سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

برگزاری جشنواره ورزشی های بومی کشورهای عضو اکو/ لزوم ایجاد خانه ورزش در روستاها

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی از برگزاری اولین جشنواره فرهنگی ورزشی بازی های بومی و محلی کشورهای عضو اکو خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / غلامرضا جعفری در حاشیه سفر به استان اردبیل اضافه کرد: پیشنهاد برگزاری این جشنواره منطقه ای به وزارت ورزش و جوانان ارائه شده که با تصویب آن در اینده ای نزدیک برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران برای برگزاری این جشنواره و میزبانی آن آمادگی دارد، یادآور شد: در این جشنواره کشورهایی که به لحاظ فرهنگی قرابت دارند، حضور خواهند یافت.

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی، کشورهای عضو اکو از جمله ترکیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و... را از جمله این کشورهای دارای قرابت فرهنگی برشمرد و ادامه داد: برگزاری این جشنواره می تواند سبب شناسایی و احیای بازی های بومی مشترک بین این کشورها شود.

جعفری بیان داشت: در بحث برون مرزی این فدراسیون به مانند سایر فدراسیون ها برنامه ندارد، چراکه شاید فدراسیونی با این موضوعیت و مثل فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی ایران در دنیا وجود نداشته باشد، ولی بعضا هستند کشورهایی که با این تفکر فعالیت دارند، از جمله کشورهای اکو که باید ارتباطمان را با این کشورها بیشتر کنیم.

وی با بیان اینکه در برخی کشورها از جمله هند و فلیپین نیز نگاه علمی وجود داشته و مخاطبان و متولیان این برنامه ها برند دانشگاهی دارند، متذکر شد: البته در کشور ما اولویت برنامه ها احیاء ارزش های فرهنگی و باورهای دینی است که سعی می کنیم به صورت ویژه برای آن برنامه ریزی کنیم.

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی این نگاه و تحقق آن را نیازمند تربیت نیروی انسانی برشمرد و ایجاد خانه ورزش در روستاها را به مانند خانه بهداشت ضروری دانست و از برنامه های صورت گرفته در این خصوص خبر داد.

جعفری با بیان اینکه هم اکنون در خیلی از روستاها پایگاه های روستایی پل ارتباطی این فدراسیون هستند، عنوان کرد: اما برای توسعه ورزش روستایی باید خانه های ورزش در این مناطق ایجاد شود، که این مهم نیازمند اعتبارات زیادی است و البته قابل تحقق نیست.

وی با اشاره به وجود 64 هزار روستا در کشور تاکید کرد: اگر طی سه سال اعتبار کل ورزش کشور را نیز برای ایجاد این خانه ها اختصاص دهیم، تنها می توان 24 هزار روستا را پوشش داد، بنابراین این مهم با اعتبارات ورزش و دولت امکان پذیر نیست و باید از راهکارهای دیگری استفاده کرد.

جعفری با بیان اینکه ایجاد خانه ورزش در روستاها و توسعه ورزش در این مناطق نیاز به توسعه منابع دارد، تصریح کرد: البته بسیاری از اماکن ورزشی در روستاها هستند که بلااستفاده مانده اند؛ که می توان با تغییر کاربری این سالن ها را در اختیار ورزش روستاها قرار داد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.