سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد گروه هاي حامي حقوق بشر از رفتار خشن پليس ترکيه با تظاهر کنندگان

گروه های حقوق بشری از رفتار پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه در برخورد خشن با تظاهر کنندگان انتقاد کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی راشا تودی ; گلوله های پلاستیکی، آب پاش و گاز اشک آور سلاح هایی بودند که پلیس ترکیه در مقابله با معترضانی که در ابتدا به از بین برده شدن یک پارک اعتراض داشتند و بعد به یک تقابل جدی تبدیل شد، به کار رفتند.

معترضان با آب پاش هایی بسیار قوی روبرو بودند که در بسیاری از موارد، رنگ آن به زرد می زد زیرا باور بر این است که پلیس عمدا این آب را با افشانه فلفل مخلوط کرده است و در برخی موارد، خشونت پلیس به همراه استفاده از چنین موادی باعث بی هوشی و به خطر افتادن جدی سلامت معترضان شد.

دکتر شنبم کورور فینجانچی فعال حقوق بشر در ترکیه معتقد است معترضان بیشتر تلاش کرده اند تا در برابر رفتار خشن پلیس از خود مراقبت کنند ولی خود هرگز رفتاری خشونت بار نشان ندادند و هیچ سلاحی نیز در اختیار نداشتند. با این حال نیروهای پلیس با خشونت به آنان حمله ور شدند و رفتاری که نیروهای پلیس انجام دادند از تعریف من نه رفتار بیش از اندازه خشن بلکه یک شکنجه به شمار می آید.

همچنین براساس برخی تصاویر و گزارش ها، پلیس حتی گاز اشک آور را به داخل برخی ساختمان های مسکونی انداخته است.رویدادهای اخیر یکی از خشن ترین تظاهراتی است که شهروندان ترکیه به یاد دارند و چیزی که برای آنان شگفت آور است، این است که گویی دولت فراموش کرده است که ترکیه یک جمهوری مردمسالار است.

یک معترض ترک می گوید دیگر موضوع پارک گزی مطرح نیست بلکه سیاست های کلی دولت است که باعث اعتراض ما شده است. ما ده سال است که تحت فشار قرار داریم.با این حال دولت اردوغان می گوید این دولت است که تحت فشار قرار دارد؛ دولت اردوغان با نامشروع خواندن تظاهرات، معترضان خیابانی را افرادی افراطی خوانده است که از بیرون از کشور سازماندهی شده اند.با این حال گروه های حقوق بشری به شدت از عملکرد دولت ترکیه در برخورد با اعتراض ها انتقاد کرده اند.

برچسب ها: حقوق ، بشر ، پلیس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.