سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفری هیجان انگیز به متمدن ترین شهر ایران +تصاویر

بازدید از غار حفاظت شده طبیعی خفاش که تنها غار خفاش کشور است هم برای دوستداران طبیعت توصیه می شود چون این غار در نزدیکی چشمه های آب گرم دهلران قرار داشته و هزاران خفاش در آن زندگی می کند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بلندای گردنه "قلاجه"، آغاز سرزمینی است که نام و اعتبار خود را از کهن ترین تمدن های ایران زمین برگرفته است. "ایلام" خاستگاه مردمانی است که ورق ورق تاریخ دیرپای ایران را تجربه کرده اند.

اعتبار دیرینه این خاک و بوم در کنار جنگل های انبوه «بلوط و بنه» و از حرکت و خروش رودهای سیمره و "کنجانچم" به آن زیبایی بی نظیری بخشیده و پرتوهای روح افزای آفتاب از فراز کوه های قد کشیده کبیر کوه ، مانشت و دینارکوه سرزمین طلوع خورشید را به زیباترین عروس دردانه زاگرس تبدیل کرده است.



دره های شگفت، رودها و آبشارهای طرب انگیز، غارهای بی نظیر، کوه های سر به فلک کشیده، اقلیم های متنوع آب و هوایی، همجواری دیدنی کوه و دشت، سادگی هزار رنگ طبیعت وحشی، صداقت فرهنگ و هنر و چشم اندازهای بدیع استان، ایلام را به شاهکار خلقت ایران تبدیل کرده است.

استان ایلام همچون ستاره ای تابناک بر آسمان تاریخ وفرهنگ ایران زمین می درخشد وآثار تاریخی بسیار فراوان بجای مانده از تمدنهای گذشته حکایت از ریشه دار بودن تاریخ وفرهنگ این دیار در قرنهای گذشته دارد.



به راستی دیار ایلامیان که از هزاره های قبل از میلاد تاکنون به صلابت قلاقیران بوده است وآوازه مردان و زنان سخت کوش و حماسه ساز آن در بزم و رزم دهل و سرنا شنیده می شود، به عنوان استانی میهمان نواز پذیرای گردشگران و دوستداران خود است .



تاکنون چند بار به مناطق غرب کشور سفر کرده اید ؟ آیا این سفرها با شناخت قبلی از جاذبه های تفریحی و توریستی این مناطق بوده است؟ اگر سفرتان با مطالعه قبلی صورت گرفته باشد بی شک یکی از مناطق اصلی بازدید از غرب که مد نظرتان قرار گرفته ایلام خواهد بود.


تفاوت زیادی است میان توصیف یک منطقه و بازدید از آن این تفاوت در مناطقی چون ایلام دوچندان جلوه می کند.معنای این سخن را کسانی در عالم واقعیت درک خواهند کرد که از نزدیک ایلام را دیده باشند.

از همین روست که باز خوانی جاذبه های گردشگری و میراث فرهنگی، طبیعی، باستانی و جغرافیای این منطقه به طور حتم نکاتی را فرا روی ذهن ما قرار خواهد داد که پیش از آن اطلاعاتی راجع به آن نداشتیم.

کشف آثار باستانی از ساسانیان نیز موید آن است که امپراطوران ساسانی اهمیت ویژه ای را با توجه به نزدیکی ایلام به تیسفون برای این استان قائل بوده اند.


ایلام در سه دوره قابل بحث و بررسی است دوره ای که تاریخ ایلام با تاریخ سومر و آکد ارتباط کاملی دارد، دوره ای که تاریخ ایلام به تاریخ بابل مربوط می شود و دوره ای که آشور جدید به عنوان رقیبی برای ایلام مطرح است .

به هرحال به دلیل ارتباطات سیاسی،جغرافیایی و نظامی ایلام با مناطقی که اکنون در خارج از مرزهای کشور قرار دارند،منجر به خلق آثار فرهنگی ایلام و منطقه به شمار می آیند.

تحقیقاتی که پروفسور "واندربرگ" در قبرستانهای ایلام از قبیل ور کبود، جوب گوهر، چنارباشی و... انجام داده منجر به کشف آثاری شده که کاسی ها را به عنوان طلایعه دار تکنولوژی کشف مفرغ معرفی می کند نقش برجسته گل گل واقع در 8 کیلومتری شهر ملکشاهی نیز در زمره یکی از بهترین آثار حجاری شده بر روی سنگ به شمار می آید.



