سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

تغيير در اجابت مزاج شايع‌ترين علامت ابتلا به سرطان روده بزرگ است

کارشناس پيشگيري از سرطان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد، داشتن رژيم غذايي پرفيبر و انجام تمرينات ورزشي و پياده‌روي را از مهمترين عوامل پيشگيري از ابتلا به سرطان روده برشمرد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، دکتر مينا زماني با تأکيد بر مصرف ميوه و سبزي در وعده‌هاي روزانه، در عين حال خاطرنشان کرد: افرادي که در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند، بايد با پزشک درباره تنظيم برنامه منظم غذايي مشورت کنند.

وي با اشاره به نقش فاکتور سن در ابتلا به سرطان روده بزرگ گفت: تمامي افراد بالاي 50سال در معرض ابتلا به اين سرطان بوده و بايد براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري و يا کشف زودرس بيماري در مراحلي که براحتي قابل درمان است، اقدامات لازم را انجام دهند.

افرادي که پوليپ دارند بايد بطور مرتب معاينه شوند

به اعتقاد کارشناسان، يافته‌هاي زيادي دال بر ايجاد بسياري سرطان‌ها بر روي پوليپ وجود دارد، اما تبديل پوليپ به سرطان سال‌ها طول مي‌کشد و بنابر اين افرادي که پوليپ دارند و يا مشکوک به داشتن پوليپ هستند، بايد بطور مرتب معاينه شده و تمامي پوليپ‌هاي آنها برداشته شود. اين عمل با وارد کردن دستگاهي به داخل روده بزرگ از طريق مقعد بدون نياز به عمل جراحي صورت مي‌گيرد که به آن کولونوسکوپي مي‌گويند.

بيشتر سرطان‌هاي روده، اگر بموقع تشخيص داده شوند تا 90درصد قابل درمان است

در اين رابطه، دکتر زماني تأکيد کرد: افراد در صورت مشاهده هرگونه تغييراجابت مزاج يا مشاهده خون درمدفوع و يا سياه شدن رنگ مدفوع، موضوع را با پزشک درميان بگذارند و بخاطر داشته باشيم که بيشتر سرطان‌هاي روده، اگر در مراحل اوليه تشخيص داده شوند، تا 90درصد قابل درمان است.

به گفته کارشناس پيشگيري از سرطان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد، شايع‌ترين علامت ابتلا به اين سرطان، تغيير در اجابت مزاج است که بطور معمول بصورت يبوست تظاهر مي‌کند ولي گاهي بصورت يبوست و اسهال متناوب ديده مي‌شود.

خونريزي از روده از علايم ديگر ابتلا به سرطان روده بزرگ است که اين خون بصورت روشن يا تيره و يا خون مخفي ظاهر مي‌شود و در برخي تومورها دفع فراوان بلغم(مخاط) مشاهده مي‌شود. همچنين دردهاي متناوب شکمي و اتساع شکمي نشانه ديگري است که بايد جدي گرفت و بطور معمول اين دردها بعد از ايجاد تغيير در اجابت مزاج تظاهر مي‌کند.

احساس نفخ، پربودن شکم، دردهاي گذرا، احساس دايمي دفع همراه با دفع مقدار کم مدفوع، کم‌خوني غيرقابل توجيه، کاهش وزن بدون دليل موجه و خستگي مداوم و احساس خالي نبودن کامل مخرج و دردهاي مکرر گازي گرچه ممکن است نشانگر وجود سرطان باشند اما در بيشتر مواقع ممکن است اين علايم مربوط به بيماري‌هاي غيرسرطاني باشند و بايد براي تشخيص نهايي به پزشک مراجعه شود.

سرطان روده بزرگ سومين سرطان شايع دنيا و دومين سرطان کشنده پس از سرطان ريه است

بر اساس يافته‌ها، سرطان روده بزرگ سومين سرطان شايع در دنيا بوده و دومين سرطان کشنده پس از سرطان ريه محسوب مي‌شود و پوليپ، سن، کوليت اولسرو(التهاب روده)، نداشتن فعاليت بدني، سابقه خانوادگي و رژيم غذايي پرچرب و کم‌فيبر و مصرف مشروبات الکلي مهمترين فاکتورهاي مؤثر در ابتلا به سرطان روده بزرگ است. بطور معمول سرطان روده و کولون با جراحي، شيمي‌درماني و يا پرتودرماني درمان مي‌شود./س

برچسب ها: سرطان ، روده ، بزرگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.