سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج/

شیوع بیماری وبا در فصل گرما

معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: اولین قدم در کنترل بیماری وبا، تشخیص سریع بالینی و آزمایشگاهی و جدا کردن بیماران و افراد ناقل است، وسایل بیمار باید به طور کامل گندزدایی شود، رعایت کامل جداکردن (ایزولاسیون) در مورد بیمار به عمل آید و ملاقات او ممنوع شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  سنندج ، بیدارپور گفت: بیمار مبتلا به وبا ناگهان دچار اسهال آبکی، پرفشار و بدون درد می‌شود و اندک ی بعد استفراغ روی می‌دهد. در موارد شدید ممکن است حجم مدفوع از 250 سی‌سی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در 24 ساعت بیشتر شود و بیمار تا 40 بار در روز مدفوع داشته باشد، مدفوع در این بیمار، فاقد صفرا و خون و خاکستری رنگ (نمای آب برنجی) و دارای بوی غیر زننده می‌باشد.
وی با اشاره به اینکه وبا یکی از بیماریهای واگیر عفونی است که فقط در انسان ایجاد بیماری می‌کند، افزود: عامل بیماری زایی وبا یک باکتری به نام ویبریو کلرا است و این بیماری در اثر سم تولید شده از این باکتری که در روده کوچک تکثیر می‌یابد، ظاهر می‌شود. 
معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه راههای انتقال بیماری وبا به دو صورت تماس مستقیم و غیر مستقیم است، گفت: بطور معمول تماس مستقیم این بیماری به ندرت از طریق دستهای آلوده، تماس با مواد مدفوعی و استفراغ بیماران، ملحفه و لوازم آلوده و تماس غیر مستقیم از طریق آب آلوده به مدفوع انسان، منابع آب حفاظت نشده، غذای آلوده، سبزیجات و میوه‌های آلوده و یا شسته شده با آب آلوده، شیر آلوده و بستنی تهیه شده از منابع غیر مطمئن است./س
برچسب ها: گرما ، وبا ، آلوده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.