سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ولايتي در نشست خبري:

پايبند به ائتلافيم اما انتخاب نهایی را مردم انجام مي‌دهند/ قرار بود یک نفر از ائتلاف به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه قرار اعضاي ائلاف سه‌گانه بر پايه ادامه همکاری است، گفت: از اول قرار بود یک نفر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود و بقیه با وی همکاری کنند بنابراین همکاری ما از هم اکنون تا زمان انتخابات ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ "علي اکبر ولايتي" نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در نشست خبري که در خبرگزاري فارس برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره رابطه ايران و ترکيه در دولت به خودش گفت: رابطه ترکيه و ايران همواره خوب بوده است، به طوريکه اين دو کشور در سازمان اکو و دي 8 با يکديگر همکاري‌هاي خوبي دارند.

وي افزود: اعتقاد دارم که رابطه بين ايران و ترکيه در منطقه بسيار مهم است و آينده خوبي را براي اين دو کشور پيش بيني مي‌کنم.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان کرد: در قضيه سوريه بناي جمهوري اسلامي ايران همکاري با کشور ترکيه است، اما اين موضوع بايد لحاظ شود که هرکدام از کشورهاي منطقه سياست خارجي مختص خود را دارند.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل اظهار داشت: اميدواريم که کشور دوست و برادرمان ترکيه اين موضوع را درک کند که بحران سوريه را از طريق سياسي و ديپلماتيک بايد حل کرد، نه نظامي.

وي درباره ميزان آراي خود در مقابله با رقبايش اظهار داشت: مردم تشخيص مي‌دهند که چه کسي در عرصه رياست جمهوري حضور پيدا کند، لذا صحبت را در اين باره جايز نمي‌دانم.

ولايتي در پاسخ به سوالي مبني بر مذاکراتش با سارکوزی گفت: با سارکوزی در پاریس دیدار داشتم که این دیدار به دعوت سارکوزی بود. در این دیدار تلاش کردم درباره موضوع هسته‌ای ایران و برای حل مشکلات هسته‌ای گام‌های مثبتی برداشته شود اما اینکه چرا این دیدار به نتیجه نرسید وارد آن بحث نمی‌شوم.

کانديداي رياست جمهوري ادامه داد: زمانی که بنده وزیر خارجه بودم با وزیر خارجه وقت روسیه روابط مناسبی داشتیم و براساس همین روابط دو جانبه موفق شدیم برخی مشکلات را حل کنیم.

ولايتي درباره مذاکره با هند نیز اظهار داشت:  اخیرا وزیر خارجه هند که به ایران آمده بود با وی گفتگوی مناسبی درباره مباحث مختلف از قبیل سرمایه‌گذاری هند در چابهار داشتیم که امیدواریم این روند رو به جلو باشد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دیدار شب گذشته اعضای ائتلاف پیشرفت با آیت‌الله مهدوی کنی اظهار داشت: اعضای ائتلاف توافق کردند که تا آخر با جدیت فعالیت خود را به موازات هم ادامه دهند و در نهایت دو نفری که رئیس‌جمهور نشدند به فرد پیروز کمک کنند.


*به ائتلاف پایبندیم اما انتخاب نهایی را مردم انجام خواهند داد


ولايتي در پاسخ به سوالی درباره سفرهای شخصی قالیباف و این نکته که آیا وی به ائتلاف سه‌گانه پایبند خواهد ماند یا خیر، گفت: قرار ما سه نفر بر پايه ادامه همکاری است و این مغایرتی با فعالیت‌های انتخاباتی ندارد لذا ما براساس آخرین تصمیم خود فعالیت‌مان را همچنان ادامه می‌دهیم و به ائتلاف پایبندیم اما انتخاب نهایی را مردم انجام خواهند داد.

وي ادامه داد: از اول قرار بود یک نفر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود و بقیه با وی همکاری کنند. بنابراین همکاری ما از هم اکنون تا زمان انتخابات ادامه خواهد داشت.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان گفت: ما بین سه‌نفرمان اختلافی نمی‌بینیم و فعالیت‌های مستقل هر کدام نیز ادامه دارد، انتخاب مردم مشخص می‌کند که چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود اما امیدواریم فردی از ائتلاف سه ‌نفره باشد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاری ديگري مبنی بر همکاری با کشور ترکیه در حوزه هسته‌ای ادامه داد: همکاری ما کشور همسایه ترکیه در حوزه هسته‌ای مثبت بوده و آنها هر جا که توانسته‌‌اند به پیشبرد هسته‌ای ما کمک کرده‌اند و چند بار نیز میزبان شده‌اند.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري به طرح مشترک برزیل و ترکیه با ایران اشاره کرد و گفت: ما از مواضع ترکیه در این زمینه راضی هستیم.

