سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از بعثت پیامبراکرم (ص) تا ملی شدن بانک ها

تحریم هر گونه ارتباط با رژیم صهیونیستی از جانب «امام خمینی» (1346 ش)،مبعث پیامبر ختمی مرتبت حضرت «محمد بن عبداللَّه»(ص)(سیزده سال قبل از هجرت)،خلع سلاح ستارخان و باقر خان و مجاهدین تحت فرمان آن‌ها در تهران (1328 ق)و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 17 خرداد 1392 خورشیدی برابر با 27 رجب 1434 هجری و 7 ژوئن 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تحریم هر گونه ارتباط با رژیم صهیونیستی از جانب «امام خمینی» (1346 ش)
در اوایل خرداد ماه سال 1346 ش، رژیم صهیونیستی اسرائیل به جنگی فراگیر از زمین و هوا و دریا علیه کشورهای همسایه فلسطین دست زد که به نام جنگ شش روز معروف شد. حضرت امام خمینی، رهبر نهضت اسلامی ملت مسلمان ایران که همزمان با مبارزه با رژیم منحوس پهلوی و تبعید در نجف اشرف، بر ضدّ موجودیت اسرائیل و رژیم صهیونیستی نیز فریاد می‌کشیدند، با صدور بیانیه‌ای، امت اسلام را به اتحاد و نبرد سرنوشت ساز برای ریشه‌کن کردن صهیونیسم و آزادی فلسطین فرا خواندند.

ایشان در این بیانیه، ضمن اشاره به اینکه بارها دولت‌ها را از همکاری با اسرائیل بر حذر داشته‌اند، آمده است: «این ماده فساد که در قلب ممالک اسلامی جایگزین شده است، باید با همت و همکاری ممالک اسلامی ریشه‌کن گردد.» حضرت امام در این بیانیه تصریح کرده‌اند: «کمک به اسرائیل، چه فروش اسلحه و مواد منفجره و چه فروش نفت، حرام و مخالفت با اسلام است. رابطه با اسرائیل و عمّال آن، چه رابطه تجاری و چه رابطه سیاسی، حرام و مخالفت با اسلام است و باید مسلمین از استعمال کالاها و اجناس اسرائیل خودداری کنند.» بیانیه امام خمینی (ره) به زبان فارسی و عربی از رادیوی عراق پخش گردید و مرهمی بر دردهای درونی مسلمین نهاد.

حمله مزدوران پهلوی به مدرسه فیضیه و کشتار طلاب و فضلای قم (1354 ش)

پس از واقعه خونین پانزدهم خرداد 1342، هر سال روحانیون و اغلب مردم متدین، به یاد شهدای این قیام و غم دوری رهبر و مراد خویش، حضرت امام خمینی (ره)، (که در تبعید به سر می‌بردند) مراسم یادبودی برقرار می‌کردند. مأموران شهربانی و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی قم هر ساله، برگزاری چنین یادبودی از طرف طلاب را پیش‌بینی می‌کردند، لذا از عصر چهاردهم خرداد و شب پانزدهم خرداد، آهنگ آماده باش را در شهر قم، خصوصاً در اطراف حرم مطهر می‌نواختند. در سال 1354 شو در سالروز قیام پانزدهم خرداد، قبل از نماز مغرب و عشاء عده‌ای از طلاب قصد داشتند که شعارهایی در حمایت از امام و شهدای 15 خرداد 42 سر دهند و تظاهرات را به بیرون از فیضیه بکشانند، ولی این مراسم با حمله مزدوران رژیم پهلوی به طلاب، به خروشی علیه نظام استبدادی تبدیل گردید. هرچند در این روز، این مراسم پایان یافت ولی در روز هفدهم خرداد آن سال، مأموران پهلوی با محاصره و هجوم به مدرسه، طلابِ بی پناه را به طرزی وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار داده و نزدیک به 350 تن را دستگیر کردند. این قیام نزدیک بود که تمام شهر را فراگیرد ولی با خشونت نیروهای دولتی، این قیام سرکوب شد و مراسم خاتمه یافت. پس از دو الی سه هفته بازجویی و شکنجه دستگیرشدگان، سالخوردگان و نوجوانان آزاد شده، جوانان را به سربازی فرستاده و عاملان اصلی مراسم را به حبس‌های طولانی محکوم کردند.

