سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

پایان مرحله نخست احیای مرغزار شهرکرد

مرحله نخست احیای مرغزار شهرکرد پایان یافت.

مرغزار 800 هکتاری شهرکرد در دو دهه اخیر به بهانه توسعه شهرکرد، به کمتر از نصف کاهش یافته و با توجه به خشکسالیهای اخیر به دلیل بهره برداری بیش از حد از منابع آبی و گیاهی با تهدید جدی روبرو شده است.
مدیرکل منابع طببیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: در مرحله نخست این طرح، با ایجاد ممیزی برای دامداران و کشاورزان ذی حق، کاهش دوره چرا، تقسیم بندی میزان بهره برداری آبخان و علوفه از ورود ریزگردهای منطقه ای و کاهش آب دشت جلوگیری و بخشی از چاههای حفر شده در این دشت از چرخه خارج شد.
عبداللهی گفت: احیای مرغزار شهرکرد در دو مرحله انجام می شود که مرحله نخست این طرح به مدت 4 سال اجرا و برای تهیه بذر مورد نیاز، احیای مرتع 300 میلیون ریال اعتبار اولیه هزینه شد.
وی از پایان مطالعات مرحله دوم این طرح با عنوان "سنتزمرغزار" خبر داد و ابراز امیدواری کرد، با تخصیص اعتبارات جدید مرحله دوم هم امسال اجرا شود.
در این دشت هشت حلقه چاه وجود دارد که بخشی از آب مورد نیاز شهر شهرکرد را تامین می کند.
عبداللهی پخش سیلاب و فاضلاب شهری در این محدوده، انتقال سیلاب های جاری و محدود کردن میزان برداشت علوفه را از دیگر روشهای احیای مرغزار شهرکرد دانست.
مرغزار یا چمنزار شهرکرد (مَرغ شهرکرد) با وسعت حدود 800 هکتار در حاشیه جنوبی و در بین زمین های کشاورزی این شهر احاطه شده است.
این چمنزار از قدیم دارای تقسیم بندی های عرفی بوده، به عنوان چراگاهی منحصر به فرد مورد استفاده دامداران شهرکردی قرار می گرفته است و بخش اعظمی از علوفه مورد نیاز بیش از 10 هزار واحد دامی را در فصل چرا تأمین می کرده است./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.