وزير اسبق امور خارجه گفت: رابطه ایران و کویت را نیز یک رابطه قدیمی و دوستانه مي‌دانيم و ما در دولت آینده روابط خود را با کشورهای همسایه توسعه خواهیم داد.


*رمز پایداری و ماندگار کشورمان فرهنگ است


وي ادامه داد: یکی از حوزه‌های بسیار مهم، حوزه فرهنگی است و انقلاب ما فرهنگی و رمز پایداری و ماندگار کشورمان نیز فرهنگ است.

ولايتي با تاکید بر اینکه زنجیره فرهنگی ایران از چند هزار سال پیش تاکنون ادامه پیدا کرده است، تصريح کرد: در بین کشورها می‌توان گفت که ایران یک کشور فرهنگی است و این فرهنگ به منزله زرهی در مقابل تهاجم فرهنگی است که ستون فقرات آن زبان و ادبیات محسوب می‌شود.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در خصوص اين که آیا می‌توان هم سیاست هسته‌ای را پیش برد و هم مشکلات کمتری داشت گفت: سیاست حفظ حق کاربرد انرژی هسته‌ای در مقاصد صلح‌آمیز از حقوق مسلم ما و براساس NPT است لذا به هیچ وجه از آن دست بر نمی‌داریم چرا که اگر چنین کنیم دیگران دلشان به حال ما نمی‌سوزد از این رو هیچ دولتی حق ندارد از این سیاست دست بردارد. اما در عین حال می‌شد این کار را با هزینه کمتری در صحنه بین‌المللی به نتیجه رساند.

*دیپلماسی مانند کوه یخ است / می‌توان آن را از طرق غیرمستقیم پیش برد

نامزد انتخابات یازدهم رياست جمهوري ادامه داد: دیپلماسی گاهی مانند کوه یخ است و می‌توان آن را از طرق غیرمستقیم و گوناگون پیش برد و برخی دیپلماسی محرمانه است که همه کشورها نیز آن را دارند. چرا که قرار نیست همه چیز را جلوی میکروفن‌ها بیان کرد.

ولایتی تصریح کرد: باید زمینه برای ایجاد یک تفاهم آماده شود تا هم حق هسته‌ای و غنی‌سازیمان حفظ شده و هم روابط‌مان با کشورها تا این حد از درجه تنش نرسد، ما اراده قوی داریم تا مشکلات بین‌المللی کشور را با حفظ غنی‌سازی هسته‌ای حل کنیم.

وزير اسبق امور خارجه تصريح کرد: ظرف ۷ سالی که بنده مسئول دیپلماسی دفاع مقدس بودم و مذاکرات صلح را امضا کردم قرارداد 598 اجرا شد و در واقع آن دیپلماسی بسیار سخت‌تر از دیپلماسی هسته‌ای بود. لذا می‌توان مشکلات پدید آمده فعلی را بدون چشم‌پوشی از حقوق هسته‌ای حل کرد.

ولايتي گفت: ملت شریف ایران هر تصمیمی که بگیرد محترم است و ما تابع آن هستیم. اما ائتلاف سه‌گانه متناسب با تحولات سیاسی هفته‌های اخیر حق مشورت برایش محفوظ است و این به معنای نقض قرارمان نیست.


*به طور حتم از نظر جامعتين در انتخابات پيش رو تمکين خواهم کرد


نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درباره تمکين خود از جامعتين گفت: با توجه به اين که بنده از ابتدا تمکين کرده‌ام که نظر جامعتين برايم مهم است لذا به طور حتم از نظر اين تشکل مهم در انتخابات پيش رو تمکين خواهم کرد.

وي درباره استفاده از جوانان در دولت خود اظهار داشت: اعتقاد دارم که مي‌توان با استفاده از ظرفيبت‌ها و تجربه جوانان که داراي بار علمي قوي هستند روند رو به جلويي را در کشور پيش گرفت.

ولايتي خاطر نشان کرد: در حوزه سياست خارجي بنا دارم با دو کشور چين و روسيه که عضو شوراي امنيت سازمان ملل هستند روابط حسنه‌اي را برقرار کنم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره توسعه روابط ميان ايران و چين در دولت آينده گفت: توسعه رابطه با اين کشور جزو اولويت‌هاي ماست از اين رو ما بايد راه حل‌هاي آزادتري را در برقراري رابطه با اين کشور اتخاذ کنيم.

ولايتي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براينکه حضور اعضاي ائتلاف پيشرفت در انتخابات ناشي از آن است که حکميت جامعتين از سوي اين ائتلاف حذف شده است؟ افزود: اين سوال درست نيست و به طور حتم اعضاي ائتلاف پيشرفت مشورت‌هاي خود را با جامعتين ادامه خواهند داد.

