سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

اجرای طرح بهداشت قالی‌بافان در روستاها

کارشناس ارشد بهداشت حرفه‎ای معاونت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: با توجه به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کارگاه‎های کوچک در امر توسعه صنایع‌دستی و به طور کلی همه فعالیت‎های بهداشتی و درمانی این کارگاه‎ها ادغام شده است و طرح بقا یا بهداشت قالی‌بافان روستاها را دست اجرا دارند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران "محمد فهرستی"، در خصوص نظارت‎های صورت گرفته بر بهداشت کارگاه‎های صنایع‌دستی و قالی‌بافی، اظهار کرد: بسیاری از کارگاه‎های کوچک صنایع‌دستی و قالی‌بافی در روستاها تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زنجان هستند، ولی در مناطق شهری با توجه به اینکه اکثر این فعالیت‎ها در داخل منازل صورت می‎گیرد و چندان چشم‌گیر نیست، قانون اجازه چندانی به نظارت بر این بخش به ما نمی‎دهد.

وی افزود: در روستاها فعالیت‎های زیادی در رابطه با قالی‌بافی و سایر صنایع‌دستی صورت می‎گیرد که بهورزان موظف هستند بر این بخش‎ها نظارت کنند و نواقص موجود را گزارش کرده و آموزش‎های لازم را در اختیار این افراد که اکثراً از قشر آسیب‎پذیر جامعه به ویژه زنان و کودکان در حال رشد هستند، بگذارند.

فهرستی، تصریح کرد: در همین راستا طرح بقا یا بهداشت قالی‌بافان در روستاها را در دست اجرا داریم که در این طرح، سلامت کارگرانی که در این کارگاه‎ها مشغول به کار هستند مدنظر است و در صورت بروز مشکل، درمان‎های لازم صورت می‌گیرد، در غیر این صورت به مراجع بالاتر ارجاع داده می‌شود.

این کارشناس ارشد بهداشت، متذکر شد: سال‎های گذشته از طریق بانک‎های عامل و جهادسازندگی که با دانشگاه علوم پزشکی زنجان همکاری داشتیم، وام‎هایی به صورت قرض‌الحسنه جهت بهسازی کارگاه‎های قالی‌بافی در اختیار صاحبان این کارگاه می‌گذاشتیم، ولی از سال گذشته تغییر روند داده و کمک‌های بلاعوض در اختیار این افراد قرار داده شده است.

منبع:خبرگزاری ایسنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.