سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از تشکیل دولت میرزا کوچک خان جنگلی تا تصویب قانون سربازی

تشکیل دولت موقت جمهوری توسط «میرزا کوچک خان جنگلی» در گیلان (1299 ش)،ارتحال فقیه اصولی و مفسر قرآن آیت‌اللّه «محمدباقر ملکی میانِجی» (1377 ش)،تصویب قانون اجباری نظام وظیفه در ایران (1304 ش)و... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 16 خرداد 1392 خورشیدی برابر با 26 رجب 1434 هجری و 6 ژوئن 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تشکیل دولت موقت جمهوری توسط «میرزا کوچک خان جنگلی» در گیلان
(1299 ش)
در جریان نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک خان، نیروهای ارتش سرخ روسیه به بندر انزلی وارد شدند و در آنجا اردو زدند. در این میان، جنگلی‌ها به دعوت میرزا احمدخان اشتری، حاکم رشت، راهی این شهر شدند. میرزا احمدخان، خود نزد میرزا کوچک رفت و وی را برای به دست گرفتن زمام امور، به رشت فراخواند. میرزا نیز پذیرفت و در 14 خرداد 1299 ش، وارد این شهر شد. چند روز پس از ورود میرزا به رشت، وی حکومت موقت انقلابی و شورای نظامی انقلاب را در گیلان تشکیل داد و حکومت جمهوری را اعلام کرد.

 در اعلامیه‌ای که جمهوری را مطرح ساخت اصول انقلاب سرخ گیلان بیان شده بود: «جمعیت انقلاب سرخ ایران، اصول سلطنت را مُلغی کرده، جمهوری را رسماً اعلان می‌نماید؛ حکومت موقت جمهوری، حفاظت جان و مالِ عموم اهالی را به عهده می‌گیرد؛ هر نوع معاهده و قراردادی که به ضرر ایران، قدیماً و جدیداً با هر دولتی شده، لغو و باطل می‌شناسد؛ حکومت موقت جمهوری، همه اقوام بشر را یکی دانسته، تساوی حقوق درباره آنان قائل و حفظ شعائر اسلامی را از فرایض می‌داند.» این جمهوری بر اثر درگیری‌های شدید و مداوم با حکومت مرکزی دیری نپایید و با شهادت میرزا در 11 آذر 1300، فروپاشید.

به خاک سپاری پیکر مطهر امام خمینی (ره) در گلزار شهدای بهشت زهرا (1368 ش)
پس از انتقال بدن پاک حضرت امام خمینی (ره) به مصلای تهران، انبوه جمعیت به سمت مصلی حرکت کردند و با رهبر عالی قدر خود وداع نمودند. سرانجام در یک همایش تاریخی و بی نظیر از صبح شانزدهم خرداد 68، با حضور چند میلیونی امت عزادار، مراسم نماز بر پیکر حضرت امام، به امامت آیت‌اللَّه العظمی گلپایگانی برگزار شد. پس از آن، ملت مسلمان و عزادار ایران با غم و اندوه وصف ناشدنی به دنبال پیکر مراد خویش تا بهشت زهرا حرکت کردند و آن را مشایعت نمودند. حضور گسترده مردم سوگوار به حدی بود که مراسم تدفین امام، چندین مرتبه به تعویق افتاد و سرانجام در ساعت 16/30 دقیقه روز شانزدهم خرداد 1368 در میان ناله و اندوه عزاداران خمینی، پیکر روح خدا در کنار شهیدان آرمید. امروزه، مرقد مطهر آن قائد کبیر، در کنار تربت پاک شهدا، زیارت گاه عاشقان حضرت روح اللَّه و میعادگاهی برای تجمع دوستداران ولایت و انقلاب اسلامی است.

