سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كاهش 1.9 درصد "نقدينگي" در كشور/تزريق 7 هزار و 282 ميليون دلار به "مركز مبادلات ارزي"

رئيس كل بانك مركزي گفت: در سال گذشته 4 هزار و 136 ميليون دلار به مرکز مبادلات ارزي تزريق شد که با تزريق منابع ديگر اين رقم به 7 هزار و دويست و هشتاد و دو ميليون دلار رسيد و تصميم داريم بتوانيم ضمن تامين ارز کالاهاي اساسي اين مرکز را به محلي تبديل کنيم که ارزهاي مورد نياز در آن تزريق شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمود بهمني رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه يکي از مشکلات شاخص  اقتصادي بحث نقدينگي است، افزود: براي اينکه نقدينگي را مهار کنيم بايد در شرايط فعلي زمينه هاي لازم را فراهم کنيم به طوريكه هم اكنون نقدينگي جامعه دو برابر شده چرا که نرخ ارز از 1226 تومان به 2600 تومان افزايش پيدا کرده است که طبيعتا واحدهاي توليدي وا قتصاي کشور نقدينگي بيشتري را مي طلبد که بخواهد سطح توليد را حفظ کنند.

بهمني با بيان اينکه نقدينگي در حال حاضر به 30.8 درصد رسيده است، گفت: پيش بيني ما حدود 40 درصد بود که با تمهيدات لازم همچون پيش فروش 9 ميليون سکه و تحويل 5 ميليون آن و همچنين انتشار 41 هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت توانستيم درصدي از ان را خنثي کنيم همچنين بخشي از آن بدهکاري جاري بانکها بود که توانستيم آن را در سال گذشته به صفر برسانيم و اين موجب شد نقدينگي ها كنترل شود.

وي با اشاره به تورم 30.5 درصدي گفت: اين رقم بسيار بالايي است و از ابتداي امسال با توجه به کاهش دو هزار ميليارد ريالي نقدينگي نسبت به سال گذشته توانسته ايم 1.9 درصد کاهش نقدينگي داشته باشيم.

رئيس کل بانک مرکزي به پرداخت 1956 ميليارد ريال تسهيلات در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سعي کرده ايم 37.1 درصد اين تسهيلات را در بخش توليد تزريق کرده و نظارت داشته باشيم ضمن آنکه هدف امسال ما کنترل و نظارت در حوزه بانکداري است تا بانکداري اسلامي و بدون ربا تحقق يابد.

بهمني با اشاره به فعاليت مرکز مبادلات ارزي در سال گذشته گفت: در سال گذشته 4 هزار و 136 ميليون دلار به مرکز مبادلات ارزي تزريق شد که با تزريق منابع ديگر اين رقم به 7 هزار و دويست و هشتاد و دو ميليون دلار رسيد  كه تصميم داريم بتوانيم ضمن تامين ارز کالاهاي اساسي اين مرکز را به محلي تبديل کنيم که ارزهاي مورد نياز در آن تزريق شود.

وي همچنين به منابع قرض الحسنه اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 283 هزار ميليارد ريال مانده قرض الحسنه داشتيم که 41 هزار ميليارد دلار افزايش نسبت به سال قبل داشت ضمن آنکه در چهار سال گذشته 39 درصد منابع قرض الحسنه صرف تسهيلات شد اما سال گذشته صددرصد منابع به اين بخش اختصاص پيدا کرد.

رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه تورم ما ناشي از نقدينگي نيست، تصريح کرد: همه خوب مي دانيم که نقدينگي ناشي از تقاضا و فشار هزينه ها است همچنين افزايش هزينه هاي توليد و دستمزدها و از سوي ديگر کاهش توليد و عرضه کالا از عوامل تورمي ميتواند باشد و تحريم ها نيز بر آن تاثير گذار بوده است.

بهمني اظهار د اشت: تمام ارزي که در شش ماهه سال 91 پرداخت شده تماما با نرخ مرجع بوده و کالاهايي که وارد يا توليدشده با قيمت ارز مبادله اي به فروش مي رسد كه مي توان به اين نتيحه رسيد مقداري از اين تورم ناشي از گران فروشي است و نه گراني.

وي با بيان اينکه بدهي خارجي ما در سال گذشته 17.3 ميليون دلار به 7.2 ميليون دلار رسيده است، گفت: ما توانسته ايم ده ميليون دلار بدهي خارجي خود را پرداخت کنيم و اين ميتواند ذخيره خوبي براي توليد باشد.

بهمني گفت: بانک مرکزي با توجه به شرايط و موقعيت ناچار است براساس شرايط روز تصميماتي را بگيرد که يکي از آنها تغيير سال پايه پولي در محاسبات است که هفت سال تغيير نکرده بود.

وي اظهار داشت: پايه پولي ما 27.3 درصد افزايش يافته که به نسبت به سال قبل که 11.4 درصد بوده يعني 19.8 درصد افزايش داشته است.

رئيس کل بانک مرکزي خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته فقط ارز مرجع را از منابع وزارت نفت و صندوق توسعه تامين کرده ايم و اميدواريم امسال شرکتهاي پتروشيمي براساس ماده 27 ارز خود را به مرکز مبادلات ارزي تحويل و اين کار انجام شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: بانک ، مرکزی ، شاخص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.