سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جليلي: اگر منافعمان با کساني تعارض داشته باشد باید از حقوقمان دفاع کنیم

در بحث روابط بین‌الملل قهر و آشتی مثل مسائل فردی نیست. بلکه بحث منافع است اگر منافعمان با کساني تعارض داشته باشد باید از حقوقمان دفاع کنیم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛سعيد جليلي كانديداي رياست جمهوري در اخرين مناظره انتخاباتي رياست جمهوري يازدهم به اظهار نظر پرداخت.
 
سعيد جلیلی در نقد اظهارات قاليباف گفت:بنده دو نقطه را درباره فرمايشات آقاي قاليباف عرض مي‌کنم، نکاتي که جناب قاليباف در خصوص منطقه گرايي،ديپلماسي اقتصادي اظهار داشتند الان هم موجود است، بحث اين است که اينها را چگونه مي خواهيد انجام دهيد چراکه مهم اجراي اين مباحث است، نکته دوم که شما به درستي اشاره کرديد، سياست خارجي براساس منافع و ارزش‌ها و منافع يک کشور است سوال من اين است که اگر کشوري آن اصول، اهداف و منافعش در تعارض با شما بود، چگونه مي‌خواهيد با آن برخورد کنيد.
 
وي ادامه داد: در اين گزارشي که شما به عنوان برنامه راهبردي نوشته ايد جمله اي تحت عنوان برنامه راهبردي ديپلماسي نوشته‌ايد که با نگاه شما نمي‌خواند، که اگر ما به دنبال نظمي در جهان هستيم نبايد تصوير برخورد ما به گونه‌اي باشد که تصوير آن چالش قدرت‌هاي هژمون باشد، در صورتي که يکي از بحث‌هاي اساسي ما در سياست خارجي ما اين است ما اين قدرت هژمون در جهان را قبول نداريم و با آن چالش مي‌کنيم و خيلي از بحث‌هاي انقلاب اسلامي در اين بخش بود.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: ما در چالش با نظامي هستيم که امروز مي خواهد به زور از سوي چند قدرت خود را بر جهان حاکم کند، اما نکاتي که مطرح شد و بنده هم قبول دارم اين است که سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران يکي از رويکردهاي بسيار مثبت نظام ما است و دستگاه‌ها بايد خود را با اين منطبق کنند و بنده نيز اين را قبول دارم آن قوت لازم را ندارند، وزارت خارجه ما به دليل برخي تدابير که از ابتداي انقلاب صورت گرفته ظرفيت اين بار بزرگ سياست خارجي با آن فاصله دارد و بايد خيلي قويتر از اين باشد.

جلیلی ادامه داد: نکته‌اي که جناب روحاني مطرح کردند در اين بحث بايد همه اينها را بررسي کرد و اشاراتي نيز آقاي حداد عادل داشتند، گمان مي‌کنم نظر آقاي حداد عادل که زماني برخي دوستان شعار همراهي با نظم جهان را دادند و از تقابل هاي بيهوده بايد جلوگيري کنيم پاسخش چه بود؟ پاسخش در دوره هاشمي دو حکم جلب براي ايشان آمد و در دوره خاتمي اين بود که بعد از آن همه همکاري در قضيه افغانستان به ما محور شرارت گفتند، نه اينکه حرف آنها درست باشد بحث اين بود که اين شيوه غلط است اگر ما بخواهيم به اين شيوه وارد شويم نتيجه اش آن خواهد شد.

وي ادامه داد: منافع ملي کشور دقيقا بعد از آن دوران حفظ شد، عده‌اي نگران بودند نکند حالا که به عراق و افغانستان حمله شده به ما حمله شود ولي ظرفيتي ايجاد شد که بعد از آن آمريکا هم در افغانستان و هم در عراق زمين گير شد.

