سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عراقچي در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

مشکلات متعددي برسرراه کنفرانس ژنو 2 وجود دارد/ روابط تجاری ایران و کانادا قطع نشده است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي گفت: هنوز مشکلات متعددي بر سر راه کنفرانس ژنو 2 قرار دارد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران سيدعباس عراقچي سخنگوي وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در حاشیه‌ی نشست همایش بزرگداشت امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبني بر اينکه آيا تاكنون از ايران براي حضور در اجلاس ژنو 2 دعوتي به عمل آمده است، گفت: هنوز مشکلات متعددي بر سر راه کنفرانس ژنو 2  و تلاشها براي حل بحران سوريه وجود دارد.

وي ادامه داد: ما از تلاش‌های دولت‌ روسیه و در عین حال از هر ابتکاری که برای رسیدن به راهکار سیاسی در موضوع سوریه باشد حمایت خواهیم کرد.

عراقچي افزود: مسلما بايد مشارکت‌کنندگان در اين اجلاس و همچنين دستور کارها معين شود که امروز اين مهم محقق نشده  است.

وی تصریح کرد: گروه‌های معارض هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند و هر روز بهانه‌های مختلفی می‌آورند به همین دلیل دستور کار مشخص نشده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: بايد در خصوص حضور ايران در اين کنفرانس بررسي‌هاي لازم صورت گيرد.امیدواریم مشورت‌ها در زمینه‌های صورت گرفته به سرانجام برسد و اگر از جمهوری اسلامی ایران دعوت بعمل آید قطعا با ما دیدگاه مثبت آن را بررسی می‌کنیم.

وي در بخش ديگري از اظهارات خود در خصوص موضع ایران در قبال تحولات اخیر ترکیه گفت: ما این موضوع را یک مسئله داخلی می‌دانیم و امیدواریم با درایتی که سران دو کشور دارند این مسئله با آرامش و بدور از خشونت حل و فصل شود.

عراقچي در ادامه در خصوص برخی اظهارات مداخله‌جویانه پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت: ما در جای خودش در برابر این دخالت‌ها و اعمال نظرها موضع‌گیری کردیم.

وی ادامه داد: موضع ما این است که به کسی اجازه دخالت در امور داخلی کشورمان را نمی‌دهیم و به همه مداخله‌گران توصیه می‌کنیم شناخت خودشان را از جمهوری‌اسلامی ایران و سازو‌کارهای کشورمان بالا برده و از ادعاهای مغرضانه بپرهیزند.

عراقچی اظهار داشت: اظهار نظرهایی که براساس اغراض سوء سیاسی باشد و دخالت در امور داخلی کشورمان محسوب شود را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاري اجلاس سوریه در تهران گفت: اجلاس تهران که با مشارکت بیش از چند سازمان بین‌المللی برگزار شد، نشان داد که جمهوری اسلامی ایران کشوری تأثیرگذار در حل بحران سوریه است و جامعه بین‌الملل به نقش ایران توجه می‌کند و راه‌حلی که از ابتدا برآن تأکید شده یک راه کار سیاسی از طریق گفتگو است آن هم گفتگویی که بین دولت و معارضین واقعی منهای گروه‌های تروریستی خارجی باشد.

عراقچي ادامه داد: این راهکار اکنون مورد توجه بیشتری از سوی مجامع بین‌الملل است و امیدواریم منجر به راهکاری سیاسی که مورد پذیرش مردم سوریه نیز هست ، شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص پرونده منصور ارباب سیر گفت: حکمی که برای وی صادر شده حکمی ناعادلانه است و ما این را در ادامه سناریوی هالیوودی می‌دانیم که آنها سعی کردند ایران را متهم کنند که در این راستا ارباب سیر قربانی این سناریو است.

عراقچی در خصوص افزایش تحریم‌های برخی کشورهای آمریکای علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: تحریم‌های یک جانبه امری غیرقانونی و منسوخ است و تجربه نشان داده که هیچ مشکلی از طریق تحریم‌های یک جانبه حل نخواهد شد بلکه بر ابعاد و پیچیدگی‌های آن خواهد افزود.

وی افزود: تجربه تحریم‌های یکجانبه نشان داده اين تحريمها تأثیری بر مواضع جمهوری اسلامی ایران ندارد و بخشی از راه‌حل‌های موضوع هسته‌ای کشورمان نیستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص خبری مبنی بر سفر هیئتی از طالبان به جمهوری‌اسلامی ایران گفت: من این خبر را تأیید نمی‌کنم.
 
وی در ادامه در خصوص سفر کمیته پیگیری دولت سوریه به جمهوری اسلامی  ایران اظهار داشت: همانطور که اشاره شد سال گذشته ما جلسه‌ای را از گروه‌های معارض سوریه و بخشی از دولت سوریه به ایران تشکیل دادیم، در این جلسه پیش از 140 شخصیت سوری و نمایندگان از گروه‌های مختلف معارضه شرکت کردند که این جلسات منجر به تشکیل کمیته پیگیری شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: در طول این سال جلسات و تماس‌های مختلفی به مقامات خارجی و غیره داشته و قرار است در ادامه رایزنی‌ها و مشورت‌های خود به ایران سفر کند.

وی در رابطه با خبر منتشر شده در رسانه‌های غربی مبنی بر قطع روابط تجاری ایران و کانادا اظهار داشت: دولت کانادا اعلام کرده که روابط اقتصادی و تجاری‌اش را با جمهوری اسلامی ایران قطع می‌کند، آنچه که من گفتم این بود که ما روابط تجاری و اقتصادی فوق‌العاده‌ای با این کشور نداشتیم که بخواهد قطع شود.

عراقچی این اظهارات را یک حرکت نمایشی از سوی دولت کانادا تلقی کرد و افزود: دولت کانادایی که مدعی دموکراسی و حقوق بشر است خود متهم به این است که در اثر انتخابات متقلبانه‌ای روی کارآمده است، ما این اظهارات را فرافکنی در این راستا ارزیابی می‌کنیم، اما در مورد روابط تجاری این طور نیست که ما روابطمان را با کانادا قطع کرده باشیم و این خبر نیز امر فوق‌العاده‌ای نبوده که بخواهد قطع شود.

عراقچی در رابطه با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه و زمان و علت آن اظهار داشت: نشست سران کشورهای تولیدکننده گاز به اوپک گازی معروف است قرار است در تیرماه در روسیه برگزار شود.

وی ادامه داد: در این راستا از رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران نیز دعوت بعمل آمده اما اينكه آيا وی در این کنفرانس شرکت کنند یا خیر در حال بررسی است و هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

عراقچی همچنين گفت: در حاشیه همه اجلاس‌های بین‌المللی کشورهایی که علاقه‌مند باشند درباره همه موضوعات نیز صحبت می‌کنند که موضوع سوریه در حال حاضر به طور طبیعی یکی از موضوعات جدی بین‌المللی تلقی می‌شود بنابراین می‌تواند مورد بحث و مشورت‌های گسترده میان ایران و روسیه منجر شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه در این کنفرانس فرصتی پیش بیاید طبیعتا درباره حل بحران سوریه نیز صحبت خواهد شد.
انتهای پیام/
برچسب ها: عراقچی ، کنفرانس ، ژنو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.