سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از ترس غلام گلستان سعدي تا شايع‌ترين اختلال روان شناختي

گاه در زندگي روزمره با افرادي مواجه مي‌شويم كه نوعي ترس شديد و نامعقول از يك سنتي يا مكان دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، پادشاهي با غلامي عجمي در كشتي نشست و غلام ديگر كه دريا را نديده و محنت كشتي نيازموده گريه و زاري در نهاد و لرزه بر اندامش افتاد چندان كه ملاطفت كردند آرام نمي‌گرفت و عيش ملك از او منغض بود؛ چاره ندانستند حكيمي در آن كشتي بود ملك را گفت اگر فرمان دهي من او را به طريقي خاموش گردانم، گفت غايت لطف و كرم باشد بفرمود تا غلام را در دريا انداختند باري چند غوطه خورد مويش گرفتند و پيش كشتي آوردند؛ به دو دست سكان كشتي آويخت، چون برآمد به گوشه‌اي بنشست و آرام يافت. 
ملك را عجب آمد در اين چه حكمت بود؟ گفت: از اول محنت غرقه شدن ناچشيده بود و قدر سلامت كشتي نمي‌دانست همچنين قدر عافيت كسي داند كه به مصيبتي گرفتار آيد. 
اختلالي كه در گلستان سعدي به آن اشاره گشته نوعي ترس شديد و افراط گونه است كه امروزه به آن خوبي مي‌گويند و با توجه به اهميت شناخت آن در اين گزارش به علايم و درمان آن اشاره مي‌شود. 
عليزاده روانشناس در اين باره با اشاره به اينكه به طور كلي هراس زندگي‌ها به سه دسته هراس هاي ويژه مانند ترس غير نامعقول از زخم، مكان‌هاي بسته و ارتفاع،‌ بلاياي طبيعي،‌ جمع هراسي و هراس از مكان هاي باز (عمومي است) افزود: برخي هراس‌ها در جنس يا سن خاص شايع‌تر است مثلا خوبي حيوانات در زنان و خوبي بيماري‌ها در سنين ميانسالي بيشتر است. 
وي تصريح كرد: هراس‌هاي بيمارگونه شايع‌ترين اختلال روانشناختي در ميان زنان و مردان بالاي 25 سال است. 
عليزاده با بيان اينكه فرد مبتلا به اين اختلال در مواجه با شي يا موقعيت هراس بلافاصله مضطرب مي‌شود گفت: علايم فيزيكي اين اضطراب افزايش ضربان قلب،‌ تندي تنفس، تعرق، احساس درد در قفسه سينه يا شكم، لرزش و ... علايم احساسي آن ترس شديد نسبت به از دست دادن كنترل، مضطرب شدن، ضعف و بيهوشي است. 
وي با تاكيد بر تلاش شخص در جهت گريز از موقعيت هراس اظهار داشت: هراس از مكان‌هاي باز يا جمع و اجتناب از موقعيت هراس انگيز؛ زندگي اين قبيل افراد را به شدت محدود خواهد كرد. 
عليزاده با اشاره به ناشناخته بودن علل واقعي اختلال افزود: تماس با فرد داراي ترس مشابه،‌داشتن تجربه يك ترس اوليه كه همراه با يك شي يا موقعيت خاص بوده و يا تجربه‌اي در دوران كودكي و حتي ترس پنهان در ضمير ناهشيار شخص از علل احتمالي خوبي است. 
وي در پايان با اشاره به وجود رويكردهاي متعدد جهت كمك به افراد دچار هراس افزود: درمان موثر هراس دو عنصر اصلي رويارويي با موقعيت هراس آور مانند حساسيت زدايي،‌ غرقه سازي، سرمشق گيري و از طرفي مقابله با افكار ترس آور مرتبط با اضطراب است. 
گفتني است هر چند هر شخصي در زندگي ممكن است دچار ترس و هراس شود اما تداوم آن توانايي انسانل را جهت هدايت زندگي مختل مي‌نمايد./ف
گزارش از بابا رشاني

برچسب ها: گلستان ، سعدی ، اختلال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.