جلیلی در پاسخ به اظهارات عارف مبني بر جلوگيري از برخورد سليقه‌اي گفت: اگر ما مي‌خواهيم از سلايق جلوگيري کنيم راهش اجراي قانون است، ما با قانون مي‌توانيم جلوي سلايق بياستيم، اگر ما بياييم در اينجا به صراحت از کساني که بزرگترين بي قانوني را کردند با افتخار ياد کنيم، اين همان دامن زدن به سلايق است يعني اگر کسي خلاف قانون عمل کرد و ظلمي بزرگ به نظام کرد آن را مبنا قرار داديم و حتي با افتخار از آنها ياد کنيم اين خلاف قانون است.


عارف: سلام به خاتمي جرم است؟

عارف اظهار داشت: به نظر شما سلام به خاتمي جرم است؟


جليلي: راه انداختن فتنه، همان سليقگي و خلاف قانون عمل کردن است

جلیلی در پاسخ به سوال عارف گفت: عرض من اين است که در انتخابات رياست جمهوري که براساس چارچوب قانوني عمل مي‌شود که بايد کانديداها آن را بپذيرند، اگر بعد از انتخابات کساني خلاف اين قانون شروع کرد راه انداختن فتنه در کشور و حمايت از آنها و افتخار کردن به آنها دقيقا اين موضوع همان سليقگي عمل کردن و خلاف قانون عمل کردن است.

عارف: عکس آقاي خاتمي خلاف قانون است؟
عارف اظهار داشت: سوال بنده از شما به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي اين است که عکس آقاي خاتمي خلاف قانون است؟
 
جليلي: اگر شوراي نگهبان انتخاباتي را صحيح دانست، حق ندارند عليه آن مردم را بشورانند
جلیلی ادامه داد: قانون اين است که اگر شوراي نگهبان انتخاباتي را صحيح دانست و آن انتخابات تاييد شد حق ندارند عليه آن مردم را بشورانند، اين قانون است، اگر خلاف اين شود ديگر از اين بي قانوني تر نداريم.
 
جليلي: دفاع از حقوق و منافع، ارزش‌های یک ملت است

جلیلی نیز در پاسخ به اظهارات روحانی گفت: در بحث سیاست خارجی بحث مهمی که وجود دارد، دفاع از حقوق و منافع ارزش های یک ملت است، آقای روحانی مثال خوبی از اظهاراتی که برخی گفتند، زدند. آقای البرادعی به دنبال آن در کتابش درصفحه  144می‌گوید "نه تنها پیشنهاد سه کشور اروپایی ناچیز بود بلکه لحن توهین آمیزی نیز داشت تاجایی که می‌شود آن را متکبرانه توصیف کرد، این طرح تاجایی پیش می‌رفت که قول می‌داد اروپایی‌ها دانشمندان ایرانی را که در صورت غنی سازی کردند را تحت پوشش قرار دهد". خود آقای روحانی همان زمان نیز در کتاب خودشان در صفحه 583 جواب ایشان را می‌دهند.

وی ادامه داد: آقای روحانی در کتاب خود می‌گویند، متأسفانه اگر در مقابل ما بگوییم هیچ، ایران مابه‌ازای بسیار اندکی دریافت می‌کند و بارها اقدامات اعتمادساز خود را افزایش داد و تنها در ازای آن با قول‌های انجام نشده و درخواست‌های بیشتر روبرو شد.

جلیلی تأکید کرد: تحلیلی که ما از این بحث این است که ما نباید بگوییم آن تحلیل باید تنها در یک سایت باشد حتی خود دوستان داشتند می‌گفتند که ما داشتیم از یک خطر کشور را نجات می‌دادیم، در کشور خطری نبود، ایران در یک اقتدار بود، بله دو طرف امده بودند و تهدیدها و تدابیری بود اما وقتی ما توانستیم آن خطر را برطرف کنیم که با اقتدار رفتیم و به گونه‌ای شد که آنها آمدند و گفتند که به ما که در بحث‌های مختلف گفتگو کنیم.

