سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"سرمایه‌گذاری انگليس در خون" چقدر است؟

نگاهي به جنگ انگليس در افغانستان از سال 2006 تاکنون نشان مي دهد که اين جنگ نه تنها هزينه سرسام آوري از جيب ماليات دهندگان اين کشور بدنبال داشته بلکه موجب مرگ هزاران شهروند افغان به بهانه کشتن نيروهاي طالبان و القاعده نيز شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي استاپ وار، از سال 2006 که انگلیس نیروهای خود را در ولایت هلمند افغانستان مستقر کرده تاکنون روزانه 15 میلیون پوند برای حضور نیروهایش در این ولایت هزینه کرده است.

"فرانک لویج"، نویسنده کتاب "سرمایه گذاری در خون" مینویسد که نیروهای انگلیسی تاکنون حداقل 500 غیرنظامی را در هلمند کشته اند. انگلیس تنها نیمی از این تعداد را رسما قبول کرده و به خانواده های قربانیان خسارت پرداخت کرده است. مابقی این تعداد براساس گزارشات اتحادیه ی اروپا برآورد شده و "خسارت جنگی" (حملات هوایی و تیراندازی ها) محسوب می‌شوند.

لویج در کتاب خود از هزینه های مالی و جانی برای مراقبت از سربازانی سخن میگوید که 2600تن از آنان زخمی شده اند و بیش از 5000 تن از لحاظ روحی و روانی آسیب دیده اند. براساس آخرین گزارشات وزارت دفاع انگلیس، حدود 444 سرباز انگلیسی در جنگ افغانستان کشته شده اند.

وزارت دفاع هزینه های عملیات های نظامی انگلیس را تاکنون 25 میلیارد پوند ارزیابی کرده است. مقامات وزارت دفاع ادعا کرده اند که نیروهای انگلیسی در هلمند حضور داشتند تا با کمک به نیروهای افغان برای تشکیل نیروهای امنیتی خود، از امنیت ملی انگلیس محافظت کنند.

این وزارت در مورد تعداد قربانیان غیرنظامی رقمی را اعلام نکرده و به کمیته دفاع مجلس عوام انگلیس اذعان داشته که قادر به ارائه ی رقم "تمامی" هزینه های عملیات های نظامی انگلیس در افغانستان نیست.

"لویج"، مشاور غیرنظامی دولت انگليس در عراق، لیبی و افغانستان اعلام کرد وضعیت کنونی هلمند در مقایسه با سال 2006، که نیروهای انگلیس در آن مستقر شدند، هرگز باثبات تر نشده است. کشت تریاک که به دست طالبان افتاد، تنها باعث فساد و پرشدن جیب صاحبان جنگ شده است.
به بیان لویج، اگرچه نیروهای انگلیس و دیگر کشورهای بیگانه به منظور سرنگونی القاعده به افغانستان اعزام شدند اما در این بازه زمانی حتی یک نفر از اعضای القاعده و گروه های تروریستی بین المللی توسط نیروهای ناتو کشته نشدند.

لویج همچنین تصریح کرد که منتفعین واقعی این جنگ شرکت های بین المللی اسلحه، صاحبان محموله های مواد مخدر و همچنین رایزنان این جنگ هستند. هدف انگلیس نیز از ایجاد خونریزی در افغانستان و پرداخت هزینه های گزاف تنها این بوده که "روابط تنگاتنگ خود با امریکا را حفظ کرده" و شانه به شانه آن حرکت کند.
لویج در مصاحبه با گاردین گفت: "هنگامیکه آخرین بالگرد انگلیسی مقر مخروبه خود را به قصد انگليس ترک کند، هلمندی که انگلیس قول ایجاد "حکومتی شایسته" در آن را داده بود، به ولایتی شکست خورده تبدیل میشود که صاحبان زمین های تریاک و همدستانشان بر آن حکومت می‌کنند."

اگر انگلیس هزینه جنگ افغانستان را در خاک خود خرج میکرد میتوانست 5000 پرستار و یا افسر پلیس را استخدام کند و حقوق تمام سالهای خدمت آنها را بپردازد و یا میتوانست با این مبلغ، خرج تحصیل ده ساله تمام دانشجویان خود را تامین کند.



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.