سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان وزير امور خارجه پيشين آلمان:

ايران بعنوان يک قدرت منطقه اي مي تواند هدايتگر تحولات خاورمیانه باشد

"يوشکا فيشر" وزير امور خارجه پيشين آلمان در دولت "گرهارد شرودر" و رهبر حزب سبز آن کشور در مقاله اي با اذعان به افول نقش و تاثيرگذاري دولت آمريکا اذعان مي کند که ايران به تنهايي قادر است بر تحولات خاورميانه تاثير بگذارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ وي در ابتداي مقاله با اذعان به افول شديد قدرت دولت آمريکا مي نويسد "اکنون حضور، نقش و قدرت دولت آمريکا بشدت کاهش يافته است. مي توان بوضوح مشاهده کرد که دولت آمريکا نمي تواند کنترل بحران هاي بين المللي و منطقه اي از جمله بحران سوريه را در دست گيرد. بايد گفت که امروز در دوراني پسا آمريکايي بسر مي بريم که آمريکا ديگر نمي تواند نظم تحميلي خود را بر ساير کشورها اعمال کند. چه در عرصه نظري و چه عملي دولت آمريکا ديگر نمي تواند نقش رهبر جهان را ايفا نمايد. اين موضوع علل مختلفي دارد از جمله: تجاوزات نظامي بلندمدت آمريکا در منطقه خاورميانه که موجب برجاي گذاشتن هزينه هاي بسياري شد، بحران مالي و اقتصادي، بدهي هاي بالاي دولتي همگي دستاوردهاي منفي اي بوده اند که از طريق مداخلات دولت آمريکا در منطقه براي آن دولت ايجاد شده اند. از ديگر مواردي که بايد به آن اشاره کرد ظهور چين به عنوان يک قدرت جهاني در مقابل دولت آمريکاست." 


يوشکا فيشر در ادامه مي افزايد "قدرت آمريکا در جهان بطور قابل توجهي کاهش خواهد يافت. اين موضوع از وزن سياسي آن کشور در سراسر جهان خواهد کاست. دولت آمريکا ديگر نخواهد توانست بصورت يکجانبه گرايانه عمل کند چرا که جنگ سرد پايان يافته است. اين تغيير به طور چشمگيري در خاورميانه و منطقه آسيا و اقيانوس آرام قابل مشاهده است." 

فيشر در ادامه با اذعان به قدرت عظيم کشورمان بعنوان يک بازيگر مهم منطقه اي مي افزايد "سلطه آمريکا در منطقه در حال کاهش است. ترکيه و عربستان سعودي از کشورهاي مهم منطقه هستند و ايران نيز بعنوان يک بازيگر عمده منطقه اي قادر است تا بدون توجه به خواسته هاي آمريکا نظم آينده منطقه را شکل دهد. دولت آمريکا پس از شکست هاي متعدد در اثر حملاتش در منطقه متوجه شده که مداخله نظامي خارجي ديگري در منطقه به ضرر قدرتش خواهد بود." 

نويسنده با اشاره به افول نقش آمريکا در ناتو مي افزايد "آمريکا يکي از اعضاي پيمان ناتوست با اين حال نقش آن کشور در اين پيمان به شدت کاهش يافته است." 


برچسب ها: آلمان ، هوایت ، خاورمیانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.