سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آتشفشان کلیولند دوباره فعال شد

تشکیل ابر گنبدی از خاکستر و گدازه به قطر 200 متر و ارتفاع 22 هزار فوتی در اطراف این کوه آتشفشانی باعث شروع فعالیت دوباره این کوه شده است.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، کوه آتشفشانی کلیولند در جزایر آلاسکا دوباره فعال شد. این کوه آتشفشان که در کمربند آلوتین واقع شده از سال 1700 میلادی که فعالیت آن ثبت شده تاکنون بیش از 40 بار فوران کرده است.


 متخصصان زمین شناسی با کمک یک تیم تحقیقاتی توانسته اند از فوران های  آنرا که حدود 22 هزار فوت ارتفاع دارند عکس برداری و نمونه گیری کنند .

به گفته محققان  این پرتاب  خاکستر  و گدازه آنقدر مرتفع بوده كه باعث شده تا برخی از پروازهای خطوط آمریکای شمالی به آسیا که از این مسیر و روی این کوه می گذشته لغو گردد.

 کوه کلیولند واقع در جزیره  چاکینراک آلاسکا که از فعالترین آتشفشانهای آلاسکا بوده سالانه حدود 19 حادثه فوراني به طور میانگین دارد.

 هم اکنون نیز ابری گنبدی به قطر 300 متر و ارتفاع 30 هزار فوت اطراف  این آتشفشان تشکیل شده که به نوبه خود منحصر به فرد  است.

محققان به استفاده از سیستم های مونیتورنيگ ماهواره ای نسبت به فوران این کوه آتشفشانی در ماه گذشته هشدار داده بودند و خواستار تغییر مسیر خطوط هواپیمایی نیز شده بودند./ح


 
برچسب ها: آتشفشان ، گدازه ، کوه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.