سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاهده بین المللی کنترل تجارت سلاح نهایی شد/65 کشور امضاکنندگان این معاهده

سرانجام شصت و پنج کشور جهان معاهده بین الملی کنترل تجارت سلاح را امضاء کردند اما چین و روسیه بزرگترین غایبان این روند هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، این معاهده بین المللی برای امضای کشورهای عضو سازمان ملل متحد عرضه شده است. بیش از شصت و پنج کشور جهان تاکنون این معاهده را امضاء کرده اند که به تجارت چندین میلیارد دلاری سلاح در جهان مربوط است.

آلمان ، فرانسه و انگلیس که از بزرگترین صادرکنندگان سلاح در جهان هستند روز گذشته این معاهده را امضاء کردند.

وستروله در سخنانی در سازمان ملل متحد در این خصوص گفت: کشورش حاضر است در این زمینه یک گام پیشتر برود و سند محکمتری در این خصوص تنظیم شود. اما به هرحال، معاهده تنظیم شده خوب است و سبب کاهش آلام انسانی می شود و جهان را امنتر می کند. هدف از معاهده بین المللی کنترل سلاح ، تبیین استانداردهایی برای هرگونه نقل و انتقال تسلیحات متعارف بین کشورها از سلاحهای کوچک گرفته تا تانک و بالگردهای تهاجمی است. این معاهده، تعهداتی الزام آور برای کشورهای امضاء کننده بوجود می آورد تا در قراردادهای تسلیحاتی خود با کشورهای دیگر بازنگری کنند تا اطمینان حاصل کنند از تسلیحات فروخته شده در نقض حقوق بشر، اقدامات تروریستی و نقض قوانین بشردوستانه یا جنایتهای سازمان یافته استفاده نخواهد شد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد این معاهده را در ماه آوریل به تصویب رساند.یکصدو پنجاه و چهار کشور به این معاهده رای مثبت دادند. سه کشور مخالف آن بودندو بیست و سه کشور از جمله روسیه و چین و مصر و هند نیز رای ممتنع دادند. ایران یکی از کشورهایی بود که به این پیمان رای منفی داد زیرا تاکید داشت این معاهده ناقض حقوق کشورهایی است که به خرید سلاح نیاز دارند. روسیه و چین احتمالا حاضر نخواهند شد به این معاهده بین المللی ملحق شوند. هنوز آمریکا نیز این معاهده را امضاء نکرده است.

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است به محض آنکه ترجمه رسمی همه اسناد سازمان ملل متحد در این زمینه تکمیل شود، آمریکا نیز این معاهده را امضاء خواهد کرد. 



آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.