سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهي به فيلم سينمايي "تماس"؛

راه رفتن روي اعصاب تماشاگر!

تماس شروع بسیار خوبی دارد و تا نیم ساعت پایانی‌اش هم انسجام خود را به عنوان یک فیلم هیجان‌انگیز (تریلر‌) حفظ می‌کند.

تماس

کارگردان: براد‌ اندرسون‌ بازیگران: هالی‌ بری (جوردن‌ ترنر)، ابیگیل‌ برسلین‌ (کیسی‌ ولسون‌)، موریس چستنات‌ (افسر پلیس فیلیپس‌)، مایکل اکلاند‌ (مایکل فوستر)، مایکل ایمپریولی‌ (افسر پلیس دونز‌)، 90 دقیقه، درجه نمایشی:R
تماس شروع بسیار خوبی دارد و تا نیم ساعت پایانی‌اش هم انسجام خود را به عنوان یک فیلم هیجان‌انگیز (تریلر‌) حفظ می‌کند اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم یک ساعت نخست این فیلم نود دقیقه‌ای ویژگی‌های یک تریلر خوب را دارد اما نیم ساعت پایانی‌اش ناگهان مبدل به چیز بنجلی‌ شبیه دنباله‌های نازل اره می‌شود.
هالی‌بری بازیگر 46 ساله‌ی آمریکایی در فیلم تماس نقش جوردن‌‌ترنر، اپراتور‌ یا تلفنچی مرکز فوریت‌های اداره‌ی پلیس لس‌آنجلس موسوم به مرکز 911 را بازی می‌کند.
این مرکز دارای دهها تلفنچی است که هر لحظه پاسخگوی تماس‌عای افرادی است که خواهان کمک پلیس هستند ترنر از اپراتورهای‌ قدیمی مرکز است او چندی پیش به دلیل اشتباهی که مرتکب شد نتوانست جان دختر جوانی را که به چنگ یک آدمکش روانی زنجیره ای گرفتار شده بود نجات بدهد ترنر پس از این حادثه از شغل اپراتوری‌ استعفا داد و به عنوان مربی وظیفه‌ی آموزش کارآموزان اپراتوری‌ در مرکز 911 را برعهده گرفت ترنر سرانجام پس از شش ماه دوباره مجبور شد به شغل سابق خود بازگردد.
در ادامه ی ماجرا دختر 17 سالهای به اسم کیسی‌ (ابیگیل‌ برسلی‌) با تلفن همراه خود به 911 زنگ می زند و تقاضای کمک نی‌کند ترنر که پاسخگوی کیسی‌ است از وی می‌خواهد که موقعیت خود را تشریح کند کیسی‌ می‌گوید که مرد جوانی وی را در پارکینگ یک فروشگاه بزرگ ربوده و سپس او را به داخل صندوق عقب ماشین‌اش انداخته و حالا دارد وی را به جای نامعلومی می‌برد ترنر سعی می‌کند با ارائه ی پاره ای راهنمایی ها به کیسی‌ کاری کند که او بتواند توجه ماشین‌های عبوری را به خودش جلب کند، اما این کار بی‌فایده است قاتل که مایکل فوستر (مایکل اکلان) نام دارد، کسی را از مرکز شهر لس‌آنجلس به مکانی در حومه ی شمالی شهر می‌برد او قصد دارد پس از آزار رساندن به کیسی‌ او را بکشد.
 در ادامه‌ی ماجرا ترنر پی  می برد که رباینده‌ی کیسی‌ همان قاتلی است که وی چندی پیش نتوانسته بود جان قربانی‌اش را نجات بدهد کیسی‌ سپس تصمیم می‌گیرد یکه و تنها به سراغ قاتل برود و کیسی‌ را نجات بدهد...
و شگفتا که ترنر در یک حرکت شرلوک‌ هولمزوار‌ موفق به یافتن محل اختفای قاتل می‌شود و شگفتی دوم اینکه ترنر د ایم مرحله حاضر به تماس با اداره‌ی پلیس و محول کردن وظیفه‌ی دستگیری قاتل به پلیس نمی‌شود.(البته فیلمنامه سعی کرده که دلیلی برای این کار ترنر ارائه دهد اما این دلیل کاملا احمقانه است).
قهرمان بازی‌های ترنر در نیم ساعت پایانی، همه ی رشته‌هایی را که فیلمساز در یک ساعت آغازین فیلم بافته بود بر باد می‌دهد در یک کلام سی‌دقیقه‌ی آخر فیلم افتضاح است براد‌اندرسون کارگردان تماس تلاش کرده که نوعی تنش کلستروفوبیک‌ (ترس از فضاهای بسته) بیافریند که در این امر ناموفق بوده است. صخحنه‌هایی که کیسی‌ را در تنگنا نشان می‌دهد بیشتر به جای اینکه اضطراب و تنش بیافریند اعصاب تماشاگر را به هم می‌ریزد جیغ و ناله‌های این دختر واقعا‌ روی اعصاب تماشاگر راه می‌رود رابطه‌ی میان ترنر و کیسی‌ هم که قاعدتا باید رابطه‌ی اصلی و محوری فیلم باشد قالبی و تصنعی از کار درآمده است از طرفی ترنر به درستی شخصیت‌پردازی نشده و برخی کارهایش هم بدجوری غیر‌حرفه‌ای است در حالی که به ما گفته شده این خانم‌ سالیان طولانی اپراتور‌ مرکز فوریت‌های پلیس بوده و حتی برای مدتی هم مربی کارآموزان اپراتوری‌ بوده برای مثال ترنر قواعدی‌ را که همواره به کار آموزان‌اش یاد می‌داده خودش در مورد کیسی‌ زیر پا می گذارد درگیر نشدن شخصی با قضیه و ندادن قول های غیرعلمی‌ به قربانیان.
تماس در صورتی که سی‌دقیقه ی پایانی‌اش طور دیگری ساخته می شد طوری که در تناسب با یک ساعت نخستین فیلم می‌بود می‌توانست به عنوان یک تریلر‌ خوب پذیرفتنی باشد اما در شکل دو پاره‌ی فعلی‌اش قادر به گرفتن نمره‌ی قبولی نیست./ي2

منبع: ماهنامه دنياي تصوير
برچسب ها: تماس ، هالی بری ، اندرسون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.