سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فیتز جرالد شیفته سه بعدی بود / "گتسبی بزرگ" از زبان کارگردان

باز لرمن در آستانه اکران اقتباس سه بعدی اش از رمان گتسبی بزرگ نوشته ی اف.اسکات فیتزجرالد در گردهمایی سینماداران جهان موسوم به "سینما کان"حاضر شد و بعد از نمایش بخشی کوتاه از فیلم به صورت سه بعدی درباره ی فیلم و رمان فیتز جرالد صحبت کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ باز لرمن در آستانه ی اکران اقتباس سه بعدی اش از رمان گتسبی  بزرگ نوشته ی اف . اسکات فیتز جرالد در گردهمایی سینما داران جهان موسوم به " سینما کان " ( cinema con) حاضر شد و بعد از نمایش بخشی کوتاه از فیلم به صورت سه بعدی درباره ی فیلم و رمان فیتز جرالد صحبت کرد.
لرمن ،‌که فیلم تازه اش برای نمایش در روز افتتاحیه ی جشنواره کن 2013انتخاب شده ،‌گفت یکی از بهترین تجربه های هنری زندگی اش کار با گروه بازیگران گتسبی بزرگ بوده که همگی با 100درصد استعداد و انرژی شان در این پروژه حضور یافته اند.
لئوناردودی کاپریو ، کری مولیگان ،‌ توبی مگوایر ،‌آیلا فیشر و جوئل اجرتون نقش های اصلی فیلم را بازی می کنند.
لرمن گتسبی بزرگ را " بازتابی از عصر حاضر " دانست و رمان فیتز جرالد که داستان آن در اوایل دهه ی نود می گذرد را " داستان عاشقانه ی تراژیک عظیمی همراه با اکشن ، شور و هیجان و درام" خواند.
لرمن به این نکته هم اشاره کرد که هر چند فیتز جرالد در زمان نگارش کتاب هایش به خاطر وارد کردن فرهنگ عامه به آثارش مورد انتقاد قرار گرفته ولی او هم تصمیم گرفته همین کار را کند و یکی از دلایل دعوت آمریکایی و هنرمندانی از این دست این بوده که به فیلم  " حال و هوای کاملا معاصر " بدهد.
کار فیلمبرداری سه بعدی گتسبی بزرگ را سایمن داگن با استفاده از دوربین های رد اپیک انجام داده و کاترین مارتین ، همسر لرمن که در تولدی فیلم های مولن روژ و رمئو و ژولیت هم با شوهرش همکاری داشته ،‌ کار طراحی صحنه و لباس را برعهده داشته است.
لرمن درباره قالب سه بعدی فیلم هم گفت: اف . اسکات فیتز جرالد یکی از طرفداران فناوری جدید سه بعدی بود. او بعد از تماشای حرف میم را به نشانه مرگ  بگیر ( 1953) ساخته آلفرد هیچکاک در فرمت  اریژینال سه بعدی اش  و تماشای حرکت بازیگران در فضا به امکانات گسترده ای که این قالب در اختیار فیلمسازان قرار می دهد پی برد. به گفته ی لرمن ،‌نقش آفرینی بازیگران در فضای سه بعدی گتسبی بزرگ حکم جلوه های ویژه ی فیلم را دارد."
گتسبی بزرگ ساخته باز لرمن سومین اقتباس سینمایی از رمان کلاسیک فیتز جرالد است که قرار بود  زمستان 2012 به نمایش در بیاید اما کارگردان  استرالیایی اکران آن را به تعویق انداخت تا بیشتر فرصت داشته باشد روی جلوه های ویژه و صداگذاری آن کار کند.
البته این تاخیر چند ماهه در نمایش فیلم به هیچ وجه با مشکلاتی که حین ساخت فیلم قبلی پیش آمد قابل مقایسه نیست. فیلم قبلی محصول سال 1974کمپانی پارامونت است و رابرت رد فورد و میا فارو نقش های اصلی آن را برعهده داشتند . فیلمنامه ی اولیه را ترومن کاپوتی ، روزنامه نگار و نویسنده ی سرشناس آمریکایی  بر اساس رمان فیتز جرالد نوشته بود.
اما فیلمنامه رد شد و جک کلیتون ،‌کارگردان فیلم در آخرین لحظه متن را دست فرانسیس فورد کاپولا ، که در آن زمان هنوز چهره ای شاخص در هالیوود نبود ، داد تا کار بازنویسی آن را انجام بدهد. کاپولا در یادداشتی که به تازگی چاپ شده از خاطرات بازنویسی فیلمنامه طی چند هفته در اتاق هتلی در پاریس یاد کرده برای او استفاده از فیتز جرالد به عنوان راهنما بوده و حتی اگر لازم می شده به سراغ آثار دیگر نویسنده ی آمریکایی می رفته : " وقتی متوجه شدم در رمان بین دیزی و گتسبی هیچ دیالوگی رد و بدل نمی شود ، شوکه شدم و حسابی ترسیدم چون مجبور بودم خودم تمام دیالوگ ها را بنویسم. به همین خاطر خیلی سریع سراغ داستان های کوتاه فیتز جرالد رفتم و با استفاده از آنهایی که درباره ی رابطه ی پسری فقیر و دختری ثروتمند بود توانستم متوجه جنس دیالوگ نویسی فیتز جرالد بشوم و ان را در بازنویسی فیلمنامه اعمال  کنم ."/ص

منبع : ماهنامه دنياي تصوير


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.