سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واشنگتن پست:

شورش جوانان سوئدی چگونه توجیه می‌شود؟

شورش خشونت آمیز جوانان سوئدی که حومه وسیعی از استکهلم را در برگرفت ، بیش از هرچیز چهره جهانی و آرامی که از سوئد در اذهان وجود داشت را به کلی مخدوش کرد؛ سوئدی که هروقت نامی از آن برده می شد به عنوان کشوری آرام شناخته می شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، این شورش ها که رنگ و بویی نژادی نیز داشت در مناطق و جوامع مهاجر نشین و بسیار فقیر حومه استکهلم به وقوع پیوست . این شورش ها عمق شکاف اجتماعی طبقه ای را که سوئد با آن درگیر بوده را به نمایش گذاشت . این درحقیقت میراثی است که سوئد به ارث برده است . این شورش ها به دلیل نرخ بالای بیکاری در این جوامع حاشیه ای است مخصوصاً درمیان جوانان مهاجر . مسئله دیگر نیز که در درجه دوم اهمیت است میزان کم مشارکت سیاسی است که به مهاجران داده می شود .

رویترز می نویسد کلید فهم این معما را باید در میزان گسترش نفوذ مهاجران در سوئد یافت . 15 درصد از شهروندان سوئدی درخارج از این کشور به دنیا آمده اند . براساس تحقیقی که توسط پیتر بولندر از دانشگاه مالمو انجام شده است ، سوئد بیش از هر کشور دیگری در اسکاندیناوی ، مهاجر دارد . اما نکته جالب اینجاست که روند افزایش مهاجرت به سوئد در اوایل هزاره جدید به ویژه از عراق و اروپای شرقی شدت یافت . 

" بولندر" معتقد است مسئله مهاجران در رسانه های سوئدی بازتاب چندانی ندارد . در گزارشی که اخیراً توسط اداره مرکزی آمار سوئد منتشر شده است در مورد میزان اشتغال سوئدی الاصل ها و همچنین میزان اشتغال مهاجران را در سال 2009 و در چهار بازه سنی 16-24 ، 25-34 ، 35-54 و 55-64 سال مورد بررسی قرار گرفته است . 

بعنوان مثال برای مهاجران زن ، میزان تبعیض در اشتغال بسیار فاحش است . در برخی بازه های سنی میزان اشتغال آنان تا 20 درصد کمتر از همتایان سوئدی الاصل آنان است .

سوئد در زمینه بیکاری جوانان نسبت به بزرگسالان پیشتاز است . جوانان این کشور سه برابر بزرگسالان بیکارند . این مشکل به مسئله آموزش برمی گردد نه اقتصاد . براساس گزارش سازمان ملل متحد از هر چهار جوان سوئدی یک نفر آموزش لازم جهت یافتن کار را دریافت نکرده است . 

میزان مشارکت سیاسی که یکی از بارزترین مصداق های آن شرکت در انتخابات و حق رای  است نیز در میان مهاجران در حال کاهش است . زمانی بود که به دلیل سیاست های لیبرال در مورد مهاجرت وهمچنین حق شرکت غیرشهروندان در انتخابات محلی آمار مشارکت مهاجران بسیار زیاد بود . اما اکنون 20 درصد از مشارکت مهاجران در انتخابات به نسبت دهه 70 کاهش یافته است . 

نتیجه این شده است که بسیاری از سوئدی ها احساس کنند جا مانده اند . براساس گزارش مرکز توسعه مشارکت های اقتصادی ، شکاف نابرابری در سوئد در حال افزایش است . اگرچه میزان نابرابری اقتصادی در سوئد به نسبت سایر کشورهای اسکاندیناوی پائین است اما در 20 سال گذشه کمی افزایش داشته است .

با این حال دولت سوئد ادعا می کند درتلاش است کاری کند این جمعیت عظیم دیده شوند . "فردریک راینفلد" نخست وزیر سوئد شورش مردان جوان را تقبیح کرده است و گفته است که از مناطق آشوب زده دیدن نخواهد کرد . 

با این حال مسئله مهاجران در سوئد مسئله ای جدی است . همه آمارهای منتشر شده توسط ارگان های رسمی سوئد موید این نکته است که وضعیت مهاجران این کشور در کوتاه مدت عوض نخواهد شد . 



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.