سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"ماهي" بدون آب از خاك نگهداري مي كند

کود ماهی جزو کودهای آلی بشمار رفته و اثرات مهم مصرف کودهای آلی در کشاورزی پایدار و علمی بر كسي پوشیده نيست.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، کود ماهی بطور کلی در مقایسه با سایر کودهای حیوانی و دامی از جمله کودهای گاوی و گوسفندی دارای عناصر ازت و فسفر بسیار بالایی بوده و سرشار از این دو عنصر غذایی است و جهت رفع کمبود این دو عنصر در باغات و مزارع بسیار مفید و کارا است.

همچین کود ماهی جزو کودهای آلی بشمار رفته و اثرات مهم مصرف کودهای آلی در کشاورزی پایدار و علمی بر كسي پوشیده نيست.

کود ماهی که ترکیبی از بقایای ماهی و عناصر غذایی پر مصرف و ریز مغذی بوده و به عبارت دیگر کود ماهی غنی شده با عناصر ماکرو و میکروی مورد نیاز گیاه است، انتخابی مناسب و مقرون به صرفه جهت تامین مواد آلی و عناصر غذایی مورد نیاز باغات و مزارع است.

مواد آلی خاک که از فساد و تجزیه باقیمانده های گیاهی و حیوانی توسط موجودات ذره بینی خاک حاصل می شوند، نقش مهمی در بهبود خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و حاصلخیزی خاک دارند بطوریکه میزان عملکرد محصولات تابع مقدار موادآ‌لی خاک می باشد.

در خاکهای حاصلخیز و غنی از مواد آلی، ذرات بسیار ریز خاک توسط مواد آ‌لی بهم چسبیده و ایجاد دانه های درشتی می نمایند و در صورت فقدان مواد آلی، ذرات ریز خاک بصورت پراکنده بوده و در این حالت فضاهای خالی بین ذرات خاک کوچک است. در چنین شرایطی سرعت حرکت آب در خاک کند بوده و در اثر پر شدن فضاهای کوچک از آب، عمل تهویه به خوبی انجام نمی گیرد.

همچنین با کاهش مواد آلی خاک و کوچک تر شدن اندازه ذرات خاک در اثر پراکندگی، حجم کلی فضای خالی خاک کاهش یافته و قدرت نگهداری آب در خاک کم می شود. در خاکهای فاقد مواد آلی و بخصوص در خاکهای رسی بعلت فقدان فضاهای درشت و کندی سرعت نفوذ آب در خاک، آب در سطح خاک جریان یافته و موجب فرسایش می گردد و پس از خشک شدن سطح خاک، ایجاد سله از جوانه زدن بذر جلوگیری می کند.

ظرفیت تبادل کاتیونی که رابطه تنگاتنگی با درجه حاصلخیزی خاک دارد نیز به مقدار زیادی تابع مقدار مواد آلی خاک است. از دیگر ویژگیهای مهم کودهای آلی، تأثیر آنها در اسیدی کردن خاک و کاهش PH آن می باشد. گاز کربنیک حاصل از تجزیه مواد آلی در واکنشهای شیمیایی خاک وارد شده و از این راه موجب کاهش PH و حلالیت بیشتر عناصر غذایی در خاک می شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: کود ، ماهی ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.