ارتحال فقیه اصولی و مفسر قرآن آیت‌اللّه «محمدباقر ملکی میانِجی» (1377 ش)
آیت‌اللَّه شیخ محمدباقر ملکی میانِجی در سال 1285 ش (1324 ق) در یکی از روستاهای توابع میانه در آذربایجان شرقی به دنیا آمد و پس از فراگیری دروس مقدماتی راهی مشهد شد. وی در مشهد از محضر درس استادانی همچون شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، میرزا محمد آقازاده خراسانی و میرزا مهدی غر وی اصفهانی، سطوح عالی، فلسفه، کلام، خارج فقه و اصول عقاید و معارف اسلامی را آموخت و از میرزای غر وی درجه اجتهاد گرفت که آن اجازه‌نامه مورد تایید آیت‌اللَّه سید محمد حجت کوه کمرهای نیز قرار گرفت. ایشان سالیانی در قم به درس و بحث و تدریس خارج اصول و تعلیم تفسیر نیز اشتغال داشت و مورد توجه آیت‌اللَّه بروجردی واقع شد. از این فقیه بزرگوار تالیفات متعددی بر جای مانده که بدایع الکل ام فی تفسیر آیات الا حکام، تفسیر الک تاب، تفسیر قرآن کریم در 6 جلد، همگی در تفسیر و نیز «الرّشاد» در توحید و معاد و تقریرات درس میرزا مهدی غر وی از آن جمله‌اند. آیت‌اللَّه ملکی میانِجی سرانجام در 16 خرداد 1377 ش برابر با دهم صفر 1419 قبه لقاءاللَّه پیوست.

وفات حضرت «ابوطالب» عموی گرامی پیامبر اسلام (ص) به روایتی (10 بعثت)
حضرت ابوطالب بن عبدالمطب مانند بیشتر رُؤَسای قریش مردی تاجر بود و پس از درگذشت پدرش، عبدالمطلب، سرپرستی پیامبر اسلام (ص) را از هشت سالگی بر عهده گرفت. در سفری که حضرت محمد (ص) را برای تجارت با خود به شام برد، بشارت پیامبری آن حضرت را از راهبی به نام بُحیرا شنید و در حراست از پیامبر تلاش بیشتری از خود نشان داد. پس از بعثت نیز، ابوطالب، یاور و پشتیبان همیشگی پیامبر بود و در حمایت از ایشان دریغ نمی‌کرد. ابوطالب در حالی که با دیگر مسلمانان در شِعْب ابوطالب در محاصرهٔ مشرکان مکه بود، در گذشت. در همان سال حضرت خدیجه (س) همسر با وفای پیامبر نیز وفات کرد و رسول خدا (ص) بر اثر شدت غم و اندوه، آن سال را «عامُ الحزن» یعنی سال حزن و اندوه نامیدند.
 
تولد «ابن دُوبَیتی» مورخ و محدث مسلمان (558 ق)
ابوعبداللَّه محمد بنابی المعالی معروف به ابن دوبَیتی، مورخ، محدث و فقیه مسلمان در عراق به دنیا آمد و علوم و معارف اسلامی را نزد عالمان و فقیهان زمان فرا گرفت. ابن دوبیتی پس از کسب مهارت کافی در علوم به تدریس و تا لیف و تربیت شاگردان روی آورد. او از حافظه‌ای نیرومند برخوردار بود و مجلس درس پرباری داشت. کتاب‌های بسیاری را به او نسبت داده‌اند که تاریخ واسط و تاریخ بغداد از آن جمله‌اند. وفات ابن دوبیتی در 637 ق روی داد.

وفات «احمد بن ابراهیم» معروف به «ابن خلکان» مورخ مشهور عرب (681 ق)
ابوالعباس شمس‌الدین احمد بن ابراهیم بن ابی‌بکر بن خلکان معروف به ابن خلکان در سال 608 هجری در اطراف موصل در عراق در خاندانی که از علما و فُقها بودند، به دنیا آمد. پس از تحصیل مقدمات در زادگاه خود، راهی شام و مصر گردید و به تعلیم و تعلم و تألیف پرداخت. ابن خلکان سالیانی قاضی القضاة مصر و دمشق گردید و به سرودن شعر نیز اشتغال داشت. وی با توجه به این‌که در منصب قضا، فقیهی دانشمند و داوری عادل به شمار می‌رفت و نزد فقیهانِ بزرگ روزگارِ خود، دانش آموخته بود اهتمامی خاص به فقه و اصول نشان می‌داد، اما در تاریخ و نحو و ادبِ عرب نیز مهارت داشت. بسیاری از نویسندگان، ابن خلکان را از نظر اخلاقی ستوده‌اند و او را مردی نیک نَفْس، خوش خوی، سخاوتمند و پاک دامن دانسته‌اند. کتاب نفیس او موسوم به وفی‌ات الا عیان و اَبناءُ الزَّمان یکی از بزرگ‌ترین و سودمندترین کتاب‌های فن رجال است که در سال 654 قدر قاهره آن را آغاز کرده و هجده سال به نوشتن آن مشغول بود. این کتاب که به تاریخ ابن خلکان معروف می‌باشد، شرح حال هشت صد و شصت نفر از مشاهیر علمای اسلامی در علوم مختلف را بیان نموده است. سرانجام ابن خلکان در سال 681 قدر 73 سالگی در دمشق وفات یافت و پیکرش را در دامنهٔ کوه قاسیون که مدفن بسیاری از دانشمندان بود به خاک سپردند.

