سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

تشریح بایدها و نباید های تبلیغات انتخابات از دیدگاه قانون

در گردهمایی نامزد های انتخاباتی شورا های اسلامی شهر و روستا باید ها و نباید های تبلیغات انتخابات از دیدگاه قانون تشریح شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، دبیر ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی در گردهمایی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شیراز با اشاره به بیانات رهبر فرزانه انقلاب و تأکید ایشان بر تمکین از قانون به شرح بایدها و نبایدهای رقابت سیاسی در انتخابات از دیدگاه رهبری پرداخت.

قاضی احمد رحمانیان با بیان این که رهبر معظم انقلاب در تشریح و تبیین رقابت سیاسی سالم بر رعایت بایدهایی از جمله رقابت انتخاباتی در چهارچوب نظام و پایبندی به قانون اساسی و خط امام را مورد تاکید قرار داد و افزود: ایشان تأکید فرموده اند باید مرزهای با دشمن کمرنگ نشود و به امنیت ملی پایبند و در میدان سیاست صادقانه عمل کنند.

وی با اشاره به یازده توصیه رهبر معظم انقلاب درباره بایدهای انتخاباتی از جمله رعایت انصاف ، رقابت بر سر خدمت و رعایت کرامت در رفتار انتخاباتی خاطر نشان کرد: عمل به این توصیه های داهیانه می تواند در خلق حماسه سیاسی و ایجاد فضای سالم در رقابت های انتخاباتی نامزدها کمک کند.

این مقام قضایی در ادامه و در جمع نامزدهای چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان شیراز به نبایدهای بیان شده از زبان مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: ایشان تأکید دارند که نباید در رقابت های سیاسی در انتخاباتوجهه کشور و ذهنیت مردم تخریب و برای پیروز شدن به کارهای ظالمانه متوسل شد.

قاضی رحمانیان بیان کرد: پرهیز از تخریب دیگران ، وعده های غیر عملی و خلاف قانون ، سوءاستفاده از بیت المال ، اسراف در تبلیغات و نفی دیگران را از جمله توصیه های دیگر ایشان خواند و افزود: بحث مهمی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید فراوان داشته اند کنار گذاردن بحث دل آزار (برنده و بازنده) است که باید این مهم مدنظر همه کاندیداهای محترم و طرفداران آنان قرار گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در ادامه به بیان ویژگی های جرائم و تخلفات انتخاباتی پرداخت و گفت: رفتارهای مخل سلامت انتخابات از زمان شروع انتخابات تا اعلام اسامی قطعی منتخبان، جرائم و تخلفات انتخاباتی محسوب و با آن برخورد قانونی می شود.

وی افزود: کارگزاران انتخاباتی که با اقدامات خود از جمله تقلب و تزویر در چاپ اوراق انتخاباتی ، تغییر آراء و یا با تغییر مسیر صحیح قانونی انتخابات ، مردم را از حقوق اساسی خود محروم نمایند با مجازات های شدید روبه رو می شوند.

وی به کاندیداها و طرفداران و ستادهای انتخاباتی آنان نسبت به اتخاذ شیوه های غیرقانونی جهت کسب آراء با تهدید و تطمیع ، استفاده از امکانات دولتی ، هتک حرمت نامزدها ، رأی دادن بیش از یک بار و یا رأی دادن با شناسنامه افراد دیگر هشدار داد و بیان کرد: در صورت وقوع و بروز چنین تخلفاتی 67 شعبه ویژه رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخابات در سراسر استان آماده رسیدگی به جرائم افراد می باشند.

معاون دادستان شیراز با اشاره به جایگاه قانونی ستادهای پیشگیری از جرائم انتخاباتی گفت: راهبرد اساسی ستاد در پیشگیری از جرائم انتخاباتی آگاه سازی عمومی ، توجیه ، ارشاد و اقناع اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین پیگیری سریع و فوری جرائم ارتکابی اشخاص ، نامزدها و ستادهای انتخاباتی است.

رحمانیان با استناد به مواد 62، 63 ، 64 و 65 آئین نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر به بیان عناوین مجاز و غیرمجاز در تبلیغات انتخاباتی شوراهای اسلامی پرداخت و افزود: رعایت نکردن موارد قانونی در تبلیغات انتخاباتی با برخورد در مراجع انتظامی و قضایی روبه رو خواهد شد.

وی ضمن توصیه در مورد حضور یک کارشناس حقوقی در ستاد های انتخاباتی گفت : قوانین و آیین نامه اجرایی انتخابات حتماً از سوی نامزد های انتخابات و مسئولان ستاد های انتخاباتی مطالعه شود.

دبیر ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی در جمع نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر در شیراز با دسته بندی جرائم مختلف قبل ، حین و پس از برگزاری انتخابات، اقدامات خلاف قانون از جمله استفاده از پلاکارد ، دیوار نویسی ، تراکت ، راه اندازی کاروان های تبلیغاتی و نصب بلندگوهای سیار در خارج از محیط های سخنرانی را مطابق قانون الحاقی ماده واحده به قانون انتخابات مستحق 3 تا 30 روز حبس دانست و افزود: طبق ماده 40 قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح نیز عضویت این نیروها در سازمان ها ، احزاب و جمعیت های سیاسی و مداخله یا شرکت در فعالیت در دسته بندی ها و مناقشه های سیاسی و تبلغیات انتخابات نیز از شش ماه تا سه سال حبس را بهدنبال خواهد داشت .

وی گفت: مرتکبین جرائم و تخلفات حین رأی گیری از قبیل خرید و فروش آراء ، تقلب و تزویر در اوراق تعرفه یا برگ رأی یا صورت جلسات ، تهدید یا تطمیع در امر انتخابات ، دادن رأی بیش از یک بار ، رأی دادن با شناسنامه جعلی یا شناسنامه دیگری ، تقلب در رأی گیری یا شمارش آراء ، اخلال در امر انتخابات و سایر موارد از جمله توصیه به نوشتن اسم کاندیدای معین ، تغییر ، تبدیل ، جعل و یا ربودن اوراق و اسناد انتخاباتی و باز کردن و یا شکستن قفل محل نگهداری ولاک و مهر صندوق های رأی بدون مجوزهای قانونی را مطابق مواد 44 قانون اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری و انتخابات شوراها و مواد 66، 67، 75 ، 76 ،77 و 78 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به مجازات هایی از قبیل حبس ، جزای نقدی ، محرومیت از عضویت در هیأت های اجرایی و نظارت در شعب اخذ رأی و انفصال از خدمات دولتی محکوم خواهند شد.

قاضی رحمانیان در پایان توقعات و انتظارات مورد نظر از کاندیدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا را احترام به قانون و مقررات انتخابات ،احترام به اصول و ارزش های اساسی نظام مانند اسلامیت ، جمهوریت ، استقلال ، آزادی و عدالت ، نگاه وظیفه گرایانه و خداپسندانه به ثبت نام و پرهیز از انگیزه های مادی و هواپرستانه ، رعایت منافع ملی و مصالح جامعه اسلامی ، حفظ متانت و شرح صدر اسلامی و دوری از جنجال آفرینی و رعایت انصاف و ادب در برخورد با رقبا دانست و خاطر نشان کرد: پرهیز از هرگونه احساس غرور و تکبر ، کلی گویی و فریب افکار عمومی و اتکاء و اعتماد به بیگانگان و رسانه های معاند نظام می تواند باعث شکل گیری همکاری صمیمانه و سازنده با برگزارکنندگان در جهت برگزاری هر چه بهتر و سالم تر انتخابات می شود./س

برچسب ها: بایدها ، انتخابات ، قانون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.