سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کنفرانس "دوستان سوريه" در تهران: نماد همراهي کشورهاي جهان با موضع ايران در قبال سوريه

"نجمه بزرگمهر" خبرنگار روزنامه آمريکايي "فايننشال تايمز" در مقاله ای با اشاره به نقش مهم ايران در منطقه به حضور کلیدی کشورمان در نشست های جهانی برای رفع بحران سوريه با برگزاري نشست "دوستان سوريه" در تهران و کنفرانس قريب الوقوع "ژنو 2" اشاره مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه فايننشال تايمز ؛ خبرنگار روزنامه "فايننشال تايمز" با اذعان به نقش کليدي کشورمان در معادلات منطقه اي مي افزايد "ايران با تشکيل کنفرانس "دوستان سوريه" نشان داد که در حال ايفاي نقشي عمده و کليدي در مورد بحران سوريه و در تلاش به منظور رفع اين موضوع است. ايران متحد ديرينه دولت "بشار اسد" رييس جمهور سوريه است. همچنين در محور مقاومت جنبش "حزب الله" لبنان نيز در کنار اين دو کشور قرار دارد. ايران اميدوار است که دولت اسد در غلبه بر تروريست هاي سوري موفق شود." 

خبرنگار "فايننشال تايمز" همچنين در ادامه با اذعان به حضور ايران در کنفرانس "ژنو 2" که بزودي برگزار خواهد شد افزود " ايران همچنين صاحب کرسي در کنفرانس "ژنو 2" خواهد بود و در اين کنفرانس شرکت خواهد کرد. قرار است کنفرانس "ژنو 2" براي بررسي وضعيت بحران سوريه در ماه ژوئن (خرداد) با حضور نمايندگان دولت آمريکا و روسيه و همچنين نمايندگان دولت سوريه و معارضين سوري برگزار گردد. "

علي اکبر صالحي" وزير امور خارجه ايران روز چهارشنبه در در نشست تهران که پيرامون بحران سوريه برگزار شده بود افزود "برگزاري کنفرانس "دوستان سوريه" در تهران گامي مهم براي رفع بحران در سوريه است. کنفرانس "دوستان سوريه" در تهران اقدامي نمادين بود و نشان داد که بسياري از کشورهاي جهان از موضع ايران در قبال بحران سوريه و ضرورت رفع آن حمايت مي کنند. در اين ميان صالحي وزير امور خارجه ايران نشان داد که جمهوري اسلامي براي نظر مردم سوريه احترام قائل است.وي اظهار داشت که مردم سوريه مي توانند از طريق شيوه هاي منطقه با مردم سالاري به خواسته هاي خود دست يابند."

 صالحي خاطر نشان ساخت که ايران برنامه اي 6 ماده اي را براي رفع بحران سوريه در اوايل سال جاري ارايه داده است که توقف خشونت در سوريه و ايجاد پيش نويس قانون اساسي جديد را شامل مي شود."

"آرام نرگوئيزيان" پژوهشگر انديشکده مرکز مطالعات استراتژيک و بين الملل در مورد نقش ايران در کنفرانس سوريه اظهار مي دارد "کنفرانس سوريه با حمايت کشورهاي بين المللي تشکيل شده است و تهران نيز نشان داده که در اين باره علاقمند به افزايش مشارکت است. وي در ادامه با اذعان به نقش کليدي ايران در رفع بحران سوريه مي افزايد "بايد دانست که اگر همچون کنفرانس "ژنو 1" در کنفرانس "ژنو 2" نيز به خواسته ها و منافع ايران توجهي نشود امکان موفقيت اين نشست کاهش خواهد يافت." 

 

برچسب ها: ایران ، سوریه ، مقاله
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.