سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون اول رئیس جمهور در مراسم تجلیل از هنرمندان برگزیده جشنواره و نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران :

دولت بر حل مشکلات فعالان عرصه صنایع دستی اهتمام دارد

در حال حاضر اموری همچون عدم تکمیل پوشش بیمه‌ای هنرمندان صنایع دستی ، بسته بندی و معرفی مناسب ،از موانع پیشرف و توسعه این صنایع است که باید با اصلاح قوانین این موانع و مشکلات برطرف شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمدرضا رحیمی عصر ديروز در مراسم تجلیل از هنرمندان برگزیده جشنواره و نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت که متن کامل سخنان وی بدین شرح است:
خدمت هنرمندان، صنعتگران، مدیران، کارشناسان و خدمتگزاران حوزه صنایع دستی کشور و همچنین میهمانان حاضر در جلسه سلام عرض کرده و پیش از هر چیز فرا رسیدن روز جهانی صنایع دستی را به شما تبریک می گویم.
صنایع دستی بیانگر صنعت و هنر نیاکان و نمایشگر ذوق و هنر مردم هر کشور است لذا صنایع دستی در ایران، با توجه به تمدن غنی و چندین هزار ساله این سرزمین دارای جایگاه خاص و استثنایی است.
در ایامی که هنوز تولیدات ماشینی و انبوه، بر روح و روان انسانها استیلا پیدا نکرده بود، صنایع دستی بازتاب دهنده استعداد و ذوق آفرینش و سازندگی بشر بود. وسعت، تنوع و تعدد رشته های صنایع دستی در سرزمین ما، ریشه در تاریخ و تمدن کهن ایران دارد و بازتاب دهنده هنر و فرهنگ اصیل ملت ایران است. استعداد، روحیه خلاق و قدرت ابتکار صنعتگران ایرانی، از گذشته های بسیار دور تا زمان حال همواره در تولید محصولات صنایع دستی بازتاب داشته و از شهرتی عالم گیر برخوردار بوده است. این شهرت نه تنها در دوران ایران باستان، بلکه در دوران ایران اسلامی هم تداوم پیدا کرده است. ورود دین مبین اسلام به ایران و درآمیختن جوهره یا خمیرمایه هنری و فرهنگی اصیل ایرانی با ارزش های والای اسلامی، باعث پیدایش و شکوفایی رشته هایی چون معماری و کاشیکاری در این سرزمین شد. هم اکنون نمونه های ماندگاری از صنایع دستی ایران در موزه های جهانی و مشهور در سراسر عالم، می درخشد.
برادران و خواهران گرامی
صنایع دستی یکی از نیازهای مبرم و ضروری زندگی انسان در عصر حاضر است. برخی به اشتباه این صنایع را تنها باارزشهای مادی یا پول می سنجند، در حالی که صنایع دستی به همراه خود هنرها و فرهنگ اصیل ملت را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند. حوزه صنایع دستی، تنها بازار عرضه تعدادی کالای معمولی نیست، بلکه خصوصیات هنر، فرهنگ و ویژگی های اقوام از طریق صنایع دستی مبادله و ماندگار می شود.
در گذشته صنایع دستی در کشور ما از نوعی غربت و بی توجهی رنج می برد. اما خوشبختانه در چند سال اخیر، با همت بلند مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بخشی از این غفلت برطرف شده و شاهد شکوفا شدن این صنایع در کشور هستیم. باید با تلاش و همت مضاعف برای احیاء و گسترش رشته های بومی و اصیل صنایع دستی در ایران برنامه ریزی کرد.
سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی فواید و آثار باارزشی به همراه دارد. اول این که حدود 2 میلیون نفر در صنایع دستی در کشور اشتغال دارند. با برنامه ریزی مناسب جهت افزایش عرضه و صادرات این محصولات، می توان ضمن افزایش صددرصدی اشتغال زایی این صنایع، جلوی مهاجرت روستاییان به شهرها را نیز گرفت.در سال 91 ، میزان صادرات صنایع دستی بیش از 730 میلیون دلار بوده و با برنامه ریزیهای انجام شده پیش بینی می شود امسال به یک میلیارد دلار برسد.
علاوه بر این، تأمین عمده مواد اولیه مصرفی این صنایع در داخل کشور، ارزش افزوده بالا، بی نیازی به سرمایه گذاری کلان، سهولت ایجاد مراکز تولید و داشتن بستر مناسب برای صادرات به ما کمک می کند که با سرمایه گذاری بهینه، نه تنها از جنبه های اقتصادی، بلکه از جنبه های فرهنگی و اجتماعی نیز فرهنگ و هنر ایرانی را اعتلا بخشیم.
امروز بسیاری از صاحبنظران، ایران را در کنار هند و چین یکی از سه قطب مهم صنایع دستی آسیا و جهان می دانند، اما از نظر تنوع رشته ها، شاید ما در صدر تمام کشورها قرار داشته باشیم.بر اساس برخی آمارها از حدود 360 رشته و زیررشته صنایع دستی که در کشور فعالند، 116 اثر صنایع دستی توانسته اند مهر اصالت یونسکو را دریافت کنند.
دولت خدمتگزار بر آمادگی خود برای حل مشکلات عزیزان فعال در عرصه صنایع دستی تأکید می نماید. در حال حاضر اموری همچون عدم تکمیل پوشش بیمه ای هنرمندان صنایع دستی، بسته بندی و معرفی مناسب ، از موانع پیشرفت و توسعه این صنایع است که باید با اصلاح قوانین و تلاش مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این موانع و مشکلات برطرف شوند.
موضوع مهم دیگر معرفی مناسب این صنایع در رسانه های گروهی است. باید فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی صنایع دستی در کشور ایجاد شود. اگر هر خانواده ایرانی در سال تنها یکی از آثار صنایع دستی را خریداری کند، 20 میلیون اثر به فروش می رسد و بازار این صنایع رونق اساسی پیدا می کند. برای صیانت، پالایش و انتقال فرهنگ متعالی ملت ایران به سایر ملت ها و نسل های آینده، نباید از هیچ تلاش و کوششی فروگذاری کرد.
برپایی نمایشگاه ملی صنایع دستی به منظور حمایت و معرفی صنایع دستی کشورمان نیز از اقدامات بسیار مفیدی است که باید هر سال باشکوه تر از سال قبل برگزار شود تا هنرمندان بتوانند آثار گرانقدر خود را که با تار و پودشان پیوند خورده، عرضه نمایند.
توفیق روزافزون شما عزیزان را از درگاه خداوند متعال خواستارم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.