ولايتي خاطر نشان کرد: طبق ديداري که ديروز با آيت‌الله مهدوي کني داشته‌ايم بنا اين شد که هر سه نفر با توجه به شرايط و ضمن حفظ روابط خود متناسب با شرايط در انتخابات گام برداريم تا مردم يکي از ما را انتخاب کنند.


*همکاري دو نفر ديگر در صورت انتخاب يکي از اعضاي ائتلاف سه گانه در انتخابات


نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: به طور حتم اگر يکي از اعضاي ائتلاف به عنوان نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري انتخاب شود دو نفر ديگر با وي همکاري خواهند کرد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص وضعيت حقوق بگيران و مشکلات معيشتي مردم گفت: اعتقاد دارم که طرح مسکن مهر که در حال حاضر پيگيري مي‌شود داراي نواقصي است که به طور حتم در دولت آينده بايد برطرف شود.

وي خاطر نشان کرد: بنده معتقد هستم که مسکن مهر بايد از حالت اجاره‌اي خارج شده و سند به نام صاحبان آن‌ها صادر شود.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: به طور حتم در دولتم لايحه‌اي که به مجلس ارائه مي‌دهم اجازه تملک مسکن مهر به صاحبان آن‌ها خواهم داد زيرا درست نيست مردم در مسکني اجاره‌اي زندگي کنند.

ولايتي با بيان اين که در حوزه کشاورزي نيز بايد حمايت همه جانبه‌اي از کشاورزان صورت گيرد، اظهار داشت: توجه به اين حوزه مي‌تواند در بهبود وضعيت معيشتي مردم تاثيرگذار باشد.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل اظهار داشت: دولت آينده بايد با کنترل بازار ارز در راستاي مقابله با گراني‌ها وارد عمل شود.

ولايتي اظهار داشت: برنامه صد روزه مردم که در دولت آينده ان شالله در مرحله اول اجرايي خواهد شد براي معالجه شرايط و مشکلات اقتصادي حاد است.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: اعتقاد دارم که در مقوله مسکن مهر مردم با توجه به اين که از طريق برخي پس اندازها و وام‌ها اين خانه را تهيه مي‌کنند بايد تملک آن‌ها نيز در اختيارشان باشد لذا به طور حتم اعتقاد دارم که به نام کردن اين مسکن به نام صاحبان آن هيچ لطمه‌اي را براي دولت ايجاد نمي‌کند.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل با اشاره به اين که ما بايد درباره توسعه بنادر در کنار درياي خزر وارد عمل شويم، خاطر نشان کرد: بعد از فروپاشي شوروي بحث انتقال گاز از مهمترين موضوعاتي است که در منطقه مطرح شده است لذا جمهوري اسلامي ايران نيز بايد به اين موضوع توجه کرده و به آن بها دهد.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براينکه اگر رئيس‌جمهور شويد روابطتتان با کشورهاي منطقه به خصوص عربستان و قطر به چه شکلي خواهد بود؟ اظهار داشت اولويت بنده در توسعه روابط با کشورهاي همسايه از جمله عربستان سعودي است لذا هيچ دليلي نمي‌دانم که رابطه ايران و عربستان به صورت بدي دنبال شود.

وي افزود: به طور حتم اگر مشکلي هم ميان عربستان و ايران ايجاد شود با رايزني حل خواهد شد.


*در قضيه سوريه راه حل نظامي جوابگو نخواهد بود


ولايتي خاطر نشان کرد: دوستان ما در کشورهاي عربي بايد بدانند که در قضيه سوريه راه حل نظامي جوابگو نخواهد بود و بايد با اتکا به راه حل سياسي سوري وارد عمل شود.

ولايتي درباره اظهارات ديشب "حسن روحاني" در برنامه گفتگوي ويژه خبري درباره عدم تعليق غني سازي در دوران اصلاجات گفت: بايد صراحتا بگويم که به دليل درخواست غربي‌ها ما در دوراني تعليق غني سازي را داشتيم اما در مرداد 1384 به دستور شخص مقام معظم رهبري غني سازي از سر گرفته شد.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درباره عملکرد خود در زمان تصدي وزارت خارجه اظهار داشت: ما توانستيم در اين دوره روابط خوبي را با کشورهاي جهان در پيش بگيريم و ديپلماسي خوب ايراني براي کشورمان تربيت کنيم.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براينکه در دولت آينده شما امکان راه اندازي تلويزيون‌هاي خصوصي وجود دارد؟ خاطر نشان کرد: اين موضوع طبق قانون اساسي و در اختيار نظام است و دولت نمي‌تواند در مورد آن صحبت کند.


انتهاي پيام/
برچسب ها: ترکیه ، بحران ، سوریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.