اعلام ملی شدن بانک‌ها با تصویب شورای انقلاب (1358 ش)

برای حفظ حقوق و سرمایه‌های ملی و به کار انداختن چرخ‌های تولیدی کشور و تضمین سپرده‌ها و اندا زه‌ای مردم در بانک‌ها، ضمن قبول اصل مالکیت مشروع و مشروط و با توجه به نحوه تحصیل درآمد بانک‌ها و جلوگیری از انتقال غیر مشروع سرمایه‌ها به خارج؛ نقش اساسی بانک‌ها در اقتصاد کشور و ارتباط طبیعی اقتصاد مملکت یا مؤسسات بانکی؛ مدیون بودن بانک‌ها به دولت و احتیاج آنها به سرپرستی دولت، لزوم هماهنگی فعالیت‌های بانک‌ها با سایر سازمان‌های کشور و لزوم سوق دادن فعالیت بانک‌ها در جهت اداری و انتفاعی اسلامی، کلیه بانک‌های ایران، ملی اعلام شد. ملی کردن بانک‌ها که توسط دولت موقت اعلام شد، در حقیقت اولین اقدام جمهوری اسلامی ایران در زمینه ملی کردن بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رفت.

شهادت حجت الاسلام «عباس شیرازی» قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی (1364 ش)

حجت الاسلام عباس شیرازی از فضلای مبارز حوزه علمیه قم بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در پست‌های تبلیغی خدمات ارزنده‌ای انجام داد و از دو سال قبل، در سمت قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی مشغول انجام وظیفه بود. وی همچنین از اعضای شورای عالی تبلیغات به شمار می‌رفت و سرانجام در سفری که به منظور بررسی مسائل تبلیغی رزمندگان اسلام، به جبهه‌های جنوب داشت، بر اثر سانحه تصادف جان به جان آفرین تسلیم کرد و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) در قم به خاک سپرده شد.

مبعث پیامبر ختمی مرتبت حضرت «محمد بن عبداللَّه»(ص)(سیزده سال قبل از هجرت)

حضرت محمد (ص) قبل از بعثت، در بعضی از اوقات برای تفکر و عبادت به غار حرا در کوهی واقع در شمال مکه پناه می‌برد تا این که در این روز، فرشتهٔ وحی، جبرئیل امین، بر آن حضرت نازل شد و به آن حضرت بشارت نبوت و رسالت داد. این واقعه به طور مشهور، در روز 27 رجب، سیزده سال قبل از هجرت و در سال چهلم الف یل برابر با سال 610 میلادی روی داد.

اولین آیاتی که بر حضرت نازل شد در ابتدا آیات نخستین سورهٔ علق و سپس مُدَّثر بود. آغاز اسلام و شروع بعثت با نام خدا، خواندن، قَلَم، قیام، هشدار، پاکی و اخلاص و بزرگداشت خدا شروع شد. بعثت که به معنی رستاخیز معنوی و انقلاب در همهٔ امور است با انقلاب فرهنگی آغاز گردید. چرا که پایه و اساس تحوّل فرهنگی به خواندن، نوشتن و پاک سازی و بهسازی فرهنگی بستگی دارد. در آن زمان محیط مکه و اطراف آن، چنان در لجن‌زار بت‌پرستی و خرافات و فساد غرق بود که دعوت علنی بر خلاف آن وضع، ممکن نبود. بلکه نیاز به هستهٔ مرکزی و دفاعی و اجتماع یاران وفادار و فداکار داشت. از این رو، پیامبر بزرگ اسلام (ص) سه سال به طور محرمانه با افراد تماس می‌گرفت و آن‌ها را به اسلام دعوت می‌نمود. پیامبر گرامی اسلام، پس از بعثت، نستوه و خستگی‌ناپذیر با جهل، کفر و ستم مبارزه کرد و پس از سه سال تبلیغ مخفی و ده سال دعوت علنی مردم به توحید و ترویج آشکار دین اسلام در شهر مکه، به مدینه هجرت کرد و تا پایان عمر خویش در آن دیار ماند.

