سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو کمیته سیاستگذاری ستاد اجرای قانون کنترل دخانیات:

ناموفق عمل کردن در ممنوعیت نخی فروشی سیگار/ وزارت بهداشت اهرم مقابله ندارد

ناموفق بودن در برخی از برنامه‌های مقابله با استعمال دخانیات همچون نخی فروشی سیگار مربوط به وزارت بهداشت نیست بلکه وزارت بهداشت اهرم مقابله ندارد.

دکتر حسن آذری پور، عضو کمیته سیاستگذاری ستاد اجرای قانون کنترل دخانیات در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سال 2000 سازمان جهانی بهداشت طبق یک بررسی اعلام کرد که سالانه 4 هزار میلیون نفر در اثر بیماری ناشی از استعمال دخانیات فوت می‌کنند اگر این روند ادامه پیدا کند این آمار در سال 2020 به یک میلیون در سال می‌رسد در واقع با این وضع هر 6 ثانیه یک نفر در اثر عوارض ناشی از استعمال فوت می‌کند.

وی با بیان اینکه استعمال دخانیات می‌تواند انواع و اقسام بیماری را برای فرد ایجاد کند گفت: استعمال سیگار همه دستگاه هاي بدن را درگیر می‌کند و با ایجاد 40 نوع سرطان ارتباط مستقیم دارد.

وزارت بهداشت دستورالعمل اینکه چه صنوفي مجاز به فروش مواد دخانی هستند یا نه را تهیه کرده است اما ضامن اجرای آن وزارت بازرگانی و مجمع امور صنفی مسئول هستند.

آذری‌پور با بیان اینکه شیوع استعمال دخانیات در سالهای اخیر در کشور کاهش پیدا کرده است اظهار داشت: به عنوان مثال در سال 72 14 درصد از جمعيت بالاي 15 سال کشور مصرف کننده مواد دخانی بودند اما آخرین آمار مرکز مبارزه با بيماري هاي وزارت بهداشت طی یک مطالعه سيستماتيك اعلام کرد که شیوع استعمال دخانیات به 11.8  در جهت بالای 15 سال رسیده است.

آذری‌پور تصریح کرد: این نشان می‌دهد که کشور ما در مبارزه با دخانیات نسبتا موفق عمل کرده است و جزو کشورهايی در جهان هستیم که تبليغ مواد دخانی ممنوع است.
اما در یک سری از زمینه‌ها ناموفق بودیم مثل ممنوعیت نخ فروشی سیگار که خیلی خوب اجرای نمی‌شود و نظارتی بر روی آن وجود ندارد.
مجری در نهایت مردم هستند باید فرهنگ سازی کنيم که مردم قانون را از خودشان بدانند و احساس کنند که اجرای این قانون باعث ارتقای سلامت خود و خانواده‌هایشان می‌شود./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.