جليلي: بین حق و باطل راه رفتن یعنی میان روی و این افراط و تفریط نیست

در ادامه "سعيد جلیلی" اظهار داشت: بین حق و باطل راه رفتن یعنی میان روی و این افراط و تفریط نیست، وقتی موضع حقیقی و یک
موضع باطل داریم یکی بیاید وسط این ها راه برود و بگوید من دارم حد وسط عمل می کنم این غلط است.

وی خطاب به رضایی اظهار داشت: اطلاعاتی که فرمودید از جمله موضوعی که گفتید مبنای آن درست نیست، آن زمان لاریجانی رفتند در مقابل معاون لاریجانی و سولانا به توافق رسیدند اما سولانا زد زیرش و آن مسائل را قبول نکرد.

وی در ادامه اظهار داشت: می خواهم بگویم که بر این مبنا اما آن نکته درست است ما باید ارزیابی کنیم و نباید نگاه مطلق داشته باشیم.

"محسن رضايي" گفت: یعنی هیچ اشتباهی نشده.

جلیلی پاسخ داد چرا، اما این که ارزیابی داشته باشیم خیلی خوب است.
 

جليلي: اطلاعاتي که شما گفتيد، صحيح نيست

جلیلی خطاب به ولايتي گفت: اين اطلاعاتي که شما گفتيد، صحيح نيست.

در ادامه جلیلی در پاسخ به اظهارات عارف گفت: بنده آقای عارف را به انصاف می‌شناسم اما می‌خواهم نکاتی را عرض کنم و توضیح وی را بشنوم؛ شما بحث آزادی و مباحث اینگونه را مطرح کردید، بنده می‌گویم چند موردی که وجود دارد در زمانی که شما در مسئولیت بودید آیا اینها آزادی نبود و بنده فقط دو جناح خاص را بحث نمی‌کنم بلکه مردم را بحث می‌کنم.  
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: چرا در زمان دولت شما هر اعتراض اجتماعی با بدترین وضع برخورد و بی‌تدبیری صورت می‌گرفت.
 
عارف خطاب به جلیلی گفت: ممکن است چند مثال بزنید.
 
جلیلی به ذکر چند مثال پرداخت و ادامه داد: در سمیرم هنگامی که یک اعتراض اجتماعی شد چند نفر کشته شدند؟ 8 نفر؛ در ایذه 4 نفر، در فیروز‌آباد 4 نفر و سبزوار یک نفر.
 
عارف گفت:‌ آیا اینها با دستور دولت بود؟
 
جلیلی در پاسخ به وی تصریح کرد: بحث بنده این است که این‌ها خب تدبیر است دیگر.
 
عارف به جلیلی اظهار داشت: آیا نیروی انتظامی زیر نظر دولت است؟  
 
جلیلی در پاسخ به عارف گفت: اینها زیر نظر شورای تامین استان و استانداری‌ها است؛ ما برخوردها را توضیح می‌دهیم؛ در صورتی که تمامی برخوردها زیر نظر دولت، وزارت کشور و شورای تامین استان است.  
 
وی ادامه داد:‌بنده یک مثال دیگر می‌زنم، شما که دانشجوی ستاره‌دار را مطرح می‌کنید، این مسئله چه زمانی مطرح شد، آقای وزیر علوم یعنی آقای توفیقی مصاحبه کردند و همه دیدند و گفتند که دانشجوی ستاره‌دار زمان ما بود؛ فراتر از این مسئله نیز که بسیار بی‌سابقه است این بوده که وزیر علوم قبل از ایشان‌ آقای معین به ویر وقت نامه می‌نویسند برای 50 دانشجو از انجمن اسلامی مستقل که به مقابل وزارت علوم رفته‌اند و می‌گوید که با برگزارکنندگان تجمع برخورد امنیتی، قضایی، اطلاعاتی، سیاسی و حقوقی بشود که آن زمان هم پخش شد.

