سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مازندران/

تأکید بر مبارزه با کرم ساقه خوار برنج در اراضی شالیزاری مازندران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر مبارزه با کرم ساقه خوار برنج در اراضی شالیزاری استان تاکید کرد

اخوان در گفتگوباخبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت: کرم ساقه خوار یکی از آفات مهم برنج بوده و برای کنترل این آفت روشهای مختلفی وجود دارد.

وی کشاورزان را به مبارزه زراعی مکانیکی و بیولوژیکی، نصب تله های نوری و فرمونی و در نهایت مبارزه شیمیایی توصیه کرد و افزود: ضروری است کشاورزان برنجکار به منظور رعایت حفظ محیط زیست و تولید محصول عاری از باقیمانده حشره کش در درجه اول از روشهای مبارزه غیر شیمیایی استفاده كرده و در صورت لزوم با نظر کارشناسان ذیربط و در صورت محرز شدن میزان آلودگی که منجر به خسارت می شود و محدودیت زمانی که از سوی کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مستقر در شهرستان های مربوطه تعیین و اعلام می گردد با استفاده از حشره کش های گرانوله زیر اقدام به مبارزه شیمیایی کنند.

او مصرف دیازیتون 10 درصد به میزان 15 کیلوگرم در هکتار، ریجنت2 دهم درصد به مقدار 20 کیلوگرم در هکتار و پادان 4 درصد به مقدار 30 کیلوگرم در هکتار را از جمله حشره کش های گرانوله برای مبارزه شیمیایی با کرم ساقه خوار برنج برشمرد و در ادامه از کشاورزان خواست از مصرف سموم توصیه نشده و یا مبارزه در خارج از زمان تعیین شده خودداری کنند.

رعایت نکات ایمنی از قبیل، استفاده از دستکش، ماسک، عینک، کلاه و پوشیدن لباس مخصوص و عدم خوردن و آشامیدن و سیگار کشیدن هنگام گرانولپاشی و شستن اعضای آلوده پس از اتمام کار با آب و صابون هم ضروری است.

وی با تأکید به اینکه گرانول های توصیه شده بایستی از فروشگاه های مجاز در قبال اخذ فاکتور فروش خریداری شود به کشاورزان شالیکار توصیه کرد برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان حفظ نباتات به مدیریت ها و مراکز خدمات کشاورزی و کلینیک های گیاه پزشکی مربوطه مراجعه کنند.

بیش از 220 هزار هکتار شالیزار در مازتدران وجود دارد./ب


برچسب ها: کرم ، ساقه ، خوار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.