سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج/

اندیشه های ماندگار امام خمینی (ره)

تاریخ همواره پراز سرگذشت بزرگمردانی بوده که به معنای واقعی تاثیر فراوانی برجامعه خود و دیگر جوامع داشته و چون چراغی فروزان روشنای راه مردم و اندیشمندان نسل جدید بوده اند.دراین بین بایدازمردی نام بردکه آراواندیشه هایش از زلال اسلام ناب محمدی سرچشمه گرفته و به او شخصیت چند بعدی داده که همگان واقف بر این ابعاد می باشند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مردی فقیه ،متکلم،عارف،فیلسوف ودانشمندکه ابعاد سیاسی اعتقادی زندگیش از سایر حوزه ها پررنگ تر و برجسته تر بوده است.
معمولا" تصویرغالب جهان از امام خمینی (ره) تصویری  است که در آن چهره رهبری سیاسی آن بزرگمرد به عنوان رهبر بزرگترین انقلاب قرن غلبه داشته و امام بعنوان شخصیتی است که توانسته با بسیج میلیونی مردم ایران ،نظام شاهنشاهی ظالم و ستمگر را واژگون کرده وحکومتی الهی با پشتوانه مردم را جای گزین آن گرداند.از مفاهیم محوری در اندیشه امام خمینی(ره) رابطه دین و سیاست است.از دیدگاه ایشان سیاست این است که جامعه را هدایت کند و راه ببرد تمام مصالح جامعه را در نظر بگیرد و در مجموع سیاست باید انسان را در مسیر هدایت و کمال و رساندن جامعه به سوی مصالح آن تلاش کند.در بیانی دیگر ایشان تمام اسلام را سیاست میدانند و متذکر میشوند که اسلام را بد معرفی کرده اند سیاست مدن از اسلام سر چشمه می گیرد.بنا براین اهداف حکومت اسلامی که در آن دین و سیاست با هم عجین شده اند تحقق عدالت،ازادی واستقلال است.از نظر بنیان گذار کبیر انقلاب عدالت از مهم ترین اهداف نظام سیاسی در ایران است که از آن به عنوان یک شاخص جهت تشخیص حکومت حق از ناحق استفاده کرده اند.مهم ترین کارکرد و اثر تحقق عدالت از دیدگاه ایشان بر قراری و ایجاد محیطی امن و آرام برای بروز استعدادها و تواناییها و خلاقیتهای افراد در تمامی حوزه های فکری وعملی خواهد بود.هم چنین مهم ترین شاخص عدالت در حوزه اقتصادی را رفع نیاز های اساسی همه اقشار جامعه و به صورت خاص طبقات محروم می توان ذکر کرد.البته در کنار وجود یک نظام سیاسی عدالت طلب امام خمینی معتقدند که کار گزاران حکومت نیز باید به عدالت معتقد بوده ورفع محرومیتها را  منش وعقیده خود بدانند وعملا مدافع محرو مان باشند.ساده زیستی مسئولین در نگاه ایشان باعث درک آنها از محرومیتها شده وتلاش آنها را در ایجاد عدالت وتامین نیازهای اساسی اقشار محروم در پی خواهد داشت.
حضرت علی (ع)نیز در باب رعایت عدالت توسط حکومت میفر ماید:زمانی که حکو مت بر پایه عدل وعقل استوار باشدخداوند دوستداران آن را یاری میدهد و دشمنانش را خواری رساند.در کنار عدالت دخالت مردم در حکومت از اهمیت ویژه ای بر خوردار است و اساسا این نکته مد نظر همه متفکران بوده است که هر مقدار مردم دخالت و نظارت بیشتری داشته باشند جلوی دیکتاتوری وخود کامگی بهتر گرفته میشود بنیان گذار انقلاب بیان می دارند که شکل حقوقی رژیم نیست که اهمیت دارد بلکه محتوای آن مهم است،طبیعتا می توان یک جمهوری اسلامی را در نظر گرفت. امام دخالت همگان را درسیاست امری لازم شمردند وهر گاه گروه یا فردی می خواستند به نحوی جلوی شرکت مردم را در این امور بگیرند و یا آن را کمرنگ کنند به شدت باآن برخورد می کردند وتحلیل ایشان از این حرکات چنین بود :بیدار باشید توجه کنید اینها می خواهند با شیطنت کار خودشان را انجام دهند.حکومت اسلامی  امام چنین می پذیرد که بهترین راه برای حل مسائل اجتماع حاکمیت مردم برسرنوشت خودشان است.بنابر این حکومت اسلامی باید مشارکت دائمی مردم را پذیرا باشد.امام بر این مسئله تا کید زیادی دارد .در نظام سیاسی اسلام وسائل و ساز وکارهای بسیاری برای نشان دادن حاکمیت مردم وجود دارد که به کمک آنها می توان خواسته های مردم را به طرق مستقیم یا غیر مستقیم بیان کرد از این رو کسانی که به عنوان نمایندگان قانونی مردم انتخاب می شوند د رمورد اعمال خویش در مقابل مردم مسئول هستند و تصمیمات خود را باید با استفاده از خواسته های مردم اخذ کنند.
امام جایگاه مردم را بسیار بالاتر از مشورت گیری ومشورت دهی میداند و می فر ماید:این همان جمهوری اسلامی است که تمام امور آن در همه مراحل حتی رهبری آن بر اساس اراء مردم بناشده است این نقش برای مردم بالاتر از مشاوره است چه اینکه مشاوره با استقلال رهبر و امام منافات ندارد ولی در این نظریه مردم در عوض رهبر و شریک  او هستند که طبعا اذن و رضای هر دو معتبر است. در نظام اسلامی اصل باید بر این قرار گیرد که حکو مت با ید با موافقت مردم به کار انها و امور جامعه سامان دهد.  /س  
برچسب ها: رهبر ، اندیشه ، حکومت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.