سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

رسالت رسانه های داخلی/ ماموریت رسانه های خارجی

رسانه های داخلی، نقش موثر و تعیین کننده ای در اطلاع رسانی و آگاهی افکار عمومی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و خنثی کردن توطئه ها بخصوص جنجال افرینی رسانه های بیگانه بر عهده دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، رسانه ها به عنوان ابزاری مهم و تاثیرگذار، از قدرت و توان قابل توجهی در جذب افراد و شکل دهی به افکارعمومی برخوردار هستند و امروزه هیچکس نمی تواند نقش و تاثیر رسانه های جمعی را در جنبه های مختلف زندگی بشری و یا در تحولات جهانی انکار نماید.
رسانه ها به عنوان یکی از منابع اطلاع رسانی و آموزشی از اهمیت بسزایی در سطح ملی و بین المللی برخوردار هستند. از آنجایی که رسانه نقش عمده ای در تنویر افکار عمومی و تصمیم گیری های افراد برعهده دارند، لذا این منابع اطلاعاتی باید از صحت، دقت، سرعت و سهولت دسترسی برخوردار باشند.
فقدان و کمبود اطلاعات در هر جامعه سبب می شود تا افراد آن جامعه برای کسب آگاهی در حوزه مورد نظر خود به منابع دیگر و حتی به شایعات روی بیاورند.
اهمیت این موضوع در مورد مسائلی که به اعتبار، حیثیت و سرنوشت یک کشور مربوط می شود، پر رنگ تر می شود.
در راستای انتخابات ریاست جمهوری، رسانه ها نقش بسزایی در آگاهی و اطلاع رسانی به مردم عهده دار هستند.
مهمترین رسالت رسانه های داخلی، رونق بخشی به انتخابات، آگاهی از مسائل مربوط به جامعه، حفظ ارزشهای نظام و ... است.
رسانه ها می توانند از طریق اطلاع رسانی دقیق، شفاف و به دور از جنجال آفرینی رسانه های معاند و مغرض، نقش موثری در بصیرت و تنویر افکار عمومی داشته باشند.
در صورتی که رسانه های داخلی به نحوی نتوانند رضایت و اعتماد مردم را کسب نمایند، افراد برای جبران این کمبود به منابع بیگانه و رسانه های غربی روی می آورند.
با ایجاد چنین وضعیتی، برخی رسانه های بیگانه از این کاستی استفاده نموده و با بسترسازی و بهره برداری از روش ها و شیوه های خاص خود، افکارعمومی را در جهت خواسته ها و اهداف از پیش تعریف شده خود سازماندهی و هدایت می کنند.
رسانه های غربی با القاء و تکرار برخی مفاهیم و عبارات، سعی در تلقین تصوری واهی در اندیشه مخاطبان خود می نمایند، این پروسه طی چند مرحله پیگیری می شود.
به عبارتی این رسانه ها چند ماه به انتخابات مانده، در طی برنامه های مختلف و با شگردها و ادبیات خاص رسانه ای و فنی خود اقدام به آماده سازی افکار عمومی می نمایند، سپس با نزدیک شدن به انتخابات و معرفی نامزدهای انتخاباتی،با استفاده از ترفندهای و شگردهای رسانه ای همچون، تحریف،سانسور، دروغ بزرگ و بزرگنمایی و حمایت از کاندیدایی خاص، مانور دادن و پررنگ نمودن مسائلی مانند تحریم ها و مشکلات اقتصادی و یا تلقین عدم نقش و تاثیر حضور مردم در تعیین سرنوشت خود و دامن زدن به برخی شایعات بی اساس سعی در تضعیف روحیه افراد برای حضور پرشور در انتخابات دارند که این موضوع نقش و وظیفه رسانه های داخلی را سنگین تر می کند./س

برچسب ها: رسانه ها ، داخلی ، موثر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.