سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جاي خالي قير در "آثار باستاني" ايران

باستان شناسان کشف کرده‌اند که قیر به عنوان ملاط در بنای دیوارهای آجری بکار می‌رفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، باستان شناسان در ویرانه های شهرهای قدیم بین النهرین از قبیل اور و بابل کشف کرده‌اند که قیر به عنوان ملاط در بنای دیوارهای آجری بکار می‌رفته است.

همچنین مردم بابل برای مراسم دینی خود جاده‌های آسفالته (متشکل از لایه‌های شن و آجر قیراندود) احداث کرده بودند. به نظر می‌رسد که ایرانیان چندان استفاده از قیر نمی‌کردند، زیرا از آثار معماری باستانی ایران چنین قرائنی بدست نیامده است.

استفاده دیگر قیر این بود که قایقها و ظروف آب را با قیر می‌اندودند، تا منافذ عبور آب را ببندد. در کتاب تورات (سفرتکوین)، صریحا ذکر شده است که خداوند به حضرت نوح (علیه‌السلام) دستور داد تا پیش از آمدن طوفان و بلای آسمانی، کشتی بزرگی بسازد و دیواره‌های درونی و بیرونی آن را قیراندود کند.

در داستان دیگرتورات و قرآن می‌خوانیم که مادر حضرت موسی (علیه‌السلام) طفل خود را در سبد گذاشت و به آب رودخانه نیل انداخت تا از دست جلادان حاکم در امان باشد. احتمالا این سبد قیراندود شده بود، چنانکه رسم آن زمان بود. ایرانیان گاهی ظروف چرمی را قیراندود می‌کردند. پادشاهان ایران باستان از نفت و قیر به عنوان وسیله جنگی استفاده میکردند.

انتهايپ پيام/
برچسب ها: آثار ، باستانی ، قیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.