سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر بهداشت و درمان خبر داد:

مشکل اصلی در بحث دارو، ارتباطات بانکی است/ افزایش میزان خرید داروهای خاص به بیماران منتقل نمی‌شود

طریقت منفرد گفت: میزان هزینه داروهای بیماران صعب العلاج از ردیف یارانه دارویی است كه به مردم منتقل نمی‌شود.

حسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  در خصوص بحث های دارویی باید بگویم گرفتاری اصلی ما در عمل، ارتباطات بانکی است که تحریم برای ما به وجود آورده است.

وی افزود: هم اکنون این بحث وجود دارد که دارو و غذا مانعی وجود ندارد ولی هم اکنون شاهد هستیم که اقلام متعددی که برای هر دارو در کشور وارد می شود بسیار زیاد است و براي هر کدام از این موارد یک مسیر بانکی وجود دارد و این در حالی است که با محدودیت های جدیدی که در مسیر ارتباطات بانکی وجود دارد این مسیر طولانی شده است ولی خوشبختانه با جدیت فراوان در حال انجام است.

طریقت منفرد در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه با وجود ارز مبادله ای آیا این احتمال وجود دارد که قیمت داروها دو برابر شود و آیا وزارتخانه برنامه ای برای بیماران صعب العلاج و سرطانی که هزینه کمتري بپردازند، دارد؟ اظهار داشت: بیش از 97 درصد داروها تولید داخل هستند و ماده اولیه این داروها با ارز مرجع وارد می شود، یعنی هزینه 40 درصدی بنابراین 60 درصد آن موارد جانبی بوده که با ارز آزاد و یا مبادله ای وارد می شود، چنانچه مقدار ارزی که دو برابر شده ارز مواد اولیه است که حدود 40 درصد از تولید به وجود می آید.

وی تصریح کرد: بیش از 40 یا 50 درصد داروها همه ساله 30 درصد گران می شوند و به دلیل تورم دستمزد این داروها جزء تعهدات بیمه محسوب می شود، بنابراین بیمه هم هزینه را متقبل می شود، چنانچه سهم مردم همان 30 درصد سابق است.

وی در خصوص داروهای بیماران صعب العلاج تصریح کرد: میزان هزینه داروهای بیماران صعب العلاج حتما از ردیف یارانه دارویی تعیین می شود که البته هزینه به مردم منتقل نمی شود.

طریقت منفرد در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه  یارانه هاي مشخص شده چقدر است؟ وي اظهار داشت:میزان یارانه اختصاص یافته دو هزار و 200 میلیارد تومان است به مجرد اینکه  بودجه توسط مجلس تعيين شود، تخصیص شروع می شود.

وی خاطر نشان کرد: داروهای وارداتی ما 700 تا 800 میلیارد تومان هزینه مي برد و این مقدار از یارانه یعنی دو هزار و 200 میلیارد تومان مابقی تفاوت را پوشش می دهد./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.