تولد «جارُاللَّه زمخشری خوارزمی» عالم نحوی و دانشمند بزرگ مسلمان (467 ق)

ابوالقاسم محمود بن محمد بن احمد خوارزمی در زَمَخشر به دنیا آمد. وی از بزرگ‌ترین علمای اهل سنت بوده و در فقه، حدیث، تفسیر، لغت، بیان، بلاغت و ادبیات عرب، استاد کل و مرجع افاضل بود. او را فخر خوارزم می‌خواندند و به علت توقف در کنار مسجدالحرام در مکه به جارُاللَّه (همسایهٔ خدا) معروف گردید. ده‌ها اثر از زَمخشری به جا مانده است از جمله: اساسُ البَلاغَه، رُؤوس المَسایل، المُستَقصی، المِنهاج و نوابغُ الکَلِم. مهم‌ترین اثر زمخشری، الکشّاف فی تفسیر القرآن نام دارد. گویند که او در ابتدا، طریقت معتزله داشت و در آخر عمر به مذهب تشیُّع گرایش پیدا کرده است. جارُ اللَّه زمخشری سرانجام در سال 538 قدر 71 سالگی در خوارزم درگذشت.

درگذشت «میرزا احمد مجتهد آذربایجانی» عالم بزرگ شیعه (1265 ق)

میرزا احمد بن لطفعلی خان آذربایجانی مغانی تبریزی، از علمای بزرگ امامی اواسط قرن سیزدهم هجری می‌باشد. وی برای تحصیل علوم اسلامی، راهی کربلای مُعلّی گردید و به مقام عالی اجتهاد دست یافت. میرزای تبریزی سپس به تبریز بازگشت و در ارشاد و راهنمایی مردم و رفع حوایج آنان اهتمام ورزید. از ایشان تالیفاتی به جای مانده که مُنهَجُ الرَّشاد فی شرحِ الارشاد از اوست. میرزای تبریزی در تبریز وفات یافت و پس از انتقال جَسد، در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

خلع سلاح ستارخان و باقر خان و مجاهدین تحت فرمان آن‌ها در تهران (1328 ق)

به دنبال ترور و شهادت آیت‌اللَّه سیدعبداللَّه بهبهانی از رهبران روحانی مشروطه در هشتم رجب سال 1328 ق، دولت و مجلس تصمیم گرفتند که اسلحه را از دست مجاهدان بگیرند؛ اما همین که قانون جمع‌آوری اسلحه از مردم غیرنظامی، از تصویب مجلس گذشت، ستارخان و باقر خان و برخی دیگر از رهبران مجاهدان، حاضر به تسلیم اسلحه نشدند.

 قیمت اسلحه‌ها بهانهٔ ظاهری ستارخان بود ولی مطلب اصلی، رقابت با بختیاری‌هایی بود که اسلحه را در دست داشتند و قسمت عمده‌ای از کشور ایران را در حیطهٔ حکومت خود گرفته بودند. از این رو، ستارخان و یارانش تصمیم به مقاومت گرفته و در پارک اتابک تجمع کردند. سرانجام جنگی بین مجاهدان و نیروهای دولتی رخ داد که به شکست مجاهدان انجامید. عاقبت با تسلیم مجاهدان، سلاح‌ها از آنان گرفته شد و ستارخان نیز مجروح گردید.

روز مقدس مسیحیان و عید گل‌ریزان به مناسبت نزول روح‌القدس بر حواریون

طبق آئین مسیحی، عید گل ریزان یادبود نزول روح مقدس به زمین است. عید گل ریزان در اصل نشانه پایان هفت هفته جشن عید پاک بوده است. در عید گل ریزان، طبق سنتی دیرینه، مردم زود از خواب بیدار می‌شوند تا «رقص» خورشید را نظاره کنند و بسیاری از مردم، غذای خود را در پیک نیک عید گل ریزان در جنگل صرف می‌کنند. عید گل ریزان هرسال در ماه مه یا ژوئن واقع می‌شود.

برخی دیگر از رویدادهای 7 ژوئن

1494: اسپانیا و پرتغال با امضای عهد نامه TORDESILLAS موافقت کردند که قاره آمریکا را میان خود قسمت کنند. این تصمیم بر پایه اعلامیه قبلی پاپ اتخاذ شد.
1557: انگلستان به فرانسه که با اسپانیا متحد شده بود اعلان جنگ داد.    
1863: سپاه اعزامی فرانسه به مکزیک، مکزیک و را تصرف کرد.
1898: حزب سوسیال دمکرات ایالات متحده برای نخستین بار از جانب خود نامزد ریاست جمهوری تعیین کرد.
1942: ناو امریکایی «یورک تاون» در جریان جنگ «می‌دوی» توسط نیروهای ژاپنی غرق شد.
1967: نیروهای اسرائیل ارتش مصر در صحرای سینا را تا آبراه سوئز عقب راندند.
1990: مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب طرحی دولت این کشور را از فروش تکنولوژی پیشرفته به شوروی مادام که با استقلال لیتوانی موافقت نکند منع کرد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.