سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

تولید سالانه یک هزار تن پنیر با برند لیقوان در روستای لیقوان آذربایجان شرقی

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تولید سالانه یک هزار تن پنیر با برند لیقوان در روستای لیقوان از توابع این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، ایاز برنو در حاشیه بازدید از تعدادی از واحدهای تولیدی پنیر در روستای لیقوان درگفتگو باخبرنگاران با بیان اینکه پنیر لیقوان حاصل شیر تولیدی ازمراتع خوش آب وهوای دامنه های سهند که دارای گونه های گیاهی غنی و انحصاری است می باشد افزود: گرچه در برخی از مناطق جهان پنیرهای مختلفی به شهرت رسیده و موجب رونق اقتصادی منطقه خود شده اند اما شاید بتوان پنیر لیقوان را یکی از بهترین پنیرهای ایران و دنیا نامید که از شیر گوسفند نژاد قزل به دست آمده و به یک برند معتبر تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه پنیر لیقوان از نظر ارزش غذایی با انواع پنیرهای معروف موجود برابری کرده و گاه حتی از پنیرهای پرآوازه جهان پیشی گرفته است افزود: این محصول غذایی، حاصل زحمات نسل های متمادی از مردم زحمت کش روستای لیقوان است و از زمانیکه گذشتگان نقل می کنند این هنر بیش از صدها سال قبل میان مردم منطقه رایج بوده است.

برنو به شیوه مناسب و اصولی دوشیدن گوسفندان در این روستا اشاره کرد وگفت: این دوشش اصولی باعث شده هیچگونه مواد اضافی در حین دوشیدن وارد شیر نشود و شیر استحصالی در اسرع وقت به کارگاه های عمل آوری روستای لیقوان حمل و به پنیر تبدیل می شود.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان سه دلیل عمده برای طعم وعطر منحصر بفرد پنیر لیقوان را آب و هوای خوب منطقه، گیاهان منحصر بفرد دامنه های سهندکه درطعم شیر گوسفندان موثر است وهمچنین روش دوشیدن شیر مختص به اهالی این روستا عنوان نموده و درخصوص ارتقای جایگاه پنیر لیقوان افزود: براساس برنامه مدیریت صنایع سازمان جهادکشاورزی استان طی چهار سال گذشته با همکاری معاونت بهداشت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان برنامه ساماندهی این محصول برای افزایش سطح تولید وکیفیت آن در حال اجراست.

وی بابیان اینکه در راستای اجرای این طرح کارگاههای تولید پنیر لیقوان کاملا به روز شده اند ادامه داد: اجرای طرح ساماندهی کارگاه های سنتی تولید پنیر لیقوان و تبدیل کارخانه های سنتی به واحدهای صنعتی بهداشتی از ایجاد آزمایشگاه و کارشناسی کنترل کیفیت گرفته تا ارتقا کامل تمامی این واحدها به واحدهای صنعتی ادامه یافته و این کارگاهها استاندارد سازی می شوند.

برنو با بیان اینکه در آذربایجان شرقی 22 واحد تولیدی پنیر به روش لیقوان طبق معیارهای جهادکشاورزی فعال و تعدادی نیز در حال طی سطح ممیزی برای رسیدن به سطح مطلوب و هماهنگ با این معیارها هستند افزود: سالانه یک هزار تن پنیر لیقوان از طریق 6 واحد تولیدی در این روستا تولید و در سرتاسر کشور توزیع می شود.

وی با بیان اینکه تلاش می شود با آموزش های لازم به عرضه کنندگان، روز به روز بسته بندی های بهتر، تکنولوژی به روز و کارآمدتر در فرآیند تولید بهره گیری های لازم صورت گیرد افزود: متاسفانه پنیر لیقوان به شکل رسمی صادر نمی شود و در تمام دنیا ایرانیان طرفدار این پنیر هستند و نیاز خود را به صورت سفارشی، پستی و یا صادرات چمدانی تهیه می کنند.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان افزود: در سالهای اخیر برخی پنیرهای تقلبی هم از دیگر استان های کشور بنام پنیر لیقوان، وارد بازار شده که مصرف کنندگان باید در خرید پنیر لیقوان توجه بیشتری داشته و این محصول را از فروشگاه های مجاز و معتبر با شناسه پنیر لیقوان تهیه کنند.

وی پنیر لیقوان را جزو پنیرهای مشهور ومنحصربه فرد دنیابرشمرد و افزود: پنیر لیقوان هم اکنون به صورت محدود و سفارشی آنهم بصورت چمدانی به کشورهایی از قبیل کانادا، آمریکا، مالزی و ژاپن صادر می شود/س

برچسب ها: تولید ، سالانه ، لیقوان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.