سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

برگزاری جشنواره ملی گل محمدی در داراب فارس

جشنواره ملی گل محمدی فردا و پس فردا در داراب فارس برگزار می شود.

به گزازرش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، این جشنواره با نشست تخصصی کارشناسان، تولید کنندگان، صنعت گران و مسئولان در داراب آغاز می شود.

از برنامه های جانبی این جشنواره می توان به نمایشگاه و تولید زنده صنایع دستی و تولیدات محلی، نمایشگاه تولیدات کشاورزی داراب و اجرای مسابقه های مختلف نام برد.

میهمان ویژه این برنامه دکتر توکلی معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی است البته مدیران کل ادارات فارس هم در این برنامه ها حضور دارند.

شهرستان داراب با 5 هزار هكتار گل محمدي ديم بزرگترين توليد كننده اين محصول در ايران و جهان است .

42 درصد سطح زير كشت و توليدگل محمدي ايران و 80 درصد گل محمدي فارس در داراب است .

سالانه بيش از 6 هزار تن گل محمدي از گلستانهاي داراب برداشت مي شود كه حدود 40 در صد آن به صورت تر به گلاب ، اسانس و ديگر فرآورده ها تبديل و 60 درصد آن به صورت غنچه به كشورهاي چين، فرانسه، آلمان، پاكستان و كشورهاي حاشيه خليج فارس صادر مي شود.

بالاترين ميزان اسانس گل محمدي كشور 28 ppm است كه مربوط به گلستانهاي داراب است و اين به سبب ديم و ارگانيك بودن گل هاي محمدي داراب است كه گواهي ارگانيك براي 4 هزار هكتار از اين باغات توسط مرجع بين المللي آي فو آم صادر شده است .

ارگانيك و ديم بودن گل محمدي داراب موجب شده بيش از 90 درصد گل محمدي اين شهرستان به خارج از كشور و استانهاي ديگر صادر شود .

برداشت گل محمدي در داراب همه ساله از نيمه دوم فروردين ماه شروع مي شود و تا نيمه دوم خرداد ماه ادامه دارد.

روستاهاي لايزنگان، نوايگان و مرواريد از مهمترين مراكز توليد گل محمدي در داراب هستند و 4 كارخانه صنعتي و 20 كارگاه گلاب گيري سنتي در داراب مشغول گلاب گيري و عرقيات هستند .

گل محمدي داراب علاوه بر كشورهاي خارجي در استانهاي فارس استانهاي اصفهان،كرمان، قم و يزد نيز به صورت تازه و براي گلاب گيري مصرف مي شود .

داراب در 254 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد./س

برچسب ها: جشنواره ، گل ، محمدی ، فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.