سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمادگی نفت فلات قاره برای استفاده از شناورها و استانداردهای داخلی

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گقت:خودکفايي در حوزه دريا نيازمند به دستيابي به تکنولوژي روزدينا و تدوين استانداردها است که از اين طريق امکان رقابت طراحان و سازندگان ایرانی در بازارهاي بين المللي فراهم مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمود زیرکچیان‏زاده با بيان اين مطلب گفت: شرکت نفت فلات قاره ایران با سابقه بیش از 50 سال کار موفق در خلیج فارس، دارای استانداردها و تکنولوژی‏ها و روش‏ها و سیستم‏های به‏روز دریایی جهان است و به همین دلیل، با وجود همه حوادث و مسایلی که در بخش خشکی و حتی دریا در کشور اتفاق می‏افتد، در حوزه فعالیت‏های نفت فلات قاره نه تنها هیچگونه حادثه و حتی نفت‏ریزی اتفاق نمی‏افتد.

وي تصريح کرد: این شرکت در کنار انجام فعالیت‏های خود در سطح استانداردهای جهانی، به ستون ایمنی خلیج فارس تبدیل شده است. بطوری که روزانه و بطور متوسط هفتگی یا ماهانه به بسیاری از شناورها و سیستم‏های دریایی که دچار حادثه می‏شوند، توسط همکاران خود در مناطق سیری، خارک، لاوان و بهرگان نجات پیدا می‏کنند.

وی با تاکيد براين که استانداردها و تکنولوژی‏ها بايد در بالاترین سطح منطقه باشد اظهار داشت: بزرگترین کاری که شرکت نفت فلات قاره ایران در حوزه فراساحل انجام داده؛ اين است که از سال 1374 ساخت اولین سازه دریایی در کشور مرهون سکوی ابوذر در منطقه نفتی خارک است که اصولا شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران در قالب آن پروژه شکل گرفت. بعد از آن هم، پروژه‏های مهمی در میادین بهرگانسر، رشادت، هنگام، سلمان و بسیاری دیگر از مناطق به پیمانکاران داخلی سپرده شد.

زیرکچیان‏زاده افزود: در حال حاضر هم، با قرارگاه خاتم‏الاوصیاء قراردادهای مربوط به توسعه میادین توسن و آلفا، با شرکت پتروپارس توسعه کل میدان فرزادA و با شرکت‏های تأسیسات دریایی و پتروایران توسعه میدان نفتی فروزان را در دست اجرا داریم و عملا صفر تا صد کارهای مربوط به توسعه میادین نفتی دریایی را به شرکت‏های داخلی واگذار کرده‏ایم.

مدیرعامل نفت فلات قاره درباره سیاست‏های این شرکت در بخش شناورهای فراساحلی گفت : در حال حاضر ما از شناورهایی استفاده می‏کنیم که در یاردهای خوزستان، هرمزگان و بوشهر ساخته شده‏اند. در حال حاضر هم، ما از ساخت شناورهای موردنیاز در بخش فراساحل در داخل کشور استقبال می‏کنیم، چرا که نفت فلات قاره یکی از ستون‏های خودکفایی در بخش کالاهای مورد نیاز صنعت نفت است.

زیرکچیان‏زاده تأکید کرد: در بحث خودکفایی در حوزه دریا، ما معتقدیم که استاندارد و تکنولوژی حرف اول را می‏زند و اگر ما این استاندارد بسیار بالا را رعایت کنیم، نه تنها در داخل از آنها استفاده خواهیم کرد که طراحان و سازندگان ایرانی خواهند توانست در بازارهای بین‏المللی عرض اندام کنند.

وی افزود: ما ساخت پمپ‏های درون‏چاهی را به شش شرکت ایرانی (هم دولتی و هم خصوصی) سپرده‏ایم که چند شرکت آن از زیرمجموعه‏های وزارت دفاع هستند، مپنا و چند شرکت خصوصی.

مدیرعامل نفت فلات قاره درباره امکان استفاده از مؤسسات رده‏بندی داخلی در پروژه‏های فراساحل گفت: به نظر من، این یک کار کارشناسی است که با تعامل و گفت‏وگو و تقویت زیرساخت‏های بحث استانداردها در سطح ملی حتما باید تحقق پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه نفت، ما استانداردی مختص داریم و در کنار APS (امریکن پترولیوم) و BPS (بریتیش پترولیوم استاندارد)، IPS (استاندارد نفتی ایران) را داریم. ما باید در بخش دریا هم، چنین استانداردی را ایجاد کنیم.

برچسب ها: نفت ، فلات ، قاره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.