سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش اساسی تهران در "ژنو2" ؛

آمريکا چاره ای جز مذاکره با ایران برای حل مسالمات آمیز بحران سوریه ندارد

"جرمي شاپيرو" در مقاله اخير خود تحت عنوان "ناديده گرفتن ايران در گفتگوهاي سوريه نتيجه اي معکوس خواهد داشت" به دولت اوباما توصيه مي کند که به منظور بحران سوريه در مسير شرکت جمهوري اسلامي ايران در کنفرانس "ژنو 2" کارشکني نکند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اندیشکده بروکينگز ؛ نويسنده با توصيه به آمريکا و کشورهاي غربي به منظور توجه به نقش تاثيرگذار ايران در مذاکرات صلح سوريه مي افزايد "متاسفانه در عرصه سياست داخلي آمريکا نزد سياستمداران این کشور ، مذاکره نشانه اي از ضعف انگاشته مي شود و رفتاري و بد و نامناسب قلمداد مي شود. آمريکايي ها متکبرانه گمان مي کنند که مذاکره با آنان "پاداشي" است که از سوي دولت آمريکا به ديگر دولتها داده مي شود. هر کسي که ساعتي را در اتاق کنفرانسي با حضور "جان کري" وزير امور خارجه آمريکا سپري کرده باشد به وجود اين احساس در وي و ساير مقامات آمريکايي پي مي برد. 

آمريکايي ها نبايد گمراه شوند و حضور ايران در کنفرانس "ژنو 2" را پاداشي از سوي خود به آن کشور تلقي کنند. نماينده ايران در اين کنفرانس شرکت مي کند چرا که ايران بازيگري موثر در مورد مسئله سوريه است. در گزارش اخير روزنامه "نيويورک تايمز" نيز به اين موضوع اشاره شده است. آمريکايي ها نبايد از اين کنفرانس بعنوان حربه اي براي باج خواهي استفاده نمايند." 

نويسنده در ادامه با اذعان به نقش کليدي کشورمان در حل بحران سوريه مي افزايد "دليل اصلي اي که ايران باید در کنفرانس "ژنو 2" شرکت نمايد آنست که تنها از طريق مذاکره با ايرانيان است که مي توان به راهکاري سياسي براي رفع بحران سوريه دست يافت. تجربه به ما ثابت کرده است که بحران هاي طولاني مدت همچون بحران سوريه بدون همگرايي و حمايت قدرتهاي منطقه اي و بين المللي از راهکاري ديپلماتيک امکان برطرف شدن پيدا نخواهند کرد. در صورتيکه خواستار حل سياسي بحران سوريه هستيم باید با جمهوري اسلامي مذاکره کنيم." 

وي در ادامه مي افزايد "در صورتيکه دولت آمريکا با حضور ايران در کنفرانس "ژنو 2" مخالفت نمايد در صورت شکست احتمالي اين کنفرانس افکار عمومي جهان دولت آمريکا را مقصر اين مسئله و عامل اصلي ناکامي مذاکرات خواهند دانست." 

نويسنده در نهايت به دولت "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا توصيه مي کند که در صد ادامه بحران سوريه به منظور مقابله با محور مقاومت نباشد و در اين باره مي افزايد "دولت اوباما باید بداند که ادامه بحران در سوريه که از سوي آمريکا با هدف مقابله با ايران و جنبش "حزب الله" لبنان (محور مقاومت) صورت مي گيرد مي تواند سالهاي طولاني هزينه سنگيني را براي آمريکا و کشورهاي غربي به همراه داشته باشد. با ادامه اين روند انسانهاي بيشتري کشته مي شوند و سوريه وضعيت نامطلوبي پيدا خواهد کرد.

همچنين با ادامه بحران سوريه خطر گسترش دامنه منازعه به کشورهاي همسايه سوريه يعني اردن، لبنان، ترکيه، عراق و ساير کشورها وجود خواهد داشت. در صورت مداخله نظامي مستقيم دولت آمريکا عليه سوريه نيز هيچ گونه تضميني براي موفقيت وجود نخواهد داشت. دولت اوباما مي داند که درگيري بيشتر آمريکا در جنگ در خاورميانه به ضرر منافع آن کشور و از قدرت دولت آمريکا خواهد کاست. به همين خاطر آمريکايي ها مي بايستي از مذاکرات "ژنو 2" به منظور رفع بحران سوريه حمايت کنند. در صورتي که خواستار پايان دادن به خشونت در سوريه هستيد مذاکره و تعامل با ايران را در پيش گيريد." 

برچسب ها: آمریکا ، تهران ، بحران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.