محاصره بیت‌المقدس توسط صلیبی‌ها (1099 م)
بعد از اجلاسیه کلرم ون در 28 نوامبر 1095 و سرآغاز جنگ‌های صلیبی، نیروی عظیمی از مسیحیان، طبق وعده صاحبان کلیسا، برای خشنودی خدا، آمرزش گناهان خود و نیز آزادی بیت‌المقدس به راه افتاده و با گذر از شهرها و مناطق مختلف به سوی «سرزمین مقدس» به پیش رفتند. آنها در مسیر خود، از یک طرف به جمع نیرو و تدارکات مالی و نظامی لشکر توجه داشتند و از سوی دیگر، با استفاده از اختلافات درونی مسلمانان، قراردادهایی با بعضی از امیران دول اسلامی برای دریافت کمک، منعقد نمودند. سرانجام سپاهیان صلیبی پس از چهار سال راهپیمایی به قصد تصرف سرزمین‌های شام، در 6 ژوئن 1099 م الم قدس را محاصره کرده و سرانجام در نیمه ژوئیه همان سال، این شهر را به تصرف خود درآوردند. البته مسلمانان، چاه‌هایِ آب اطراف شهر را مسموم نموده و یا پُر کرده بودند؛ اما صلیبیون با کمک برج‌های بلند چوبی که ساخته بودند، وارد شهر شدند و به هرگونه جنایتی که توانستند، دست زدند که قتل، غارت اموال، آتش زدن اماکن، ویرانی و تخریب، بخشی از آن بود. صلیبی‌ها هر که را یافتند، حتی کودکان شیرخواره را یا در آتش سوزاندند و یا با شمشیر کشتند. در این میانه نه مسجد و نه کنیسه محل امنی به حساب نمی‌آمد. به صورتی که مورخان نگاشتنه‌اند، در اولین روز تصرف این شهر، بیش از 12 هزار نفر کشته شدند و به این ترتیب اولین مرحله از جنگ‌های صلیبی به پایان رسید.

فرود آمدن اولین سفینه فضایی بدون سرنشین بر سطح ماه (1966 م)
با شدت گرفتن رقابت فضایی بین امریکا و شوروی برای گردش به دور زمین، از سال 1966 م، دور تازه‌ای از این مسابقه برای تسخیر فضا برای دستیابی به کره ماه آغاز شد. در این میان در ابتدا نخستین سفینه فضایی شوروی در چهارم آوریل 1966 م به دور ماه گردش کرد و عکس‌هایی از کره ماه به زمین ارسال نمود. این مسئله باعث بیشتر شدن رقابت دو ابرقدرت شد تا اینکه دو ماه بعد، در ششم ژوئن 1966 م یک سفینه امریکایی بدون سرنشین، برای اولین بار بر روی کره ماه فرود آمد و اطلاعاتی از سطح آن به زمین مخابره کرد. با اینکه از آغاز عصر تسخیر فضا، تقدم فناوری با روس‌ها بود، ولی از سال 1968 م به بعد، امریکایی‌ها به طور محسوسی در این مسابقه پیش افتادند به طوری که در 21 ژوئیه 1969 مبرای اولین بار، یک امریکایی بر روی کره ماه فرود آمد و در آن راهپیمایی کرد.

حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و اشغال این منطقه
(1982 م)
پس از امضای قرارداد ننگین کمپ دیوید توسط انور سادات رئیس جمهوری معدوم مصر، این کشور در میان هم‌پیمانان خود و به ویژه کشورهای عربی منزوی شد و ترور سادات نیز تا سال‌های بعد از این انزوا نکاست. هم‌چنین امضای این قرارداد باعث ایجاد تفرقه و اختلافات در بین کشورهای عرب گردید. ادامه این اختلاف و نیز اوضاع بحرانی لبنان، اسرائیل را به عملیات تجاوزکارانه جدیدی در منطقه تشویق کرد. در نتیجه نیروهای رژیم نژادپرست اسرائیل در روز ششم ژوئن 1982 م، به این بهانه که لبنان به مرز عملیات تروریستی علیه اسرائیل تبدیل شده و امنیت رژیم اشغال گر قدس را به خطر انداخته است، به آن کشور حمله بردند. هم‌چنین در این روز اردوگاه‌های فلسطینی‌ها در بیروت که در محاصره نیروهای اسرائیلی قرار گرفته بود مورد حمله فالانژهای مسیحی لبنان قرار گرفت. قتل عام صدها زن و مرد و کودک فلسطینی در این اردوگاه‌ها، موجی از خشم و نفرت عمومی در جهان به راه انداخت. در این میان، واحدهای مسلح سازمان آزادی بخش فلسطین، برای اینکه بهانه‌ای به دست اسرائیلی‌ها ندهند بیروت را تخلیه کردند و مقر این سازمان از بیروت به تونس انتقال یافت. با وجود این، نیروهای متجاوز اسرائیلی تا سال 1985 مدر بیروت ماندند و پس از تخلیه بیروت، در جنوب لبنان مستقر شدند. در طول سالیان حضور نیروهای رژیم صهیونیستی، حملات پی در پی استشهادی و وارد آمدن تلفات جانی و مالی بسیار به آنان توسط بر کفان حزب اللَّه لبنان، ارتش رژیم صهیونیستی را در بن‌بستی طاقت فرسا قرار داد. از این رو، نیروهای اشغال گر صهیونیستی پس از هجده سال اشغال منطقه جنوب لبنان، در 25 مه سال 2000 م، این ناحیه را با ذلت ترک کردند و بدین ترتیب کذب افسانه شکست ناپذیری رژیم اسرائیل بر همگان آشکار شد.

رحلت عالم دینی و فقیه بزرگوار آیت‌اللّه «سید ریحان اللَّه بروجردی» (1289 ش)
آیت‌اللَّه سید ریحان اللَّه بروجردی کشفی در حدود سال 1229 ش (1266 ق) به دنیا آمد و علوم مقدماتی را در بروجرد فرا گرفت. وی برای تکمیل تحصیلات خود به شهرهای اصفهان و نجف رفت و پس از سال‌ها علم‌اندوزی، به مدارج بالایی دست یافت. سید ریحان‌اللَّه بروجردی از آن پس ساکن تهران شد و مرجع خاص و عام گردید. وی علاوه بر علوم فقه و اصول و حدیث، در ادبیات و رجال و ترا جم نیز احاطه کامل داشت و در حلقه درس ایشان، دانشوران فرهیخته‌ای پرورش یافتند. این عالم ربانی آثاری به رشته تحریر درآورد که ریحانُ القلوب در اخلاق، فواکِه الفُقها در فقه و شموسُ الطّالعَه در شرح زیارت جامعه از آن جمله‌اند. همچنین از ایشان کتابخانه‌ای برجای مانده که از نظر کمیت و کیفیت، از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های آن روز تهران به شمار می‌رفت. سید ریحان‌اللَّه بروجردی سرانجام در 16 خرداد 1289 ش در شصت سالگی به لقاء اللَّه پیوست.

تصویب قانون اجباری نظام وظیفه در ایران (1304 ش)
نظام وظیفه یا خدمت اجباری افراد در ارتش از قدیم وجود داشته و در یونان و روم معمول بوده است هر چند در تاریخ معاصر، برای اولین بار در انقلاب فرانسه، قانونی شد. در ایران در شانزدهم خرداد ماه سال 1304 ش قانون خدمت نظام اجباری، مشتمل بر سی و شش ماده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

به موجب ماده اول این قانون، کلیه اتباعِ ذکور ایران اعم از ساکنان شهرها، روستاها، ایلات و عشایر و همچنین کسانی که در خارج از کشور اقامت دارند، از آغاز سن بیست و یک سالگی مکلّف به خدمت سربازی می‌باشند. این قانون پس از تصویب در همان زمان اجرا نگردید ولی در سالیان بعد، به مورد اجرا گذاشته شد.

برخی دیگر از رویدادهای 6 ژوئن
68: نر ون امپراتور وقت روم خودکشی کرد.
1882: یک توفان دریایی بیش از یک صد هزار تن را در منطقه بمبئی هند بی جان ساخت.
1919: اصلاحیه 19 قانون اساسی آمریکا به زنان این کشور حق شرکت در انتخابات داد.
1967: جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل آغاز شد.
2010: پارلمان اوکراین سوم ژوئن 2010 رای به بی طرفی و عدم تعهد این کشور داد و به این ترتیب اوکراین به ناتو (سازمان دفاعی غرب) نخواهد پیوست. یکی از خواست های روسیه از اوکراین همین بود که تحقق یافت.



برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.