سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سي ان ان: اعتراضات در ترکيه به جنبش ضد اردوغان تبديل شده است

"سی ان ان" اعلام کرد اعتراضات در ترکیه به جنبش ضد "اردوغان" تبدیل شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "کریستین امانپور" مجری این شبکه درباره ناآرامیهای اخیر در ترکیه گفت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی علیه تظاهرات مردم گفت این اتفاقات بهار ترک نیست. حدود یک هفته پیش اعتراضات محدودی در یکی از پارک های قدیمی استانبول به طرح دولت برای تبدیل آن به یک مرکز خرید اتفاق افتاد. اما این اعتراضات به سرعت به خشونت گرایید و بعد از آن در سراسر ترکیه منتشر شد. پلیس در برخورد با تظاهرکنندگان از گاز اشک آور، ماشین آب پاش و اسپری فلفل استفاده کرد.
در این درگیریها صدها نفر از تظاهرکنندگان زخمی و بازداشت شدند. هم اکنون این ناآرامیها به جنبش ضد دولتی علیه شخص اردوغان تبدیل شده است.
بسیاری او را متهم می کنند هر روز خودکامه تر می شود و برای محکم کردن قبضه خود بر قدرت تلاش می کند. او سه بار به طور دموکراتیک انتخاب شده است اما او کمترین مخالفتی را بر نمی تابد. او معترضان را تندرو و مزدور خارجی خواند. او انتقادات معترضان را از خود به تمسخر گرفت.
البته باید توجه داشت اردوغان در یک دهه گذشته درآمد متوسط مردم ترکیه را سه برابر کرد و اقتصاد این کشور را گسترش داد و نظامیان را از سیاست کنار زد. او همچنین دستگاه قضایی کشورش را اصلاح کرد. غرب همیشه اردوغان را الگویی برای دموکراسی های نوظهور در کشورهای عرب تلقی می کند.
ترکیه تحت رهبری اردوغان همچنین در کانون سیاستهای خاورمیانه ای آمریکا قرار دارد. کاخ سفید خواستار خویشتنداری پلیس و تظاهرکنندگان شده است. با همه مؤفقیت هایی که اردوغان داشته است، جوانان سکولار ترکیه از او برای سرکوب مطبوعات و مخالفان سیاسی و دنبال کردن طرحهای جاه طلبانه ساختمان سازی و اخیرا نیز برای محدود کردن مصرف مشروبات الکلی خشمگین هستند. حتی اعضای مؤسس حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان نیز در این خصوص هشدار می دهند و از نخست وزیر می خواهند به حرف مردم گوش کند.
برچسب ها: cnn ، اردوغان ، ترکیه ، بین الملل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.