سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ تعبیر خواب یوسف

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه 4 سوره یوسف
إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ ﴿۴﴾
[ياد كن] زمانى را كه يوسف به پدرش گفت اى پدر من [در خواب] يازده ستاره را با خورشيد و ماه ديدم ديدم [آنها] براى من سجده مى‏كنند (۴)


چنانکه در تفسیر آیه قبل اشاره شد، در سوره یوسف چهار خواب همراه با تعبیر آن آمده است که اولین آن همین خواب یوسف است که گفت خواب دیدم ماه و خورشید و یازده ستاره بر من سجده کردند.

سجده کردن، سر فرود آوردن و در خدمت بودن و زیر فرمان بودن است و شاید مقصود همان مقام سلطنتی است که در آخر داستان، یوسف بر مصر می‌یابد؛

اما پدر که تعبیر خواب را می‌داند پیش از تعبیر، یوسف را از حسادت برادران بر حذر می‌دارد و تاکید می‌کند که این خواب را با برادرانت مگوی زیرا شیطان دشمن آشکار انسان است و ممکن است آنها را به کید و مکری برانگیزد و تو را از ایشان رنج و بلایی برسد.



تعبیر خواب از دیدگاه یعقوب این است که خداوند تو را از میان بندگان برمی گزیند (به رسالت و پیامبری) و تو را تأویل و تعبیر خواب‌ها می‌آموزد و نعمت خود را بر تو تمام می‌کند.

کلمه احادیث جمع احدوثه است و به معنی هر واقعه ای که رخ دهد و هر چیز که حادث شود؛ بنابراین می‌توان گفت یوسف و همه خردمندان و روشن بینان عالم وقتی نظر در هر حادثه ای می‌کند معنی آن را در می‌یابند که این از کجا سرچشمه گرفته است و این حادثه به کدام جانب میل دارد.

و می‌توان همه حوادث عالم را رویایی دانست که نیاز به تفسیر و تأویل دارد و یوسف بدین مقان رسیده بود که صورت حوادث عالم را به معنی اصلی بازگرداند. کلمه تأویل به معنی بازگرداندن به اول است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.