سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان "ولی نصر" پژوهشگر دانشگاه آمریکایی "جان هاپکینز" :

آمریکا در مورد بحران سوریه دچار خطای استراتژیک شده/ دلاوری های حزب الله لبنان سعودی ها را آشفته کرده/ هراس امریکا از ایران عامل بازدارنده تجاوز نظامی آن کشور علیه سوریه

"ولی نصر" تحلیلگر مسائل ایران و خاورمیانه در مقاله جدید خود در پایگاه تحلیلی "بلومبرگ" اذعان می کند که سوریه و ایران و حزب الله در نبرد با آمریکایی ها در بحران سوریه برنده میدان بوده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، "ولی نصر" با اذعان به خطای محاسباتی دولت آمریکا در برافروختن آتش بحران در سوریه می نویسد "ادامه بحران در سوریه باعث شکست استراتژیک جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. این سناریوی مدنظر دولت آمریکا برای ادامه بحران در سوریه خواهد بود. آنان بر این گمان بودندکه دولت "بشار اسد" رییس جمهور سوریه بعنوان مهمترین کشور عرب متحد ایران و از متحدین جنبش "حزب الله" لبنان سقوط خواهد کرد و ایران نیز تحت تاثیر فشار کشورای غربی در زمینه برنامه هسته ای تسلیم خواهد شد. در ادامه این سناریو این گونه برنامه ریزی شده بود که قدرت منطقه ای ایران رو به زوال خواهد گرایید و ترکیه، قطر و عربستان سعودی بعنوان متحدین منطقه ای آمریکا دست بالا را پیدا خواهند کرد و قدرت شان افزایش خواهد یافت." 

نصر در ادامه با اذعان به پیروزی کشورمان در بحران سوریه می افزاید "با این حال روند تحولات در سوریه به نفع جمهوری اسلامی ایران در حال وقوع است. دولت سوریه پیروزی های بزرگی را بدست آورده است و ایران آسوده خاطر به پیشرفت های هسته ای خود ادامه می دهد. ایران باعث شده تا متحدین آمریکا و حامیان تروریست های سوری آشفته و گیج شوند. از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران روابط خود با روسیه را نیز تقویت کرده است و از این طریق می تواند آمریکا را وادار به عقب نشینی نماید." 

نویسنده در ادامه با اذعان به نسجنیده بودن ارزیابی های دولت آمریکا از بحران سوریه یم افزاید "دولت آمریکا در بخشی از ارزیابی خود بر این باور بود که سقوط دولت اسد در سوریه اجتناب ناپذیر و حتمی است. آنان گمان نمی کردند که حمایت های جمهوری اسلامی ایران، جنبش حزب الله لبنان و روسیه تا حدی باشد که ارتش سوریه موفق شود کنترل شهر "القصیر" را بازپس گیرد. این پیروزی نمایدنی امید دولت آمریکا رد پیروزی تروریست های سوری را نقش برآب کرد." 

ولی نصر در ادامه با اذعان به اهمیت نتیجه بحران سوریه و تاثیرگذاری آن بر معادلات منطقه ای می افزاید "نبرد در سوریه به نقطه سرنوشت سازی رسیده است. نتیجه بحران سوریه آینده خاورمیانه را رفم خواهد زد. دلاوری های جنبش "حزب الله" لبنان عربستان سعودی را به هراس انداخته است چرا که آنان در لبنان از مخالفان سیاسی حزب الله حمایت می کنند. بازپس گیری مناطق تخت اشغال تروریست های سوری توسط ارتش سوریه شکستی برای عربستان سعودی، قطر و ترکیه و تمام حامیان مالی و تسلیحاتی تروریست های سوری بوده است." 

نویسنده اذعان می کند که دولت اوباما از ورود همه جانبه به بحران سوریه هراس دارد و در این باره می افزاید "دولت اوباما خواهان مداخله مستقیم نظامی علیه سوریه نیست چرا که از احتمال گسترش دامنه جنگ در منطقه هراس دارد. آمریکایی ها نمی خواهند جنگی پرهزینه و شکست بار چون جنگ عراق برایشان تکرار شود. این پیامی از سوی اوباما برای ایران نیز هست و نشان می دهد که آمریکایی ها خواستار تجاوز نظامی علیه آن کشور نیستند. زمانی که مقامات آمریکایی می گویند که اگر هم مداخله ای نظامی علیه سوریه صورت گیرد تنها از طریق حمله هوایی خواهد بود نشان می دهد که آنان از عکس العمل جمهوری اسلامی ایران می هراسند. 

ولی نصر با اذعان به شکست آمریکایی ها در بحران سوریه می افزاید "آمریکا اگر امیدی هم به انزوای ایران داشت این امید تبدیل به ناامیدی و شکست شده است. روسیه تمام قد در کنار اسد ایستاده است و در موفقیت خود مرهون کمک های جمهوری اسلامی ایران است. دولت روسیه نشان داده که دلیلی نمی بیند دست از حمایت از دولت اسد بردارد و در مقابل کشورهای غربی سر تسلیم فرود آورد اما در مقابل دولت آمریکا سعی دارد تا از منطقه خاورمیانه عقب نشینی کند و توجه خود را به سوی سایر نقاط قاره آسیا معطوف نماید. روسیه در مورد برنامه هسته ای نیز علیرغم فشار کشورهای غربی به همکاری با ایران ادامه داده است. دو کشور همچنین به منظور به حداقل رساندن نفوذ و تاثیرگذاری دولت آمریکا در آسیای مرکزی و قفقاز نیز با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند. زمینه ها و منافع مشترک دو کشور در سوریه روابط آنان را نزدیک تر از گذشته ساخته است. با ادامه روند بحران سوریه همکاری ایران و روسیه نیز تعمیق می یابد." 

ولی نصر در ادامه می افزاید "در صورت ادامه این روند و پیروزی های مداوم دولت سوریه، اتحاد دو کشور جمهوری اسلامی ایران و روسیه و تاثیرگذاری آنان بر مناطق مختلف از جمله خلیج فارس بیش از گذشته خواهد شد. خوب است که در همین رابطه و پیوند روسیه با شیعیان در منطقه به دعوت مقامات مسکو از رهبران حزب شیعه "الوفاق" بحرین برای سفر به مسکو در ماه فوریه اشاره کنیم."   



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.