سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندار تهران تشریح کرد؛

بایدها و نبایدهای تبلیغات انتخابات

استاندار تهران موارد مجاز و غیرمجاز تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را تشریح کرد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،استاندار تهران موارد مجاز و غیرمجاز تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را تشریح کرد.

مرتضی تمدن اظهار کرد: موارد مجاز در تبلیغات به این شرح است.

1- مطبوعات دولتی یا مطبوعاتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌‌کنند می‌‌توانند در راستای تشویق مردم به شرکت در انتخابات،‌ آگهی مبنی بر تشویق به مشارکت انتخاباتی سازمان‌ها، نهادها، احزاب و گروه‌ها را منعکس نمایند.

2ـ پخش تراکت، نصب پوستر و بنر توسط سازمان‌ها، نهادها، اقشار، گروه‌ها، جمعیت‌ها و احزاب قانونی بدون ذکر نام و عکس کاندیداها صرف جهت اطلاع‌رسانی و تشویق مرم برای حضور پرشور در انتخابات در اماکن مجاز (که از سوی شهرداری‌ها با هماهنگی فرمانداران و بخشداران مشخص می‌‌شود).

3ـ استفاده از تلویزیون‌های شهری به منظور جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و بدون تبلیغ له یا علیه کاندیداها.

4ـ اعلام‌نظر شخصیت‌ها در تایید نامزدها بدون ذکر عنوان و مسؤولیت‌ خود، مشروط به اینکه مدرک کتبی مربوط به امضای آنها (شخصیت‌ها) تسلیم هیات اجرایی انتخابات شده باشد.

5 ـ مجامع و گروه‌های هر حوزه انتخابیه می‌‌توانند حمایت خود را از نامزد مورد نظر کتبا به وی اعلام و نامزد مزبور می‌‌تواند حمایت اقشار و گروه‌های مختلف را در ذیل 2 نوع پوستر مجاز و زندگینامه منشر نماید.

6 ـ پوستر و عکس در 2 فرم مجاز بوده و اندازه آن محدود نشده است و صرفا باید کاغذی باشد.

ـ مقصود از استفاده از 2 فرم عکس نیز 2 نوع پوستر کاغذی می‌‌باشد که به شکل تمام رخ با نیم رخ و حتی ایستاده به صورت رنگی یا سیاه و سفید چاپ شده باشد.

ـ نوشتن مطالب تبلیغاتی در صدر یا ذیل هر 2 نوع فرم عکس بلااشکال است.

7 ـ استفاده از هرگونه تابلو، بنر، پلاکارد و... در محل ستاد انتخابات (تبلیغاتی) نامزدها.

8 -استفاده از تراکت از طرف نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری. مقصود از پلاکارد و تراکت عبارت از هرگونه تبلیغات پارچه‌ای، کاغذی، مقوایی، فلزی و سیلک است.

9 ـ انجام سخنرانی، پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران ایشان در مکان‌های مجاز، مشروط به اینکه از بلندگویی ثابت یا سیار در خارج از محیط سخنرانی استفاده نکنند.

10ـ حضور و فعالیت کارمندان خارج از ساعات اداری جهت فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها (به شرط عدم‌استفاده از امکانات دولتی و عدم‌استفاده از عناوین شغلی خود).

11ـ نامزدهای ریاست‌جمهوری می‌‌توانند با تشکیل یک ستاد اصلی تبلیغات در مرکز کشور، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، دارای ستادهای فرعی متعدد دیگری (اعم از خواهران و برادران) نیز با مسوولیت ستاد تبلیغات اصلی هر استان و شهرستان باشند (به شرط معرفی کتبی مسؤول ستاد تبلیغات اصلی استان و شهرستان از سوی نامزد یا ستاد تبلیغات مرکزی آنها).

- ستادهای فرعی باید توسط مسؤول ستاد تبلیغات شهرستانی نامزد با ذکر محل استقرار و مسؤول مربوطه به فرمانداری شهرستان معرفی گردند.

12ـ برگزاری هرگونه مراسم و اجتماعات پس از کسب مجوز از وزارت کشور یا فرمانداری‌ها، ‌براساس آیین‌نامه اجرایی قانون احزاب.

