سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از اختراع کبریت تا جاروبرقی

برگزاري هشتمين دوره انتخابات رياست جمهوري،امضاء قرارداد انحصار توتون و تنباكو بين ايران و انگليس،اختراع جاروبرقي در امريكا و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 18 خرداد 1392 خورشیدی برابر با 28 رجب 1434 هجری و 8 ژوئن 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:


برگزاري هشتمين دوره انتخابات رياست جمهوري (1380 ش)
در انتخابات هشتمين دوره رياست جمهوري، صلاحيت ده نفر جهت احراز اين مقام به تأييد شوراي نگهبان رسيد كه از اين ميان حجت‏الاسلام و المسلمين سيدمحمدخاتمي براي بار دوم و با حدود 22 ميليون رأي براي اين پست مهم انتخاب گرديد.


رحلت فقيه، محقق و عالم امامي "سيد ميرزا علي آقا شيرازي" (1315 ش)

آيت‏اللَّه سيدميرزا علي آقا حسيني شيرازي فرزند عالم مجاهد و مرجع كبير ميرزا محمدحسن شيرازي معروف به ميرزاي بزرگ و صاحب فتواي تحريم تنباكو، در حدود سال 1248 ش (1287ق) به دنيا آمد. وي در كودكي به همراه پدر بزرگوارش راهي سامرا در عراق گرديد و پس از طي مقدمات و سطوح، در درس عالمان نامداري همچون سيدمحمدتقي شيرازي و سيدمحمد فشاركي و ديگران حاضر شد تا اينكه شايستگي حضور در حوزه درس خارج پدر عالمش را يافت و در بيست سالگي به درجه اجتهاد رسيد. اجتهاد ميرزاعلي آقا شيرازي از طرف دو استاد مذكور و نيز آخوند ملامحمدكاظم خراساني تاييد شد و ايشان از آن پس به تدريس پرداخت. در ساليان بعد، آوازه وي در سرزمين‏هاي شيعه منتشر گرديد و در شمار مراجع بزرگوار تقليد قرار گرفت و جمع زيادي از شيعيان از او تقليد كردند. ميرزا علي آقا نه تنها در فقه و اصول و علوم نقلي تبحر داشت بلكه در كلام، حكمت، طب، تاريخ و فنون ادبي نيز داراي مهارت و استادي بود. او را به زهد و تقوا و پرهيزگاري و اخلاق كريمه ستوده‏اند. اين عالم رباني سرانجام در هجدهم خرداد 1315ش برابر با هجدهم ربيع‏الاول 1355ق در 67 سالگي به لقاي معبود شتافت و در نجف اشرف مدفون گرديد.

درگذشت "ذبيح ‏اللَّه منصوري" نويسنده و مترجم معاصر (1365ش)

استاد ذبيح اللَّه حكيم الهي رشتي مشهور به ذبيح اللَّه منصوري فرزند انتخاب الدوله از رجال رشت، در سال 1288 ش در اين شهر زاده شد. پس از گذراندن دوره ابتدايي براي ادامه تحصيل به همراه پدر راهي فرانسه شد و پس از بازگشت به ايران، به كار ترجمه پرداخت. استاد منصوري نويسنده و مترجم فعالي بود و بيش از صد و پنجاه كتاب و نزديك به هزار مقاله كه اغلب در مجله خواندني‏ها چاپ مي‏شد، توسط او ترجمه شده‏اند. او در مدت شصت سال فعاليت قلمي خود، آثار فراواني از زبان‏هاي انگليسي و فرانسوي و عربي ترجمه كرد. بعضي از آثار منصوري، نه ترجمه مستقيم بلكه اقتباس و تحرير تازه و مفصل‏تري از متن اصلي بود. دامنه فعاليت استاد منصوري شامل زمينه‏هاي گوناگوني از جمله رمان پليسي، تاريخي، زندگي‏نامه و نيز همكاري با مجلاتي نظير كوشش، ايران ما، ترقي، تهران مصور و... بود. ذبيح اللَّه منصوري همچنين نخستين كسي بود كه آثار موريس مترلينگ، نويسنده بلژيكي را به فارسي ترجمه كرد. وي سرانجام در 18 خرداد 1365ش در 77 سالگي بر اثر ناراحتي قلبي در گذشت.

