سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

مبارزه با فشارخون باید جزو اولویت‌های اصلی حوزه سلامت باشد

بیماریهای قلبی و عروقی یکی از علل عمده مرگ و میر در سطح جهان بوده و به عنوان اولین عامل مرگ ، یک سوم کل مرگ و میرها را در جهان بخود اختصاص می دهند و فشار خون بالا دلیل اصلی بروز بیماری های قلبی- عروقی است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: مناسب‌ترین و با صرفه ترین شیوه برای کاهش خطر بیماری فشارخون، انجام برنامه های پیشگیری برای همه افراد جامعه است که باید با اتخاذ سیاست های ارتقای فرهنگ سلامت و آگاه ساختن جامعه درباره خطرات فشارخون و راه‌های پیشگیری از آن، زمینه جلوگیری و کاهش ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی فراهم شود.

دکتر علیرضا مسلم افزود: ترویج شیوه‌های زندگی سالم همچون رژیم غذایی مناسب، اجتناب از غذاهای ناسالم، پیاده روی مرتب و مصرف نکردن دخانیات و الکل در راستای کاهش فشارخون موثر است.

وی به تاثیر مصرف بالای نمک در فشارخون اشاره و خاطرنشان کرد: با كاهش مصرف نمك مي‌توان از 15 درصد مرگ‌ها پيشگيري كرد چراکه ايرانيان 2 برابر استاندارد نمك مصرف مي‌كنند.

مسلم با بیان اینکه بیش از 17 درصد جمعیت گروه سنی 15 تا 65 سال کشور مبتلا به فشارخون هستند، اظهار داشت: در گروه سنی 30 سال به بالا، تقریباً از هر 5 نفر يك نفر به بيماري فشارخون مبتلاست.

وی با اشاره به شعار امسال هفته سلامت به نام " فشارخون را جدی بگیریم "، تصریح کرد: اکثر افراد مبتلا به فشارخون، احساس بیمار بودن ندارند و سالم بنظر میرسند و حدود 50 درصد از مبتلايان به فشارخون، شناسايي نمي‌شوند و يا دير شناسايي مي‌شوند و کسانی هم که از فشارخون بالای خود مطلع اند خوب درمان نمی شوند. وی با بیان اینکه فشارخون بالا سومين عامل كشنده در دنيا است، افزود: بیش از نيمي از سکته ها و بیماری های قلبی-عروقی بدليل فشارخون بالا هستند.

مسلم افزود: در صورتی‌که فشارخون بالا کنترل نشود، به عروق مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می رساند.

وی با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت ایران بیش از میزان مورد نیاز خود غذا میل می کنند، اظهار داشت: فشار خون بالا، چاقی و اضافه وزن، فعالیت بدنی ناکافی، چربی خون بالا و اعتیاد را پنج عامل خطری هستند که بالاترین نسبت بار بیماری ها را تشکیل می دهند.

وی افزود: بالا رفتن سن افراد به دليل كاهش عملكرد كليه‌ها، ناتواني در دفع نمك بدن، سفت شدگي ديواره رگ‌ها و افزايش وزن بدن موجب افزایش فشار خون می شود.

مسلم، استرس و فشارهای عصبی، استعمال دخانیات، مصرف بی رویه نمک، مصرف زیاد غذاهای چرب، سابقه فامیلی فشارخون بالا، چاقی، عدم تحرک بدنی، بیماری قند و مصرف مشروبات الکلی را از جمله عوامل خطرزا در ایجاد فشارخون بالا عنوان کرد و افزود: کاهش مصرف غذاهای شور نظیر سوسیس و کالباس، چیپس، پفک و خیار شور، مصرف میوه ها، سبزی ها، حبوبات و غلات در برنامه غذایی روزانه، مصرف نان و غلات سبوس دار، مصرف شیرو فرآورده های لبنی کم چرب، مصرف آب سالم به میزان قابل توجهی در روز، کاهش مصرف نان‌ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس، حذف و محدود کردن مصرف قند و شکر و سایر فرآورده‌های تهیه شده از آنها مثل نوشابه‌ها، شکلات و شیرینی‌ها، استفاده از چاشنی هایی مانند سبزی های معطر تازه یا خشک یا سیر، لیموترش تازه و آب نارنج به جای نمک، پرهیز از مصرف غذاهای سرخ کرده و یا غذاهایی که در درجه حرارت‌های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می‌شوند از جمله مهمترین عوامل کنترل و پیشگیری از فشار خون بالاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد در پایان از همه افراد بالاي 30 سال شهرستانهای گناباد و بجستان خواست تا با مراجعه به مراكز بهداشتي و درماني ، فشارخون و وضعیت سلامتی خود را کنترل نمایند و اگر فشارخون بالا داشتند آن را جدی بگیرند./س


برچسب ها: فشارخون ، حوزه ، سلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.