از آثار تاریخی و باستان ایلام می توان به تپه باستانی علی کش با قدمت 9 هزار ساله، آثار خرابه های شهر سیمره، غار کول کنی ماژین، آتشکده چهار طاقی ، قلعه جهانگیر آباد، آثار قلعه تاریخی و آتشکده سام، 160 تپه و آثار باستانی هلیلان، آتشکده سه پا، غار طلسم، طاق شیرین و فرهاد، آتشکده سیاهکل و ... اشاره کرد.



اهمیت میراث فرهنگی ایلام که جزو جاذبه های اصلی توریستی ایلام محسوب می شوند، آنجا نمایان می شود که بدانیم از دوره تاریخی معاصر نیز آثاری در ایلام وجود دارند که جز بناهای ثبت شده به شمار می آیند.

قلعه والی واقع در شهر ایلام که بر روی تپه تاریخی چقا میرگ ساخته شده در نوع خود یکی از قلل زیبای استان بشمار می آید.
از دیگر آثار دوره معاصر می توان به سنگ نوشته تنگ قوچعلی اشاره کرد. این سنگ نوشته به ابعاد 120در 60 سانتیمتر در عهد ناصری و به دستور حسین قلی خان والی بر دیواره سنگی به بلندای 20 متر پیرامون حفر نهر امیر آباد در سال 1305 به نگارش در آمده است.



شاید باورتان نشود اما ایلام به لحاظ آب و هوایی دارای مزیت های زیادی نسبت به دیگر مناطق غرب است به عبارت دیگر فصول سال در ایلام چنان به هم آمیخته شده اند که نقاط گرمسیری و سرد سیری و معتدلش در کنار هم بوده و از یکدیگر جدا نیستند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه تا سه دهه پیش در حدود 50 درصد مردم ایلام به صورت عشایری زندگی کرده و اکنون نیز بافت قابل توجهی از ترکیب جمعیتی ایلام به زندگی عشایری اختصاص دارد زمینه های گسترش توریسم عشایری و روستایی به صورت بالقوه در استان مطرح است و در صورت یک برنامه ریزی مدون و منسجم می توان اهداف بلند مدتی را برای گسترش توریسم عشایری جستجو کرد.



کوه قلاقیران را به لحاظ جلوه ای طبیعی باید در زمره یکی از بهترین نقاط کوهستانی کشور به شمار آورد. این کوه در سه کیلومتری شهر ایلام قرار داشته و مناظر طبیعی آن دارای زیبایی ها و جذابیت های کم نظیری از جمله تفرجگاه های ششدار است.به لحاظ مردم شناسی نیز این کوه در ایلام از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و به نوعی در ادبیات شفاهی نماد شهر ایلام به شمار می آید.

تنگه ارغوان نیز از جمله این زیبایی است .تنگه ارغوان در سه کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام در مسیر تنگه قوچعلی و در مسیر رود خانه ای با گلهای ارغوانی قرار داشته که تنوع رنگ طبیعت و جنگلهای سبز این تنگه چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند .از همین رو تنگه ارغوان یکی از تفرجگاههای اصلی ایلام به شمار می آید و ساکنان ایلام اغلب اوقات فراغت خود را در این تنگه سپری می کنند .



اگر قصد سفر به ایلام را دارید توصیه می کنیم که حتما از این خطه سرسبز و پرآب دیدن کنید البته یادتان باشد که پارک جنگلی چغاسبز و جنگل بلوط را هم می توان به این لیست اضافه کرد.

بازدید از غار حفاظت شده طبیعی خفاش که تنها غار خفاش کشور است هم برای دوستداران طبیعت توصیه می شود چون این غار در نزدیکی چشمه های آب گرم دهلران قرار داشته و هزاران خفاش در آن زندگی می کند.



دوست داران آب درمانی هم میتوانند از چشمه های آب گرم که در پنج کیلومتری دهلران قرار گرفته اند استفاده کنند
ایلام همچنین به لحاظ پدیده های زمین شناسی نیز در جذب گردشگران حائز اهمیت فراوان است چرا که وجود 18 غار شناخته شده در این استان موقعیت خاصی را در بحث غارنوردی به ایلام بخشیده است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.