رحلت آيت ‏اللَّه "محمد وشنوي قمي" محدث و مورخ (1376 ش)

آيت‏اللَّه حاج شيخ قوام الدين محمد وشنوي قمي در سال 1286 ش (1325 ق) در يكي از روستاهاي اطراف قم به دنيا آمد. ايشان پس از تحصيل مقدمات در قم، در 22 سالگي راهي نجف اشرف شد و مدارج علمي را طي كرد. آيت‏اللَّه وشنوي سپس به قم بازگشت و از درس حضرات آيات شيخ عبدالكريم حائري، سيد محمد حجت كوه‏كمره‏اي و سيدمحمدتقي خوانساري بهره برد. با ورود آيت‏اللَّه بروجردي به قم، يكسره به درس خارج فقه و اصول آن فقيه بزرگ حاضر شد و پس از ايشان، به مدت سي سال در حلقه درس آيت‏اللَّه مرعشي نجفي جاي گرفت. آيت‏اللَّه وشنوي كه به قوامي نيز شهرت داشت، در علوم مختلف از جمله حديث، تاريخ، تراجم، رجال اهل سنت و فقه، داراي مهارت بود. از اين انديشمند فرهيخته آثاري برجاي مانده كه حياةالنبي و سيرته، حديث ثقلين، مكارم اخلاق و ده‏ها اثر ديگر از آن جمله است. اين عالم فرزانه سرانجام در 18 خرداد 76 برابر اول صفر 1418ق در 90 سالگي بدرود حيات گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه به خاك سپرده شد.

حركت حضرت امام حسين(ع) و خاندان پيامبر از مدينه به مكه(60 ق)

پس از مرگ معاويةبن ابوسفيان اولين خليفه و مؤسس سلسله‏ي ستم پيشه‏ي بني‏اُميّه در 15 رجب سال 60 قمري، يزيد بن معاويه به حكومت رسيد و بلافاصله به والي مدينه نامه نوشت تا از امام حسين(ع) و چند نفر ديگر از بزرگان مدينه براي او بيعت بگيرد. ولي امام حسين(ع) از بيعت با يزيد امتناع كرد و در جواب درخواست كنندگان گفت: فردي مثل من با مثل يزيدِ فاسقِ فاجر بيعت نمي‏كند. ولي والي مدينه در اين امر، اصرار و تأكيد نمود. امام حسين(ع) به ناچار از مدينه به سوي مكه حركت كرد تا اين كه با قيام خويش، حكومت فاسد يزيد بن معاويه را رسوا سازد. نهايت اين سفر، وقوع حادثه‏ي خونبار و جاودانه‏ي عاشورا در كربلا بود.

امضاء قرارداد انحصار توتون و تنباكو بين ايران و انگليس(1308 ق)

بر اساس قرارداد تنباكو بين ايران و انگليس، شركت رژيِ انگليسي، صاحب حق انحصاري تجارت تنباكوي ايران و حتي نظارت در زراعتِ آن به مدت 55 سال شناخته شد. اين قرارداد بعدها با قيام مردمي به رهبري روحانيت و صدور فتواي مشهور تحريم تنباكو توسط ميرزاي شيرازي، لغو گرديد و دولت ايران مجبور شد، غرامتِ شركت مزبور را بپردازد.

درگذشت شاعر شيعي قفقاز "علي‏اكبر طاهرزاده" (1329 ق)

ميرزاعلي اكبر طاهرزاده متخلّص به صابر، از مشاهير شعراي قفقاز، در سال 1278 ق در شروان به دنيا آمد. صابر به مدحِ دروغِ بزرگان اهميتي نمي‏داد ولي در بيان مناقب راستين، فعال بود.

 او هم‏چنين نسبت به اوضاع بد زمانه و طرفداري از مردم ستمديده، به انتقادات ادبي روي آورد. اين شاعر تواناي قفقاز در مدح پيامبر اكرم(ص) و اهل بيت آن حضرت اشعاري سروده و در اشعار خود با طنزي شيرين مشكلات اجتماعي مردم عصر خويش را بيان كرده است.

رحلت عالم بزرگوار آيت‏اللَّه "شيخ محمدرضا آل ياسين" (1370 ق)

آيت‏اللَّه شيخ محمدرضا آل‏ياسين در سال 1297 ق در خانواده‏اي عالم‏پرور در كاظمين به دنيا آمد. پس از فراگيري دروس مقدماتي و سطح در زادگاه خود راهي كربلا گرديد و در بيست سالگي به اجتهاد دست يافت. از آن پس به تدريس همت گماشت و پس از ارتحال آيت‏اللَّه سيدابوالحسن اصفهاني، مرجعيت جمعي از شيعيان را به عهده گرفت. شرح بر عروةُالوثقي و حاشيه بر وسيلةُالنجاة از جمله آثار آيت‏اللَّه آل‏ياسين مي‏باشند. درگذشت اين فقيه جليل در 73 سالگي ايشان روي داد.

اختراع جاروبرقي در امريكا (1869م)

اولین جاروبرقی توسط شخصی به نام آیوز مک‌گافی اختراع گردید و در ۸ ژوئن ۱۸۶۹ این اختراع در آمریکا به ثبت رسید.