جلیلی افزود:‌ بنده شما را به انصاف می‌شناسم و عرضم این است که اینگونه رفتارها و اینگونه بحث‌ها در برخورد با مردم خارج از جناح‌های سیاسی است،‌ آیا این نوع برخوردها درست است؟ و بعد هم آنگونه صحبت می‌کنید که آن زمان هیچ یک از این بحث‌ها نبوده است.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همین آزادی رسانه‌ای که مطرح می‌شود خواهشم این است که آن طرف بحث را هم مطرح کنید که عدالت رسانه‌ای در آن زمان چه اندازه بود؟ اگر در آن دوره از آزادی صحبت می‌کنید یک بعد آن هم امکانات دادن به بقیه است.  
 
وی ادامه داد: حجم رسانه‌هایی که آن زمان فعالیت کردند در اختیار چه کسانی بود؟‌درصدش چقدر بود و روستاها، شهرها و اقلیت‌ها و قوم‌های ما چه درصد سهم رسانه‌ای داشتند؟ و اکثریت یعنی 80 الی 90 درصد در دست یک عده خاص بود که به زنجیره‌ای معروف شدند؛ عرض بنده این است حرف‌هایی که زده می شود در مصادیق باید به خوبی دنبال شود.  
 
جلیلی به قسمتی دیگر درباره اظهارات عارف درباره وضع موجود کشور اشاره کرد و افزود:‌به گونه‌ای صحبت می‌کنید که انگار وضع موجود بسیار بد است نه اینگونه نیست پیشرفت‌های بسیار خوبی در این دوران داشته‌ایم، حتما شما ایرادتان به نقایص است و همه به پیشرفت‌های خوب کشور اعتراف می‌کنند، اتفاقا این نقایص از هنگامی صورت گرفت که از مبانی اصولگرایی زاویه گرفته شد و با همان متوقف شد.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بحث دیگر که شما می‌فرمایید در وضع موجود چه کسی سهیم است؟ آقای عارف ما در سال 88 اوج مشارکت در کشور را داشتیم و مانور جمهوریت نظام بود و نشان داده شد که در  جمهوری اسلامی ایران مشارکت در یک رقابت گسترده بالا است؛ کسی نه می‌توانست مشارکت را در انتخابات 88 نفی کند و نه رقابت را و همه می‌گفتند رقابت خوب است. 

وی گفت: مبنا هم باید قانون باشد و به خاطر همین هم بود که دو روز قبل از انتخابات آقای اوباما آن نامه‌اش را نوشت چون می‌دید که ایران در یک اوج و قدرت ظهور پیدا می‌کند،‌ بنابراین آن نامه را به مقام معظم رهبری نوشت و بحث کرد که بدون ایران مسائل در موضوعات مختلف حل نمی‌شود و در آن زمان چه کسانی آمدند و فتنه برپا کردند و ایران را از آن ظرفیت بزرگی که برایش به وجود آمد دچار فتنه‌ای آن طوری کردند و دوباره دشمنان را به طمع انداختند و اینها را باید در وضع موجود ارزیابی کرد. 
 

جليلي: اگر منافعمان با کساني تعارض داشته باشد باید از حقوقمان دفاع کنیم


"سعيد جلیلی" خطاب به ولايتي اظهار داشت: شما آنروز هم فرمودید من با دنیا آشتی خواهم کرد و قهر نباشیم. من اين نکته را متوجه نمي‌شوم چرا که در بحث روابط بین‌الملل قهر و آشتی مثل مسائل فردی نیست. بلکه بحث منافع است اگر منافعمان با کساني تعارض داشته باشد باید از حقوقمان دفاع کنیم.

