دارد و این همه ویژگی که مقام معظم رهبری و حضرت امام (ره) روی آن تأکید داشتند را دارد؟ 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برای اینکه به اینها برسیم ما بعنوان مسلمان حق نداریم راهی را برویم که به آن علم نداریم؛ راه پیامبر راه بصیرت است پس باید خیلی تلاش کنیم با بصیرت عمل کرده و اصلح را انتخاب کنیم این یک مسئولیت شرعی است و باید پیش خداوند پاسخگو باشیم.

مجتبی رحماندوست با بیان اینکه واقعیت این است که ملت فرهیخته‌ای داریم گفت: در ایران پیر و جوان آگاهی‌های سیاسی خوبی دارند.

وی با بیان اینکه در کشورمان رأی یک رأی اولی 18 ساله ارزشش برابر با رأی رهبر، استاد دانشگاه، پزشک و مرجع تقلید است گفت: این ارزشی که رأی مردم ایران دارد، در بسياري از دموکراسی‌های مدعی دنیا دیده نمی‌شود.

نماینده مردم مجلس شورای اسلامی افزود: تأثیر‌گذاری با تک تک آرا در بسیاری از دموکراسی‌های دنیا وجود ندارد و مسلما دشمن تأثیر‌گذاری تک تک آرا در یک سطح که هیچ یک بر دیگری برتری ندارد را برنمی‌تابد.

مرتضی نبوی در پاسخ به این سوال که چگونه اقشار مختلف مردم می‌توانند وظیفه خودشان را در انتخابات پیش رو ایفا کنند گفت: هرکدام باید ببینیم که وظیفه‌مان چیست؛ در یک تعبیری می‌گویند، عمل صالح، عملی است که انسان مومنانه با نیت خالص و با تشخیص اینکه در آن زمان خاص چه عملی باید انجام دهد صورت گيرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه هر يك از ما باید وظیفه خودمان را انجام دهیم گفت: دستگاه نظارت باید آنچنان نظارت کند که اطمینان‌آور باشد و همه مردم اطمینان کنند رأیشان حفظ می‌شود، دستگاه اجرایی رفتارشان باید شفاف باشد و هرچه قدر دستگاه مجریه کارش براساس قانون انجام شود این انگیزه بیشتری ایجاد می‌کند.

وی همچنین بر نقش رسانه‌ها در انتخابات اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها باید منتهی کوشش خود را بکنند که صادقانه دشمنان مردم را به آنها معرفی کنند و اینکه دشمنان آرزو می‌کنند این انتخابات تبدیل به حماسه نشود و کم فروغ برگزار شود؛ پس مردم با رأی خودشان در مقابل سلطه ایستاده و یک مصونیت برای نظام ایجاد می‌کنند، دنیا وقتی می‌بیند نظام این پشتوانه عظیم را دارد مستأصل می شود و به جنگ نرم می‌آید.

وی درباره وظایف کاندیداها نیز گفت: کاندیداها نشان‌ دهند پایبند به منافع ملی و قانونی هستند، در برابر امنیت ملی ارزش قائلند، اخلاق را رعایت می‌کنند و به افشاگری نامشروع و غیر‌شرعی دست نمی‌زنند.

نبوی افزود: در این ایام رهبر معظم انقلاب بیش از هرکس پرچم ایجاد بصیرت را بلند کرده‌اند  که همه ما به وظایف‌مان آگاه شویم؛ انشاء‌الله که گوش شنوا داشته باشیم.

در ادامه رحماندوست در توصيه‌اي  به جوانان گفت: بار سنگینی انقلاب، جنگ و تحولات سیاسی بر دوش جوانان بوده است. با توجه به اینکه نشان داده شده در كشور ما بار اصلی بر دوش جوانان است می‌خواهم به جوانان بگویم خبر داشته باشید در زمان ما یعنی در زمان شاه رأی ما تأثیر نداشت اما الآن در شرایطی هستیم که رأی تک‌تک شما تأثیرگذار است.

نبوی نیز با بیان اینکه در صحنه سیاست خارجی یکی از اصلی‌ترین شعار‌های مردم استقلال بود گفت: کسی که سکان مسئولیت بزرگ ریاست‌جمهوری را برعهده می‌گیرد باید از صمیم قلب مومن باشد که این استقلال را حفظ می‌کند و در حفظ استقلال رمز پیروزی ما تاکنون "مقاومت" بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان این گفتگوی زنده تلویزیونی تأکید کرد: با تکیه بر سه اصل خدا‌باوری، مردم‌باوری و خود‌باوری باید مقاومت کنیم، تدبیر داشته باشیم و یقینا پیروزی در انتظار ماست؛ با حفظ منافع ملی وحدت ملی و همبستگی ملی یقینا دشمنان نمی‌توانند هیچ غلطی بکنند.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.