سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مفسر و اسلام شناس آمريكايي:

ضرورت اتحاد و همدلي بين شيعيان و اهل سنت براي دفع توطئه دشمنان

شبكه خبري پرس تي وي اخيرا مصاحبه اي را با دكتر كوين برت ، محقق و اسلام شناس آمريكايي در ارتباط با چالش هاي پيش رو براي فرقه هاي اسلام در جهان و دلايل ضرورت وحدت آنها انجام داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي، دكتر برت در اين مصاحبه ضمن تاكيد بر اين نكته كه آمريكا و هم پيمانانش به دنبال تفرقه افكني بين شيعيان و اهل سنت در عراق و ساير كشورهاي خاورميانه هستند ، از مردم اين كشورها خواست تا وحدت خود را در جهت حفظ تماميت ارضي كشورشان حفظ كنند.

مشروح اين مصاحبه به شرح زير است:

پرس تي وي:آقاي برت چرا شما فكر ميكنيد كه يك نوع قيام ناگهاني در تروريسم و كشتار مردم در عراق وجود دارد؟اين موضوع قطعا دليلي دارد؟

برت:در حقيقت ما اكنون شاهد آن هستيم كه نوعي تلاش هماهنگ شده از جانب دشمنان قسم خورده اسلام وجود دارد،مردم و مقاماتي كه قصد دارند خاورميانه را از محدوده اي فراتر از آن و از سمت فلسطين اشغالي به دست گيرند.

اصلي ترين هدفي كه آنها در ذهن مي پرورانند آنست كه اهل سنت را از شيعيان جداكرده و آنها را تا ابد با هم درگير سازند تا با اين كار رضايتمندي آنها از ايجاد تفرقه در بين مسلمانان نتيجه دهد و همانطور كه مي دانيد اين روال شيوه هميشگي امپرياليسم غربي محسوب مي شود جاييكه آنها با ايجاد تفرقه و دشمني به اصلي ترين هدف خود يعني تضعيف كردن آن كشور دست مي يابند.

اين موضوع در سوريه هم تكرار شده ، در آنجا نيز نيروهاي صهيونيست و آمريكايي تلاش دارند تا جنگ داخلي در خاك اين كشور را به جنگي بين فرقه هاي شيعه و سني تبديل كنند كه البته نتوانسته اند به دليل تعدد فرقه ها در اين كشور به اين نتيجه دست يابند.

چيزي كه اكنون بيش از همه چيز براي خاورميانه مورد نياز است ، ضرورت حفظ و تحكيم وحدت بين جامعه اسلامي و همبستگي و تفكر روشن همه اقشار براي مقابله با هر نوع تهديدي فراي اين منطقه است.

خداوند بزرگ در قرآن كريم اشاره به اين موضوع دارد كه ما مردمي را با قوميت هاي مختلف آفريده ايم و آنها بايد با يكديگر در كمال صلح و خوبي رقابت كنند و نه اينكه يكديگر را بكشند.

گروه های مختلف مسلمان نیاز به شروع به رقابت در خوبی دارند و در كنار آن مي بايست  کار برای استقلال و عدالت را پيشه كنند و نه اينكه برای این تقسیم  شدن يا جدايي به جان يكديگر بيفتند.

پرس تي وي:صحبت از فرقه ها كرديد.اخيرا نماز جمعه اي در عراق با حضور هردوطيف شيعه و سني در زير سقف يك مسجد برگزار شد.چه مقدار اين اتفاق بر روي دوطيف از مسلمانان اين كشور مي تواند تاثير بگذارد؟و اين موضوع چقدر در در پايان دادن به درگيري هاي قومي در عراق مي تواند موثر واقع شود؟

برت:اتفاق فوق در عراق يك مسير موفق و شگفت آور است كه ما مثال هاي بسياري از اين موضوع را در جهان نيازمند هستيم.

مسلمانان شيعه و سني جهان مي بايست اين موضوع را درك كنند كه در سراسر جهان به يكديگر بشارت برادري و نزديكي را سر دهند و به صورت جدي از هرگونه اقدامي براي جنگ داخلي و فرقه اي در جهان آماده باشند تا با بينش خاص خود نسبت به ديگر فرقه هاي مسلمانان جلوي وقوع چنين اتفاقي را بگيرند.

اين موضوع بسيار اميدوار كننده است كه ما چنين چيزي را در بغداد مشاهده مي كنيم.مردم عراق در چنين دوراني كه توام با هرج و مرج ، خشونت و اشغال است نشان داده اند كه همراه هم هستند و خواهند بود.

تاريخ نيز اين موضوع را اثبات مي كند كه شيعيان و اهل سنت در عراق روابط حسنه بسيار خوبي با هم داشته اند، آنها با يكديگر وصلت مي كنند و در كنار يكديگر به عبادت مي پردازند.

در اين سو يعني در آمريكا نيز ما شاهد وحدت شيعيان و اهل سنت در مديسون ويسكانسين هستيم كه اين نشان مي دهد كه مسلمانان مي توانند با هم برادر باشند حال اينكه داراي فرقه هاي گوناگون باشند.پس ما بايد بيشتر تلاش كنيم تا زمينه هاي وحدت در جهان را بيشتر كنيم و بسيار پسنديده است كه اين اتفاق در بغداد رخ مي دهد.

با سخنان گفته شده در بالا از همگان درخواست مي كنيم تا به نداي ما براي شناخت همسايگان خود حال اينكه مي تواند از فرقه ديگر از اسلام باشد گوش كرده و با حفظ احترام ، ضرورت وحدت براي مقابله با توطئه دشمنان خارجي را به وجهي بي نظير فراهم كنند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.