وي ادامه داد: آيا الان که از مردم بحرین دفاع می‌کنیم به معنای قهر با دولت بحرين است؟ در دوران 16 سال شما مسئولیت برخی کارها انجام شد که اگر مسئوليتش را بپذيريد خيلي خوب است. یکی از آن‌ها گفتگوهای انتقادی شما طي چند سال با اروپاست. که 7 دور گفتگوهاي انتقادي بود که بعد از موضوع جنگ اول خلیج فارس مطرح شده بود.

جلیلی ادامه داد: آنها در بیانیه 1992 گفتند که گفتگوها باید انتقادی باشد، ما شروع کنيم با اين بحث که بيانگر نگراني‌ها درباره رفتار ايران باشد و خواستار بهبود وضعيت در بسياري از زمينه‌ها از جمله حقوق بشر، حکم اعدام عليه سلمان رشدی و تروريسم باشد.

وي افزود: بعد از 7 دور گفتگوها در سال 1997 حکمي را عليه هاشمي صادر کردند و بيانيه دادند و گفتند ملاقات‌هاي دو جانبه رسمي در سطح وزیران با ایران و يا از ايران تعلیق می‌شود و در شرايط کنوني هيچ مبنايي براي تداوم گفتگوها وجود ندارد.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: قضاياي 598 بعد از حمله صدام به کويت بود که هيچ کس در آن مقطع مدافع عراق نبود و آيا ما قبل از آن ما توانستيم حتي يک نفر را آزاد کنيم هر چند من منکر تلاش‌هاي دوستان نيستم اما اين که بياييم بگوييم من اين کارها را کرده‌ام درست نيست بلکه حاصل تلاش هشت سال رزمندگان است.

وي افزود: ما از فرصت‌هاي پيش آمده در آن موقع مانند فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و حمله صدام به کويت چه استفاده‌هاي حداکثري کرده‌ايم؟
 
 
جليلي: نوار گفتگوهای آلماتی پیاده شده و به دست مقام معظم رهبری تقدیم  شده است
 
در ادامه "سعيد جلیلی" در واکنش به اظهارات ولایتی گفت: اگر اطلاعات دیگرتان مثل اخبار سومی هست که واویلاست چون کاملا غلط است چرا که نوار گفتگوهای آلماتی پیاده شده و به دست مقام معظم رهبری تقدیم  شده است. نکته دوم اینکه در آلماتی آنها گفتند 20 درصد را بدهیم در ازای 2 تحریمی که بعدا می خواهد حل شود یعنی درّ در برابر آبنبات و بعد آنها وارد 3 درصد بشوند که این روش خطاست.
 
وی افزود: راجع به قضیه روسیه نیز همین گونه است و برای اینکه در تاریخ بماند این مسئله را مطرح می‌کنم، شما در مسئله آقای سارکوزی و هم داستان روسیه شاهد هستید که بعد از قضیه روسیه بحث و جلسه‌ای گذاشته شد که خود بنده قرار شد به آنجا برویم و در آنجا به آنها گفتیم و آنها همان‌ چیزهایی که دیگران می‌خواستند مطرح شد.
 
جلیلی بیان داشت:‌ آقای ولایتی آیا اولویت نفر دوم فرانسه است؟ وی یک کارشناس در الیزه است و این فرد را دانیا می‌شناسند که برای ما افتخار باشد که یک کارشناس در الیزه بخواهد به ایران بیاید اما نیامده پرونده هسته‌ای ایران متوقف شود.  
 
وی افزود:‌ نکته‌ای که آقای قالیباف گفتند، درست است بحث این است که ما باید بدانیم که چه می‌خواهیم و نباید اخبار را تکه تکه و بر مبنای غلط بیان کنیم و در رابطه به اطلاعات غلطی که در مورد آلماتی دادید باید بگویم که ما در آلماتی گفتیم حاضریم گام های متقابل برداریم هر قدر شما بیاید ما هم میاییم.
 
جلیلی تاکید کرد: چه کسی می‌گوید که ما در گفتگوها تنها توانسته‌ایم اعلام موضع کنیم چرا 5 سال است اینها از  سال87 فقط یک قطعنامه صادر کردند و نتوانستند دیگر اجماعی داشته باشند.
 
