سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يادداشت؛

پارک صادراتي مکاني براي "صادرات" منطقه

پارک صادراتي به عنوان مکاني براي بهبود صادرات منطقه، هم افزايي صادراتي، خلاقيت، تحول، توسعه، کارافريني، بهره وري و.. را شامل مي شود.

پارک صادراتي به عنوان مهمترين و نزديکترين مکان به مراکز علمي، سياسي و اقتصادي کشور، در زمينه رشد شرکت هاي متکي بر دانش و نواوري را از طريق ارائه خدمات با ارزش افزوده بالا به وسيله تقويت قدرت رقابت شرکتها، مراکز رشد و نيروي کار آمد و متخصص را فراهم مي آورد.

اين پارک در مقايسه با ساير پارکهاي منطقه داراي مزيت هاي نسبي و قانوني بيشتري براي تبديل شدن به يک منطقه بزرگ فعاليت هاي اقتصادي و تحقيقاتي و علمي در بخش صادرات است که در اين راستا زمينه هاي لازم براي پيوند با بازارهاي بالفعل و بالقوه جهان و گسترش آن از طريق فن دستيابي بازار بين المللي کشور را دارد.

اين پارک از نظر غالب مزايا و امتيازات ويژه، فرصت هاي جذب دانش فني نوين صادراتي و سرمايه گذاري مناسب را در اين مرکز فراهم مي نمايد و با توجه به استقرار آن در قلب مراکز تحقيقاتيف علمي و دانشگاههاي معتبر و نيروي انساني متخصص و فراوان در محيطي مناسب براي استقرار و حضور حرفه اي شرکتهاي صادراتي کوچک و متوسط، واحدهاي تحقيق و توسعه بخش توليدي و موسسات پژوهشي و تحقيقاتي را فراهم مي آورد.

با توجه به اينکه جهان به سه دسته از نظر پيشرفتگي بررسي مي گردد توسعه يافته در حال توسعه و کشورهاي عقب مانده يا صنعتي تازه صنعتي شده و کشورهاي سنتي بعضي از ملت هاي معاصر با پيشرفت هاي مستمر در علم، تکنولوژي، فرهنگ و افزايش ظرفيت ساختارهاي اجتماعي خود توانسته اند سطح استانداردهاي زندگي خود را در جهان همواره در حال پيشرفت و ارتقا قرار دهند.

بايد بدانيم ملت هايي هستند که توانايي ادامه رشد خود را در برابر تغييرات محيط بين المللي ثابت کرده و از اين رهگذر به مدارج بالايي از رفاه اجتماعي، توان رقابت جويي در بازارهاي بين المللي و نفوذ جهاني رسيده اند اگر بتوان عوامل مشترکي در بخش صادراتي جهان پيدا کرد بي گمان مهمترين آن ها عبارتند از :عزم ملي با مشاکرت موثر در رهبري صادرات براي ابر قدرت بودن در جهان

کارايي و نفوذ چشمگير صنايع پيشرفته در نظام اقتصادي جامعه به عنوان موتور رشد صادراتي

نظام آموزشي پژوهش محور و مبتني بر يادگيري دائمي توليد کنندگان صادرکنندگان

در نظر گرفتن سنت هاي اجتماعي و ارزش هاي فرهنگي که با در نظر داشتن اين مقوله رقابت توام با همکاري را تشويق مي کنند.

**نيازسنجي بازارهاي هدف و صادرات براساس نياز بازارهاي هدف

بررسي ها نشان داده است که بسياري از نواوري هاي تاثيرگذار در دهه هاي اخير نه در شرکت هاي بزرگ، که در شرکت هاي کوچک و گاه متوسط ايجاد شده اند اين گونه شرکت ها همچنين به عنوان موثرترين ساز و کار توسعه فرصت هاي شغلي در اقتصادهاي رو به پيشرفت شناخته شده اند.

تجربيات موجود در کشورهاي صنعتي و تازه صنعتي شده به روشني نشان داده است که تجميع اين گونه شرکتها در پايگاههايي به نام پارک صادراتي متکي بر علم و فناوري روز، نه تنها پشتيباني عموي براي انها را تسهيل مي کند بلکه از اجتماع ان ها موجوديت نويني شکل مي گيرد که توانمندي آن به مراتب بيش از جمع جبري توانمندي هاي يکايک اين شرکت هاست اين توانمندي ا ضافي، نتيجه هم افزايي ناشي از مبادله موثر اطلاعات، همکاري و همکوشي و بهره برداري از تسهيلات مشترک است.

يادداشت از کاترين دادرس کارشناس بازرگاني

انتهاي پيام/
برچسب ها: پارک ، صادراتی ، تجاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.