13ـ نصب آثار تبلیغاتی مجاز صرفا در فضاهای مجازی که بدین منظور از سوی شهرداری تدارک دیده شده است (در شهرستان‌هایی که شهرداری چنین فضاهایی را آماده کرده است).

14ـ چاپ زندگینامه و جزوه نامزدها در روزنامه‌ها و مجلات مربوط به بخش خصوصی در مهلت قانونی تبلیغات.

15ـ به منظور جلوگیری از هتک حرمت مقدسات، شایسته است نامزدها جهت تبلیغات از اسماء جلاله، آیات قرآنی و ادعیه در طراحی و تبلیغات مجاز پوسترها و تراکت‌هایی که در معابر یا موسسات توزیع می‌‌گردد استفاده ننمایند، زیرا ممکن است اسامی مذکور در معابر و در زیر پا قرار گیرد.

16ـ استفاده از اعضای مجازی و لوح‌های فشرده برای تبلیغات مجاز در ایام قانونی تبلیغات با رعایت اخلاق انتخاباتی و نیز قانون نحوه فعالیت در فضای مجازی بلامانع است.

17ـ پخش و توزیع تراکت، بروشور و عکس‌های دواطلبین خارج از محیط مسجد، مصلی، مدارس، دانشگاه‌های و سایر اماکن عمومی و دولتی در مهلت قانونی تبلیغات.

18ـ فعالیت تبلیغاتی مجامع و گروه‌ها در روزنامه‌ها و نشریات غیردولتی.

19ـ فعالیت تبلیغاتی نامزدها محدود به زمان است و آغاز آن از تاریخ اعلام اسامی نامزدها توسط وزارت کشور و پایان آن ساعت 8 صبح روز 23/3/92 می‌‌باشد.

20ـ حمایت اعضای سازمان‌های غیردولتی از نامزدها فقط با عنوان شخصیت حقیقی نه حقوقی و بدون ذکر نام سازمانی که در آن عضو هستند.

21- هرگونه فعالیت سازمان‌های غیردولتی در چارچوب قوانین و مقررات مرتبط با جلب و افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری با رویکرد حمایت از اصل انتخابات و بدون معرفی و حمایت از نامزد خاص.

22 ـ نصب پوستر و عکس تبلیغاتی نامزدها بر روی شیشه اماکن صنفی خصوصی، ساختمان‌ها و بدنه خودروهای شخصی با کسب اجازه از مالکین آنها.

23ـ چاپ اوراق و اقلام تبلیغاتی در چاپخانه‌ها به شرطی مجاز است که شرایط زیر رعایت شود.

1- ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزد درخواست کتبی و رسمی خود را به چاپخانه اعلام نمایند.

2- نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در اوراق تبلیغاتی درج شود.

استاندار تهران در ادامه به موارد غیرمجاز در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت و این موارد را بدین شرح برشمرد.

1ـ فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست‌جمهوری از میز خطبه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد. (مواد 68 و 88 قانون انتخابات ریاست جمهوری)

ـ فعالیت کارمندان در ساعات اداری

ـ استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی استفاده می‌‌کنند.

ـ هر نوع برنامه یا مصاحبه در رادیو و تلویزیون یا پخش مستقیم یا غیرمستقیم له یا علیه یکی از نامزدها

ـ در اختیار قرار دادن امکانات موسسات و نهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است برای نامزدها و طرفداران آنان.

توضیح: براساس قانون فهرست موسسات عمومی غیردولتی مصوب73 و اصلاحات بعدی، موسسات عمومی غیردولتی عبارتند از شهرداری‌ها و شرکت‌های تابعه آن، بنیاد مستضعفان و جانبازان، بنیاد 15 خرداد، ‌سازمان تامین اجتماعی، فدراسیون آماتوری ورزشی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، موسسه‌های جهاد نصر،جهاد استقلال و جهاد توسعه زیر نظر جهاد سازندگی، دهیاری‌ها، سازمان دانش‌آموزی، هلا‌ل‌احمر، کمیته ملی المپیک ایران، سازمان تبلیغات اسلامی،‌ بنیاد امور بیماری‌های خاص، کتابخانه‌ حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی (قم)، صندوق بیمه روستاییان و عشایر، جهاد دانشگاهی و صندوق تامین خسارت‌های بدنی.

