سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

15 درصد از جمعیت عمومی در ایران سیگار می‌کشند

15 درصد از جمعیت عمومی در ایران سیگار می‌کشند که شامل 25 درصد مردان بالای 19 سال و پنج درصد زنان است.

به گزارش گروه  علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور گفت: مصرف سیگار در هفته سبب بیش از دو هزار مرگ می‌شود و مخارج سیگار در ایران روزانه سه میلیارد ریال است.

معروفی ، افزود: شایع‌ترین بیماری‌های وابسته، سرطان ریه، دهان، حنجره، برونشیت مزمن، مشکلات قلبی عروقی و سکته مغزی است.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور ادامه داد: سیگار خطر ناتوانی جنسی در مردان را بالا برده و باروری را در زنان کاهش می‌دهد.

معروفی خاطرنشان کرد: مصرف سیگار در طول دوران حاملگی موجب افزایش خطر سقط و تولد نوزاد با وزن کم می‌شود و همچنین نیکوتین موجود در سیگار سبب افزایش ضربان قلب و کاهش اشتها می‌شود.

وی عنوان کرد: منوکسید کربن سیگار یک گاز سمی است که سبب کاهش اکسیژن خون و مانع از کارایی موثر می‌شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور بیان داشت: علائم ترک سیگار شامل تحریک‌پذیری، اضطراب، افسردگی و کاهش تمرکز و گرسنگی، سرگیجه و ولع بسیار برای مصرف است.

معروفی گفت: فواید ناشی از ترک سیگار بیست دقیقه بعد از آخرین سیگار شامل فشار خون، ضربان قلب و رسیدن درجه حرارت بدن به سطح طبیعی است و در عرض 48 ساعت انتهاهای عصبی شروع به رشد کرده و حس چشایی و بویایی افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: همچنین در عرض یک تا 9 ماه سرفه، تنگی نفس و خستگی کاهش و سطح انرژی افزایش می‌یابد.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور افزود: بهترین راه برای ترک سیگار مشاوره با متخصص، درمان‌های جایگزین نیکوتین، دارو و حمایت‌های رفتاری است.

معروفی خاطرنشان کرد: درمان جایگزین نیکوتین برای افراد با مصرف بیش از ده نخ سیگار در روز مفید است و پس از آنکه مصرف قطع شد این درمان شروع می‌شود و در فرم‌های مختلف برچسب‌های پوستی، آدامس، اسپری بینی، استنشاقی، قرص زیرزبانی وجود دارد.

وی یادآور شد: چنانچه درمان‌های مذکور با درمان‌های رفتاری همراه شود شانس ترک و عدم بازگشت به مصرف را دو برابر می‌کند. معروفی با اشاره به یک سری از مشکلات شایع ترک، گفت: باید بیمار را مطمئن کنیم که ولع برای سیگار کشیدن طولانی نیست و با استفاده از دارو و جایگزین نیکوتین قابل کمتر شدن است و همچنین افزایش وزنی که بعد از ترک سیگار به‌خصوص در خانم ها اتفاق می افتد ناشی از بازگشت اشتها و بهبودی حس بویایی و چشایی است که با ورزش و رژیم قابل پیشگیری است.
برچسب ها: سیگار ، عمومی ، بهداشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.