در ادامه جلیلی در تحلیل برنامه خود گفت: حوزه سیاست خارجه باید حوزه اندیشه بر اساس اسلام ناب بوده و ساز و کار و یک مدیریت مقتدرانه قوی و هوشمندانه که این گفتمان را باور کند باشند. اگر ما این کار را  نتوانیم انجام دهیم دچار ضعف می شویم و دولت مقتدری که بتواند در عرصه سیاست خارجی عمل کند را نخواهیم داشت. این یک بحث اساسی است؛ سوال من را آقای ولایتی جواب نداد که چرا بعد از 7 سال گفتگوهایشان، تحریم های "داماتو" صادر شد و حتی گفتند وزرا به ایران نروند و برای رئیس جمهور وقت هم حکم جلب آوردند.
 
جليلي: 22 خرداد 88 به لحاظ مانور جمهوریت نظام یک اوج در کشور بود
 
"سعيد جلیلی" در پاسخ به این سوال که شما حماسه 9 دی را چگونه تحلیل می‌کنید، گفت:‌این سوال خوبی است و جایش خالی بود.
 
وی افزود: 22 خرداد 88 به لحاظ مانور جمهوریت نظام یک اوج در کشور بود چرا که این اوج توانست قدرت این جمهوریت را به رخ  جهان بکشد چرا که مشارکت گسترده‌ای در سازوکار عالی شکل گرفت.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: عده‌ای در آن دوران خواستند اوج موفقیت ایران را تخریب کنند و اقداماتی نیز انجام دادند و با کارهای خود دشمنان را امیدوار کردند چرا که دشمنان فهمیده بودند نظام دارد به اوج می‌رسد.
 
جلیلی بیان داشت: متاسفانه عده‌ای فتنه بزرگ را به پا کرده و ظلم بزرگی به نظام کردند که این ظلم به طرفداران آنها نیز می‌شد چرا که آمده بودند تا در سازوکارهای سیاسی دیدگاه‌های‌ خود را دنبال کنند.  
 
وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های نظام ما که متمایز از دیگران است این است که اگر امنیتی در کشور وجود دارد براساس پشتوانه مردمی است نه ساز و کار پلیسی، چرا که این ایمان و عدالت است که برای کشور ما امنیت به بار آورده است.  
 
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:‌9 دی اوج حضور مردم برای مقابله با ظلمی بود که به نظام شد و مردم با حضور حماسی خود این فتنه را خاموش کردند و این یکی از امتیازات نظام سیاسی اسلام است. 
 
"سعيد جلیلی" در پايان تصریح کرد: باور من این است که پشتوانه قدرت، عزت، مقبولیت و کارآمدی ما دو عنصر مهم است. یکی اسلام ناب و یکی باور داشتن مردم که در جمهوری اسلامی شکل گرفت. این دو هرچه با سازوکار به هم نزدیک شوند تولید بیشتری از ظرفیت‌های عرصه‌های قدرت و کارآمدی خواهد کرد. 
وی افزود: اگر این باور را داشته باشیم، این اندیشه و مدل بی بدیل است و نقطه قوت ماست و ما را می تواند وارد مرحله تمدن سازی اسلامی کند عمیقا باور دارم این اندیشه هم در امنیت و هم در آزادی کاربرد دارد اینها باید در درون دولت ظهور یابد. انشاءالله دولتی می تواند در این اندیشه مقتدر باشد که هم مردم را باور داشته، هم اندیشه اسلام ناب را دولت مقتدر دولتی نیست که سازوکار پلیسی بیشتر داشته باشد. دولت مقتدر باید مردم را باور داشته باشد و بر مبنای اسلام ناب که ما آن را در ولایت فقیه میدانیم آن را انجام دهد.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: جلیلی ، چالش ، نظام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.