سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

كوچ بهاره عشایر پارس آباد آغاز شد

سرپرست اداره عشایری پارس آباد گفت: كوچ بهاره عشایر این شهرستان مرزی به مناطق ییلاقی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ عزیزعلی كرامتی افزود: عشایر این منطقه همه ساله به دنبال گرم شدن دمای هوا در قشلاقات، به همراه احشام خود به مناطق ییلاقی و سرسبز درون و برون استان كوچ می كنند.

وی، با بیان اینکه كوچ عشایر در این منطقه به دو طریق كوچ با ماشین و كوچ با پای پیاده و سنتی انجام می شود، گفت: آنهایی كه به صورت سنتی كوچ می كنند قبل از رسیدن به ییلاق، مدت كوتاهی را در مناطق میان بند موسوم به 'یازلاق' می گذرانند.

کرامتی اظهار كرد: كوچ عشایر پارس آباد، از قشلاقات به مناطق خوش آب و هوا و سرسبز دامنه های سبلان، 'باغرو' در آستارا و 'بزگوش' در سراب و هریس صورت می گیرد.

وی با اعلام اینكه ستاد كوچ شهرستان تمهیداتی به منظور برگزاری كوچ سالم و حمایت از عشایر كوچنده اندیشیده است، كه تسطیح حریم جاده های ارتباطی برای تردد احشام ،ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مسیرهای كوچ ،تامین كالاهای موردنیاز و نهاده های دامی ، نظارت و كنترل تعرفه های حمل و نقل دام، توزیع سمّ و دارو و آماده سازی حمام ضد كنه، اطلاع رسانی به موقع اخطارهای هواشناسی و اعلام شرایط جوی ،تامین آب شرب انسانی و دام های عشایری با تانكر های آبرسانی سیار ، تامین سوخت مورد نیاز عشایر در نزدیكترین مسیرهای دسترسی آنان ، راه اندازی گشت های سیار نیروی انتظامی برای تامین امنیت كوچ و كنترل بار ترافیكی در مسیر های كوچ ، پرداخت غرامت به خسارتهای احتمالی وارده به دام های بیمه شده عشایر در كمترین زمان ممكن، آمادگی پایگاههای جاده ای در طول مسیر و زمان كوچ برای پاسخگویی به هرگونه حوادث احتمالی و تجهیز پایگاه های ثابت و سیار در طول مسیر از آن جمله است.

سرپرست اداره عشایری پارس آباد گفت: در كوچ بهاره عشایر این شهرستان، حدود شش هزار و 200خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 31هزار نفر در قالب 13طایفه جا به جا می شوند.

وی، تعداد قشلاق ها و روستاهای عشایری پارس آباد را 217روستا و قشلاق عنوان كرد و افزود: حدود 47درصد جمعیت عشایری استان در این شهرستان سكونت دارند.

کرامتی همچنین تعداد جمعیت دامی عشایر این منطقه را 580هزار واحد دامی ذكر كرد و گفت: سالانه 12هزار تن شیر خام، سه هزار تن گوشت قرمز، دو هزار و 100تن پنیر و همچنین 650تن پشم توسط عشایر این شهرستان تولید می شود.

به گفته وی، عشایر ایلسون (شاهسون) به عنوان سومین ایل بزرگ كشور در منطقه مغان ساكن هستند/س 

برچسب ها: پارس ، اباد ، آغاز ، کوچ ، عشایر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.