سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خراسان شمالی/

افزایش 10 درصدی بیماری ام اس در خراسان شمالی

ام اس یکی از شایع ترین بیماری‌های مغز و اعصاب بوده که بیشتر در افراد بالغ بروز پیدا می کند، این بیماری خاص از نظر بالینی با درگیری قسمت‌های مختلف سیستم اعصاب مرکزی در زمان‌های مختلف مشخص می شود و بیشترین میزان بروز بین 20-40 سالگی است که زنان تقریباً دو برابر مردان مبتلا می شوند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران بیشتر افراد مبتلا به این بیماری برای پیشگیری از پیشرفت این بیماری مجبور به استفاده از داروهایی همچون بتافرون می باشند و همچنین رعایت مسائل دیگری همچون رژیم غذایی مناسب هستند این در حالیست که بالارفتن قیمت دارو و مواد غذایی مشکلات فراوانی را برای این بیماران به وجود آورده است که تعدادی از بیماران خراسان شمالی توضیحاتی را ارائه داده‌اند.

برزویی یکی از بیماران مبتلا به ام اس است که می گوید: از سال گذشته تاکنون دو مرتبه قیمت دارو بالا رفته است.

وی با اشاره به اینکه ابتدا داروی بتافرون را برای استفاده یک ماه با قیمت 800 هزار ریال و پس از آن با قیمت حدود دو میلیون ریال خریداری می کردم می افزاید: چند روز پیش برای خرید این دارو برای یک ماه مجبور به پرداخت حدود پنج میلیون ریال شدم.

وی با بیان اینکه ماهانه مجبور به پرداخت سه میلیون ریال اجاره خانه در هر ماه نیز می‌باشم ادامه می دهد: دیگر قادر بر خرید این دارو نیستم.

این بیمار تصریح می کند: بیشتر به دلیل اینکه به این بیماری مبتلا هستم ناراحت باشم، روزهای پایانی هر ماه این ترس را دارم که به علت قیمت بالای دارو قادر به خرید این دارو نباشم.

وی تاکید می کند: همیشه وقتی که نام بیماری ام اس بر زبان‌ها می آید مسوولان می گویند که داروی ایرانی برای این بیماری با کیفیت همان داروی خارجی تولید شده است اما پزشکان پیشنهاد می‌کنند افرادی که از ابتدا داروی خارجی را مصرف کرده‌اند همان دارو را مصرف کنند.

وی با ذکر اینکه استرس مانند زهری برای بیماران مبتلا به ام اس می باشد اظهار می دارد: آیا می شود با بالارفتن قیمت دارو، ویزیت پزشکان و هزینه آزمایشگاه که هر ماه باید آزمایشات خاصی انجام شود، استرس و نگرانی نداشت؟

یکی دیگر از بیماران ادامه می دهد: خوردن مواد غذایی همچون لبنیات و میوه برای بیماران ام اس ضروری است اما در حال حاضر قیمت این اقلام چندین برابر شده است و دیگر توان خرید آنها برای ما وجود ندارد.

وی کمبود دارو را یکی از دیگر مشکلات این بیماران در این استان می‌داند و تصریح می کند: چندین بار به بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد مراجعه کرده‌ام اما داروی مورد نیاز در این داروخانه وجود نداشت.

وی خاطرنشان می کند: از سوی دیگر زمانی که دارو نیز وجود دارد به علت اینکه مقدار آن کم است بین بیماران سهمیه بندی می شود و دارو برای یک ماه در اختیار بیماران قرار نمی گیرد.

وی تاکید می کند: اگر روند افزایش قیمت دارو ادامه یابد دیگر قادر به خرید آن و ادامه درمان نیستم، همان طور که تاکنون افرادی زیادی به علت عدم تمکین مالی درمان را رها کرده‌اند و حالشان از قبل بدتر شده است.

 رییس انجمن بیماران ام اس خراسان شمالی می گوید: افزایش قیمت دارو از دغدغه‌های بیماران ام اس در این استان است.

سهیلا پیدا می افزاید: این امر موجب شده است تا مشکلات زیادی براین این بیماران به وجود آید.

وی ادامه می دهد: 90 درصد هزینه تعدادی از داروهای این بیماران را بیمه و 10 درصد را خود بیماران پرداخت می‌کنند، با این وجود فشار زیادی بر دوش این بیماران است و آنها توانایی تهیه این داروها را ندارند.

پیدا اظهار می دارد: بیماری ام اس اختلالی در سیستم ایمنی خودکار بدن است که می‌تواند منجر به فلج شدید شود که پیشرفت بیماری در اثر مصرف دارو تا حدودی کندتر می ‌شود.

وی با اشاره به اینکه تغذیه مناسب، خواب کافی و نبود استرس نقش مهمی در روند جلویگری از پیشرفت این بیماری دارد بیان کرد: این درحالیست که بیشتر افراد مبتلا به این بیماری در این استان جزء قشر ضعیف جامعه می باشد و توانایی خرید مواد مورد نیاز بدن را ندارند.

رییس انجمن بیماران ام اس خراسان شمالی با ذکر اینکه 210 نفر از جمعیت این استان به این بیماری مبتلا هستند تصریح کرد: تعداد افراد مبتلا به این بیماری طی سال جاری نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

رییس غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه کمبود دارو در حال حاضر یکی از مشکلاتی است که در همه استان‌ها وجود دارد توضیح می دهد: به همین دلیل داروها در داروخانه سهمیه بندی شده است.

وکیلی با ذکر اینکه در حال حاضر هم داروی بتافرون ایرانی و خارجی در داروخانه امام رضا (ع) بجنورد موجود است بیان می کند:هر دانه داروی بتافرون ایرانی 450 هزار ریال و هر دانه داروی بتافرون خارجی 685هزار ریال به فروش می رسد.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: ام اس ، بیماری ، خراسان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.