سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الاخبار گزارش داد:

ایران علیرغم جنگ تحمیلی و تحریم غرب پیشرفت خیره کننده ای داشته/ سطح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ایران بسیار بالاتر از آمریکاست

"شرمینه ناروانی" تحلیلگر مسائل خاورمیانه در بخش نخست مقاله ای تحت عنوان "چرا اعراب به ایران نیاز دارند" که در پایگاه خبری – تحلیلی "الاخبار" منتشر شده است با اشاره به پیشرفت های چشمگیر کشورمان معتقد است که آمریکایی ها نیز می توانند در حوزه های گوناگون بخصوص در بخش بهداشت و درمان از تجارب جمهوری اسلامی ایران بهره گیرند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الاخبار، نویسنده با اشاره به هراس کشورهای غربی از گسترش موج "بیداری اسلامی" در منطقه می نویسد "زمانی که موج بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از سال 2011 میلادی آغاز شد، واشنگتن و نزدیک ترین متحدانش نگران شدند. آنان می دیدند که رژیم های استبدادی هوادار غرب در حال سقوط هستند و با خود می گفتند این رویداد چه تاثیری بر توازن قوا در منطقه خواهد گذاشت؟ چگونه می توان علیرغم وقوع بیداری اسلامی از افزایش قدرت ایران جلوگیری کرد؟ هم اکنون دو سال از آن رویدادها می گذرد و می توان مشاهده کرد که این جمهوری اسلامی ایران و مصر هستند که روابط خود را بهبود بخشیده و تحولات منطقه ای تاثیر می گذارند. "استیون کوک" هفته گذشته در پایگاه تحلیلی اندیشکده معتبر "شورای روابط خارجی" اذعان کرد که "هیچ کشوری به انداز ایران نمی تواند در ارایه انرژی به مصر موفق و سریع عمل کند این مسئله در بلند مدت به نفع هر دو کشور خواهد بود." 

نویسنده در ادامه با اشاره به اقتصاد "خودکفای" کشورمان می افزاید "ایران از نظر اقتصادی بشدت مستقل است. ایران هشت سال تحمیلی عراق علیه آن کشور را پشت سر گذاشته و بیش از سه دهه تحریم را نیز تجربه کرده است از همین روی به خوبی توانسته به اقتصادی خودکفا دست یابد. ایران موفق شده تا بدون توجه به فشارهای کشورهای مستکبر زیرساختهای خود و خدمات اجتماعی و صنعتی اش را بهبود بخشد. ایران موفق شده تا نظام سیاسی بومی و مستقل خود مبتنی بر شیوه نمایندگی را شکل دهد و از طریق ابتکارات نظامی و همچنین تاکید بر قدرت "نرم" به مقابله با تهدیدات خارجی بپردازد." 

نویسنده در ادامه با اشاره به پیشینه قوی تاریخی دو ملت ایران و مصر می افزاید "بطور خلاصه، بایستی گفت که جمهوری اسلامی ایران و مصر از نظر جمعیتی شباهت بسیاری با یکدیگر دارند. ایران با 78 میلیون جمعیت و مصر با 82 میلیون نفر جمعیت دارای قرابت های بسیاری با یکدیگر هستند. دو کشور همچنین دارای پیشینه تاریخی قوی و طولانی هستند در نتیجه مصر و سایر کشورهای عربی مشابه نمی توانند هیچ کشوری را بهتر از جمهوری اسلامی ایران برای همکاری های اقتصادی پیدا کنند." 

نویسنده در ادامه با اشاره به پیشرفت های کشورمان می افزاید "من مدت ها بود که به ایران سفر نکرده بودم تا اینکه در نهایت سال گذشته میلادی به آن کشور رفتم و دیدم که براستی علیرغم "تحریم های شدید" کشورهای غربی علیه ایرانیان آن کشور تا چه حد پیشرفت کرده است. فرودگاه بین المللی تازه ساخته شده امام خمینی (ره) چهره تهران را تغییر داده است. شما می توانید در بزرگراه های جدید و زیبای تهران رانندگی کنید. خیابان های تهران نورانی است و با درخت و گل پوشیده شده است. بیهوده نیست که ایرانیان به کشور خود می بالند. تهران همچنین پارک های زیادی دارد که کودکان می توانند در آن بازی کنند. در تمام شهرهای ایران مراکز ورزشی ویژه بانوان وجود دارد. ساختمان های تهران زیباتر از گذشته شده است. نمی توانم بگویم گل های تهران تا چه حد زیبا هستند من نمونه آن را در هیچ کجای دیگر جهان ندیده بودم. تهران همچنین رستوران ها و مغازه های زیبایی نیز دارد. بازارهای تهران تمیزتر از آن چیزی هستند که من در گذشته ها به یاد داشتم. سوپرمارکت های ایران پر از محصولات تازه هستند. در سال 2011 میلادی ایران از نظر تولید محصولات کشاورزی در مقام یازدهم جهان و در کنار کشورهایی چون روسیه، ترکیه و استرالیا قرار گرفت. ایران همچنین دومین کشور از نظر تنوع تولید سبزیجات و میوه و همچنین پسته و زعفران می باشد. در نتیجه می توان گفت که این کشورها اقتصادی کاملا خودکفا دارد. علیرغم تهدیداتی که از سوی دولت آمریکا و تحریم های اقتصادی آن کشور متوجه ایران است آیت الله خامنه مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران در فرمایشات شان به لزوم توجه به "اقتصاد مقاومتی" برای مقابله با اثرات منفی تحریم ها تاکید فرمودند. ایشان همچنین خاطر نشان ساختند که می بایستی وابستگی اقصاد ایران به درآمدهای نفتی کاهش یابد."
 
