سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در جستجوي لحظه اي شاد

نبود امكانات تفريحي و سالم، تضعيف باورهاي مذهبي، نابرابري هاي اجتماعي و سرزنش هاي خانوادگي عوامل مؤثر بر گسترش افسردگي در جوانان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، سپيده و طلوع صبحي ديگر، آغاز زندگي دوباره،‌ گذري بر كوچه و پس كوچه هاي شهر ديرينه، ازدحام جمعيت و صداي هياهوي مردم صميمي، عبور قطار زندگي و دنياي رقابت ها، دوان دوان، شتابان به سوي مسيري بي انتها، چه آسان و زود لحظه ها، ثانيه ها، دقيقه ها، ساعت ها و روزها جاي خود را به ديگري مي سپارند،‌ گويي عقربه هاي زمان در مسابقه اي بزرگ با رقابتي عجيب براي سبقت و اثبات وجود، شتابان بي توقف در حركت است براي شروعي دوباره چاره اي بايد انديشيد...!
گذر كاروان رقابت ها، چاره اي جز دويدن و سبقت بر جاي نمي گذارد، چشمان نگران مادر، پندهاي پدر، جلوه و خودنمايي هاي روافزون اثبات وجود را مي طلبدَ، با فريادي از اعمال دل، بايد جوياي وصال آرزوها شد...!
باي جامعه شناس در خصوص افسردگي در بين جوانان گفت: تورم، نبود شغل مناسب، گسترش بي كاري، فاصله طبقاتي، چشم و هم چشمي ها، نبود عدالت اجتماعي، وجود تبعيض ها، رقابت هاي منفي ميان جوانان، شكاف نسلي، عدم حضور والدين در خانواده،َ تضعيف باورهاي مذهبي از عوامل مؤثر بر گسترش در بين جوانان است.
گامي بر سرزمين ها بايدها و نبايدها، دشتي از گل هاي يأس و نااميدي، حس در مركزي بودن نگاه هاي كنجكاوانه بي مكث زمانه، نجوا و هم همه آزاردهنده، بازي نقش اول سناريو و داستاني غم انگيز، نظاره گر، گذر قطار زندگي و رقابتي بي پايان،َ جا ماندن از كاروان آرزوها، چه بايد كرد براي طلب خواسته ها، چه خواهد شد آينده ...!
باي، با اشاره به گسترش افسردگي در جوانان گفت: وجود مشكلات و گرفتاري ها، افزايش نيازهاي متعدد، افزايش تورم و هزينه هاي جانبي، افزايش بحران هاي اجتماعي، عدم دستيابي به خواسته ها، منجر به بروز فشارهاي روحي، رواني، عاطفي و گسترش افسردگي در جوانان مي شود.
وي ادامه داد: مشكلات تحصيليَ، رقابت هاي دانش آموزي، رقابت در كنكور، وجود مشكلات دانشجويي، گذر اين مرحله و تلاش دانشجويان به اميد دستيابي به شغل مناسب، نبود شغل مناسب، افزايش بي كاري، افزايش تورم، چشم و هم چشمي، رقابت هاي منفي، وجود بي عدالتي ها و نابرابري هاي اجتماعي عامل ايجاد فشارهاي روحي و رواني فراوان و گسترش افسردگي در جوانان است.
جوياي لحظه اي توقف و مكث، نگاه پرمهر و محبت آ‌ميز پدر و مادر، توجه و هم نشيني با هم نفس، آسايش و آرامشي زيبا، تابش و جذب پرتوهاي دل نشين با طراوت آفتاب اميد بخش زندگي، آواي خوش مرغان دوستي، چشم هاي عدالت بين، نظر بر استعدادهاي دروني، درخشان و اثبات وجود، لحظه جا ماندن از قطار رقابت هاي  چه سخت است...!
** تضعيف باورهاي مذهبي عامل گسترش افسردگي در جوانان
باي با اشاره به تأثير تضعيف باورهاي مذهبي بر گسترش افسردگي در جوانان گفت: تضعيف و فقدان اعتقادات و باورهاي مذهبي، خلاء اخلاقي، فشارهاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، از دست دادن تعادل رواني، وجود نابرابري هاي اجتماعي و نبود فرصت هاي برابر بين جوانان عوامل مؤثر بر ايجاد افسردگي در جوانان است.
وي ادامه داد: نبود امكانات كافي، نبود اوقات فراغت مناسب، كمبود فضاهاي رقابتي سالم، كمبود شرايط و امكانات شادي زا و تفريحي براي جوانان، نبود پشتوانه و حمايت از جوانان، از عوامل مؤثر بر افزايش احساس يأس و نااميدي و افسردگي در بين جوانان است.
باي با اشاره به جايگاه و نقش افسردگي جوانان بر جامعه گفت: جوان سالم جامعه را به سوي سلامتي و جوانان افسرده و ناراحت جامعه را به سوي فساد و تباهي مي كشاند.
وي، با اشاره به نقش خانواده بر گسترش افسردگي در بين جوانان افزود: كمبود محبت جوانان از سوي خانواده، تبعيض و نابرابري بين فرزندان، فقدان هرگونه مهر و محبت، نبود پشتيباني و حمايت والدين، وجود درگيري، نزاع، ناسزاگويي و توهين از جانب نزديكان به ويژه خانواده، مقايسه هاي نامناسب و منفي با همسالان، اقوام و آشنايان، عدم باور توانايي هاي جوانان، نبود كانون گرم براي ابراز احساسات دروني، محروم بودن جوانان از محبت والدين عوامل مؤثر بر گسترش افسردگي در جوانان است.
گفتني است، تقويت حس اثبات وجود، نبود دنياي رقابت هاي ناسالم و منفي، جذب پرتوهاي محبت آميز پر مهر پدر و مادر لحظه اي در كنار هم نفس، نزديكي و تقرب الهي، لحظاتي شاد را به ارمغان خواهد داشت./ز
گزارشي از زهره كلهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.