- صدور اطلاعیه و نصب و الصاق پلاکارد توسط ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی، نهادها و اعضای آنها با ذکر سمت خود.

ـ فعالیت مدیران کل وزارتخانه‌ها، روسای ارگان‌ها، ‌سازمان‌های دولتی و دانشگاه‌ها و سرپرستان آنان در ساعات اداری و استفاده از امکانات دولتی و عناوین شغلی خود.

2ـ درج آگهی با مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی توسط کلیه رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب الکترونیک و سایر شبکه‌های مجازی

-نوشتن مطالبی دال بر انصراف حمایت گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین توسط کلیه رسانه‌های دیداری ـ شنیداری مکتوب الکترونیک و سایر شبکه‌های مجازی

ـ ارتکاب اعمال فوق از طریق غیرمطبوعات توسط شخص یا اشخاص(ماده 74)

3ـ هتک حرمت وحیثت نامزدهای انتخاباتی در تبلیغات انتخاباتی ازسوی داوطلبان ریاست‌جمهوری و طرفداران آنان (ماده 71)

4 ـ استفاده از هرگونه پلاکارد همچون بنر، پارچه آویز و بیلبورد سیلک و... (جز در محل ستاد انتخاباتی)، دیوارنویسی و کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی (قانون اصلاح ماده واحده الحاقی به قانون انتخابات مصوب 6/5/1370 مجلس مصوب 28/12/70 و استفساریه

5ـ تبلیغ نمایندگان نامزدها له یا علیه هر یک از کاندیداها در شعب اخذ رای (تبصره 5 ماده واحد قانون حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای)

6ـ اعلام‌نظر شخصیت‌ها در تایید کاندیداها با ذکر عنوان و مسوولیت‌شان و بدون ارائه مدرک کتبی مربوط به امضای آنان به هیات اجرایی انتخابات

7 ـ برگزاری راهپیمایی‌ها و اجتماعات در میادین و پارک‌های عمومی بدون کسب مجوز از وزارت کشور

8 ـ فعالیت اعضای سازمان‌های غیردولتی (NGO) با شخصیت‌ حقوقی برای حمایت از کاندیدای مورد نظر

9ـ تبلیغ به نفع یا علیه هر یک از داوطلبان انتخاباتی از سوی مقامات اجرایی و نظارت انتخابات(ماده 73)

10 ـ الصاق اعلامیه، عکس، هرگونه آگهی تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان‌ها،‌ تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی دولتی و وابسته به دولت (ماده 69)

11ـ محو یا پاره نمودن آگهی، یا پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محل‌های مجاز الصاق گردیده است (درمدت و زمان قانونی تبلیغات).(ماده 70)

12ـ برگزاری سخنرانی یا تشکیل اجتماعات در شهرستان‌ها بدون دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح

13ـ پخش برنامه‌های تبلیغاتی ضبط شده نامزدها در صدا و سیما که در برگیرنده مطالب توهین‌آمیز با هتک حرمت سایر نامزدها یا دیگر افراد که مغایر قانون باشد. (ماده 63)

14ـ انجام فعالیت‌های انتخاباتی توسط نامزدها خارج از مهلت قانونی تبلیغات (ماده 66)

15ـ چاپ و توزیع هرگونه آگهی تبلیغاتی چاپی بدون درج نام و نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در ذیل آن (ماده 76)

16ـ ادارات و سازمان‌های دولتی و عمومی و شرکت‌هایی که اموال و امکانات سازمان‌های مذکور را اجاره نموده‌اند و عقد قرارداد و اخذ هزینه برای در اختیار قرار دادن اموال، اماکن و امکانات خود برای تبلیغات نامزدها از قبیل تابلوها و سازه‌های تبلیغاتی نمی‌باشد. (ماده 68) /وطن امروز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.