نویسنده در ادامه با اشاره به پیشرفت کشورمان در حوزه مقابله با آلودگی هوا می افزاید "در سفری که پیش تر داشتم آلودگی هوا در تهران را احساس می کردم. اما در سفر سال گذشته متوجه شدم که دولت ایران موفق شده با برنامه ریزی مناسب تا حد زیادی از میزان آلودگی هوا و تبعات منفی آن بکاهد. تهران هنوز هم از نظر وجود آلاینده شهری است که تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد اما این میزان تا حد زیادی کنترل شده است. در طول مدتی که در ایران نبودم متوجه شدم که خطوط متروی شهر تهران بسیار گتسرش یافته و روزانه پاسخگوی 2.5 میلیون مسافر درون شهری است. همچنین خدمات اتوبوس های درون شهری نیز روزانه پاسخگوی نیاز 2 میلیون شهروند تهرانی می باشد.  بایستی توجه داشت که تجربه موفق ایران در تبدیل نوع سوخت خودروها از بنزین سوز به گاز سوز نمونه ای بی بدیل بوده است. این اقدام توانسته سبب شود تا نیاز ایران به سوخت وارداتی کاهش یابد و با تبعات تحریم های اقتصادی و سوختی اعمال شده از سوی دولت آمریکا مقابله شود." 

نویسنده در ادامه با اشاره به پیشرفت های کشورمان در حوزه بهداشت و درمان می افزاید "در سال 2009 میلادی مقاله ای را در نشریه انگلیسی "ساندی تایمز" خواندم که از پیشرفت های ایران در ایجاد مراکز درمانی "خانه بهداشت" در سرتاسر آن کشور گفته بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران خدمات بهداشتی و درمانی در روستاهای ایران پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. از جمله پیشرفت های پزشکی و بهداشتی ایران می توان به کاهش 69 درصدی آمار مرگ و میر در آن کشور اشاره کرد. همچنین آمار مرگ و میر مادران در مناطق روستایی ایران از 300 مادر بازای هر 1000 مادر به 30 مادر تقلیل یافته است." 

نویسنده در مقابل با اشاره به ضعف نظام درمانی آمریکا معتقد است که پیشرفت های کشورمان در عرصه خدمات بهداشتی و درمانی می تواند الگویی برای آمریکایی ها باشد و در این باره می افزاید "در مقابل نکته تعجب آور در نتایج این گزارش نظام خدمات درمانی ناحیه "می سی سی پی" و ضعف شدید آن بود. طبق آمار این گزارش می سی سی پی بدترین نظام خدمات بهداشتی و درمانی را داشت. این ناحیه همچنین از نظر میزان مرگ و میر کودکان نیز دچار مشکلات بسیاری بوده است. نکته جالب توجه اینجاست که در دهه 80 میلادی و زمانی که ایران از سوی رژیم بعثی عراق هدف تجاوز قرار گرفته بود و نفت ایران بشکه ای 7.8 دلار به فروش می رسد اما جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران موفق شدند تا در آن شرایط نظام خدمات درمانی کشورشان را توسعه دهند."
 
نویسنده همچنین در ادامه با اشاره به پیشرفت های کشورمان در حوزه آموزش و پرورش می افزاید "طبق گزارش های بانک جهانی دولت جمهوری اسلامی ایران موفق شده تا نرخ بی سوادی در آن کشور را در میان جمعیت 15 تا 24 سال به میزان 98 درصد کاهش دهد. میزان باسوادی در ایران تا حدی رشد یافته که بسیاری از نوجوانان و جوانان ایرانی در خانه های بهداشت مناطق روستایی مشغول به فعالیت و خدمت به مردم هستند. زنان ایرانی برای ارایه خدمات بهداشتی و درمانی و واکسیناسیون کودکان آموزش دیده اند. مردان نیز در این مراکز بهداشتی و درمانی وظیفه رسیدگی به وضعیت بهداشت محیط زیست و آب را در مناطق روستایی برعهده دارند. امروزه در حدود 20 هزار مرکز بهداشتی و درمانی در بیش از 70 هزار روستای ایران وجود دارد. این جدای از بیمارستان های فراوانی است که در تمامی شهرهای آن کشور به چشم می خورد. امروز ایران دارای 120 هزار پزشک است. جمهوری اسلامی ایران همچنین از نظر تولید دارو و محصولات پزشکی به خودکفایی رسیده است. ایران همچنین می توان عمل های جراحی دشواری چون عمل پیوند قلب، قرنیه و کبد را انجام دهد این مسئله تا پیش از این امکان پذیر نبود و در سالهای پیش از انقلاب بیماران می بایستی برای انجام عمل های دشوار جراحی به کشورهای خارجی سفر می کردند. امروز هزینه درمان در ایران در تاحدی پایین است که بسیاری از بیماران از کشورهای عراق تا کانادا به آنجا سفر می کنند."  




برچسب ها: ایران ، جنگ ، خدمات ، پیشرفت ، تحریم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.