اعدام "واسكونونيز دو بالْبوآ" دريانورد اسپانيايي و كاشف اقيانوس آرام (1517م)

واسكونو نيز دو بالبوآ دريانورد اسپانيايى در بيست و چهارم دسامبر 1475م در دهستاني واقع در جنوب اسپانيا به دنيا آمد. چون والدين او بي‏بضاعت بودند واسكونونيز ناگزير از سن شانزده سالگي در سلك ملازمان يكي از اشراف اسپانيايى درآمد و مدت هشت سال در خدمت او به سر برد تا اينكه به درجه سرهنگي ارتقاء يافت. وي از آن پس با هدف دست يافتن به طلا كه انگيزه اصلي بسياري از مردم آن زمان بود و در جريان آن خطرات و توفان‏هاي مخوف دريا را تحمل مي‏كردند، به سفر پرداخت. بالبوآ وقتي كه به سواحل امريكاي مركزي وجنوبي رسيد، نامه‏هايى براي پادشاه اسپانيا نگاشت و متذكر شد كه در آنجا، مرواريد و طلاي فراواني وجود دارد. او در اين سفرها خطرات بي‏شماري را به جان خريد وجنگ‏هاي بسيار نمود و بر برخي از آن نواحي، حكمراني كرد. او در 29 سپتامبر 1513م از پاناما عبور كرد و اقيانوس كبير را ديد و ادعاي مالكيت آن را نمود. از اين رو، بالبوآ كاشف اقيانوس كبير يا آرام مي‏باشد. وي پس از كسب غنائم و افتخارات قصد مراجعت به اسپانيا را داشت ولي چون ارتباط او با پادشاه اسپانيا تيره گرديد، اين پيروزي‏ها را ناديده گرفتند. بالبوآ سرانجام به اتهام خيانت به شاه محاكمه شد و در 8 ژوئن 1517م در چهل و دو سالگي اعدام شد.

اختراع كبريت در آلمان (1830م)

در هشتم ژوئن 1830م كبريت ابتدايي توسط كامبرْر مخترع آلماني ساخته شد. مهم‏ترين تفاوت كبريت اوليه با كبريت‏هاي امروزي، كُندي احتراقِ آن بود.

 بعد از كامبرر چندين محقق ديگر بر روي كبريت ساخته شده توسط كامبرر كار كردند تا اين كه فيليپْسْ امريكايي موفق شد كبريتي مشابه كبريت‏هاي امروزي بسازد.

وقوع زلزله شديد شهر ليسبون پايتخت كشور پرتغال (1855م)

در هشتم ژوئن سال 1855م ليسبون پايتخت كشور پرتغال بر اثر يك زلزله شديد و آتش‏سوزي‏هاي مهيب ناشي از آن، ويران شد و حدود چهل هزار تن از ساكنان اين شهر كشته شدند و دو سوم خانه‏ها و تاسيسات اقتصادي پايتخت پرتغال نيز از بين رفت. علاوه بر اين حدود دو هزار كشتي، ناوچه و قايق كه در بندرگاه‏ها لنگر انداخته بودند، غرق شدند. اين زلزله يكي از شديدترين زلزله‏ هاي پرتغال محسوب مي‏شود.

برخي ديگر از رويدادهاي 8 ژوئن
452:   آتيلا حمله نظامي خود به ايتاليا را آغاز كرد.
1786:   نخستين توليد ماشين ساخت بستني به بازار داده شد.
1809:   «توماس پين» مولف «عقل سليم» و «عصر تعقل و دليل» در گذشت.
1815:   39 ايالت آلماني با تاسيس يك كنفدراسيون باهم متحد شدند.
1824:   «كوشينگ» سازنده نخستين ماشين لباسشويي اين اختراع خود را در كوبك كانادا به ثبت داد.
1947:   برنامه احياي اقتصادي اروپاي غربي معروف به «طرح مارشال» به اجرا در آمد و طبق آن ، كارخانه هاي امريكايي به تاسيس شعبه در كشورهاي اروپاي غربي دست زدند.
1953:   يك گردباد خوشه اي با شش شاخه در منطقه «فلينت» ايالت ميشيگان آمريكا 113 نفر را كشت.
1967:   در سومين روز جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل ، نيروهاي اسرائيلي كشتي آمريكايي «ليبرتي» را در مديترانه غرق كردند كه ضمن آن 34 آمريكايي جان باختند . ظاهرا اين كشتي سرگرم جمع آوري اطلاعات در باره عمليات نظامي طرفين بود.
1969:   شاه اعلام كرد كه ايران آماده است با ديگر كشورهاي منطقه خليج فارس پيمان دفاع مشترك امضاء كند.
1979:   « سورس Source» نخستين سرويس كامپيوتري (آنلاين) كار خود را آغاز كرد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.