سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازگشت اردوغان به استانبول در میان خشم تظاهرکنندگان/اردوغان: این خرابکاری فورا پایان یابد!

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه پس از سفر به کشورهای شمال آفریقا وارد فرودگاه آتاتورک در استانبول شد و در انجا به سخنرانی پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "رجب طیب اردوغان" در فرودگاه استانبول در میان هزاران هوادار خود که به استقبالش آمده بودند، در سخنانی با انتقاد از ادامه اعتراضات در این کشور، گفت: کسانی که در انتخابات نتوانستند به موفقیت دست یابند ، اکنون در پی آن هستند که از راه هایی دیگر به اهدافشان دست یابند.

اردوغان گفت: ما سرور ملت 76 میلیونی ترکیه نیستیم بلکه خدمتگزار مردم ترکیه هستیم.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد در پی تنش درگیری و سوق دادن جامعه به قطب بندی نیست.

وی گفت : ما به دمکراسی ، انتخابات و اراده ملی احترام می گذاریم و انتظار داریم دیگران نیز به دیدگاه های ما احترام بگذارند.
اردوغان گفت : ما در ابتدای راهی که آغاز کردیم بر دمکراسی پیشرفته تاکید کردیم ، ما در دستیابی به این هدف موفق خواهیم شد.

نخست وزیر ترکیه گفت : مردم ترکیه اداره امور این کشور را به ما سپردند ، اکنون بیش از ده سال از آن زمان سپری شده است ،‌ ما این امانت را مقدس دانستیم و از آن محافظت کردیم ، هیچکس نمی تواند از راهی غیر از راه صندوق آرای مردم به این امانت دست یابد.

اردوغان تاکید کرد ، به هیچکس اجازه اقدامات غیر قانونی ، لطمه زدن به دمکراسی ، آشوب اغتشاش ، زیان زدن به اموال عمومی و شهروندان را نخواهیم داد.

نخست وزیر ترکیه گفت : اعتراضاتی که به بهانه قطع 15 درخت در پارک گزی میدان تقسیم استانبول آغاز شد ، منجر به کشته شدن سه نفر شد. یک کمیسر پلیس و دو نفر جان خود را از دست دادند.

وی تاکید کرد ، نیروهای پلیس ترکیه در رویارویی با مهاجمان به وظیفه خود عمل کرده اند ، شاید بیش از اندازه به اقدامات خشونت آمیز متوسل شده باشند اما همانگونه که پیشتر نیز اعلام کردم دستور بررسی این موضوع را داده ام.

وی گفت :‌ وزیر کشور ترکیه این موضوع را پیگیری می کند اما هیچکس حق ندارد به این بهانه ما را هدف انتقاد قرار دهد.

نخست وزیر ترکیه افزود : در اعتراضات اخیر برخی شهروندان ما نیز از روی حسن نیت آلت دست قانون شکنان شدند.

اردوغان برخی سیاستمداران ، هنرمندان و روزنامه نگارانی را که در اعتراضات اخیر شرکت کرده اند ، متهم به رفتارهای غیر مسئولانه کرد.  وی گفت : آنان بدون احساس مسئولیت به تحریک نفرت ، ایجاد تفرقه و اقدامات تحریک آمیز پرداخته اند. اعتراضات از تظاهرات دمکراتیک فاصله گرفته و تبدیل به اغتشاش و اقدامات غیرقانونی شده است ،‌ باید هر چه زودتر پایان یابد. شهروندانی که از روی حسن نیت در اعتراضات شرکت کردند و آلت دست گروه های تروریستی شدند باید واقعیت این بازی را درک کنند و از اقدامات غیر قانونی فاصله بگیرند. شهروندان ترکیه نباید در این بازی کثیف سیاسی و مهندسی شده و تظاهرات غیر قانونی شرکت کنند. هر گونه اقدامی باید در چارچوب دمکراسی و موازین حقوقی صورت گیرد. هر گونه اقدام خارج از آن را نامشروع می دانیم و در مقابل آن خواهیم ایستاد.

وی از هزاران نفری که برای استقبال از وی به فرودگاه رفته بودند ،‌ خواست با عقل سلیم ، اعتدال و حسن نیت حرکت کنند.

این در حالیست که سخنان رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در سفرش به تونس بار دیگر معترضان را به خیابانها کشانده بود.


در شهر استانبول بار دیگر تظاهرکنندگان در میدان تقسیم این شهر و پارک گزی در مجاورت آن تجمع کردند و با سر دادن شعار به اظهارات اردوغان در تونس اعتراض کردند.

حاضر برک از معترضان گفت: من هیچ اعتقادی به آنچه که وی درباره خودش گفت ندارم. اگر او انسان خوبی بود باید پیش از این درگیریها وارد عمل می شد.

سما افه یکی دیگر از تظاهرکنندگان گفت: من چیزی از سخنان وی درک نکردم. اگر اردوغان بگوید که من بیگناهم و کاری انجام نداده ام من حرف هایش را باور نمی کنم.

گفتنی است اردوغان در سخنانی در سفرش به تونس بر تصمیم خود برای ساخت مرکز تجاری در محل پارک گزی در میدان تقسیم استانبول تاکید کرده بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.